Fusietoets: veel onduidelijkheid

Al sinds minister Plasterk is het overheidsbeleid erop gericht fusies in het onderwijs alleen toe te staan als daar nut of noodzaak voor is. Op ons forum is hierover eerder bericht, onder andere door SP- Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (hier en hier) en ook bij een peiling over de uitwerking van de fusietoets en bijvoorbeeld in relatie tot de fusie van de UvA/HvA met de VU, die ondanks de op 1 oktober 2011 ingevoerde fusietoets, bezwaren van medewerkers en studenten en  onduidelijke voordelen toch stapje voor stapje verder gaat.

De commissie fusietoets onderwijs publiceerde enige tijd geleden een eerste tussentijdse rapportage en de minister en staatssecretaris hebben daarop inmiddels gereageerd (brief en reactie).

1 Reactie

  1. Naar aanleiding van

    Naar aanleiding van

    In de brief van Jet en Sander aan de Adviescommissie Fusietoets in het Onderwijs van 28 juni 2013 met een Reactie op een tussentijdse Evaluatie, ref 516124 wordt niet over leraren gesproken als groep die de menselijke maat beleeft maar personeel. De positie en status van de leraren verschilt dermate veel van die van de overige mensen die Jet en Sander daartoe rekenen dat ik de samenbrenging in één groep die aangegeven wordt als `personeel` als technisch onjuist, contraproductief  en openlijk beledigend voor de leraren ervaar. Jet en Sander wrijven het statusverlies van de leraren nog eens extra in. Gouverner c´est prévoir niet waar?

Reacties zijn gesloten.