AOb stopt onderhandelingen onderwijsakkoord

STOP_450x200_1403571_42228934 (2).jpg

De AOb meldt op haar websiteNa maanden aan de onderhandelingstafel stopt de Algemene Onderwijsbond met de gesprekken over het nationaal onderwijsakkoord. Voorzitter Walter Dresscher mist bij het ministerie elk gevoel van urgentie. ‘Klassen worden voller, duizenden docenten verliezen hun baan door krimp en door wanbeleid van bestuurders. Er is veel burn-out in het onderwijs door de hoge werkdruk. Wij hoopten met minister Bussemaker concrete afspraken te maken om werken in het onderwijs aantrekkelijk te maken.’

BON is het met de AOb eens dat er van de lumpsum veel te weinig geld naar de werkvloer gaat en dat daar door de politiek te weinig aan wordt gedaan. Zo hebben leraren een onmogelijke positie. Omdat het onderwijs voor 100% afhankelijk is van overheidsgelden is het voor de overheid gemakkelijk hier een nullijn te hanteren en tegelijkertijd zorgt deze situatie er ook voor dat de werkgevers heel gemakkelijk kunnen zeggen dat zij niets aan de salarissen van de docenten kunnen doen, want zij zijn afhankelijk van de gelden van het ministerie. 

Voor goed onderwijs is het absoluut noodzakelijk om goede bevoegde docenten aan te trekken. Als salaris en andere arbeidsvoorwaarden nu al jarenlang achterblijven bij de rest van Nederland en bij de salarissen van de bestuurders in de sector, en als een docent om meer te gaan verdienen moet gaan managen en meepraten met de leiding, dan heeft dat tot gevolg dat goede jonge mensen zich nog wel drie keer zullen bedenken voordat ze leraar worden. 

Wellicht nog belangrijker is dat de bevoegde docenten hun vak weer terugkrijgen en niet meer aan willekeur van schoolbesturen en onderwijsvernieuwers zijn overgeleverd, maar grote zeggenschap hebben over de manier waarop zij hun beroep uitoefenen en niet meer worden aangestuurd door mensen die dat beroep zelf nooit hebben uitgeoefend. De beroepseer wordt al vele jaren enorm aangetast en ook dat zorgt bepaald niet voor een grote instroom van goede hoog opgeleide jonge docenten. Dertig procent van zijn collega's is tenslotte onbevoegd.

Als de overheid vanwege de crisis moet bezuinigen dan kan dat geld gemakkelijk in de kleilaag rondom het onderwijs worden gevonden. Dat heeft dan meteen het voordeel dat docenten niet meer bezig gehouden worden met verplichte onzincursussen en het voeden van de bureaucratische overhead.

 

Update: zie ook Scienceguide

11 Reacties

  1. Juist BON. Is het overigens

    Juist BON. 
    Is het overigens niet tekenend dat de bewindslieden wel spreken over het "conservatisme van de leraren" en niets voor die leraren doen. De nieuwe bekwaamheden zouden toch voor de zomer worden ingevoerd? Aan het weer te zien, is die zomer al weer bijna voorbij. Hoe zit het met de ruimte voor goede cursussen, worden daar middelen voor vrij gemaakt? 
    Ze laten ons in de steek, maar stellen wel eisen.

  2. Bussemaker heeft vanaf haar

    Bussemaker heeft vanaf haar aantreden een "bijzonder" spel gespeeld. Ze heeft telkens opnieuw de leraren als belangrijkste factor voor goed onderwijs genoemd, maar in de slipstream van die veer in de reet is er het mes in de rug: de leraren krijgen de schuld van het belabberde onderwijsniveau. Ze moeten de ramen en deuren opendoen, hun bapo opgeven, vooral veel geschoold willen worden in teamverband (want een goede leraar zegt niets, het gaat om een goed team). Niets over de moedwillige vermenging van een voorheen hoog aangeschreven beroepsgroep met onbevoegden en charlatans, niets over de HOS-aderlating van eerstegraders, niets over de bestuurlijke mislukkingen die zowel financieel als arbeidsrechterlijk grote schade hebben toegebracht, niets over in grachtenpanden vertoevende "groups" die "Obama summits" aandoen en in jets de wereld overvliegen om "leadership" inspiratie op te doen. Niets ook over de totale mislukking van de miljoenenvretende sbl en de idiote competenties die daaruit zijn voortgekomen en bovenal niets over de 22 miljard per jaar die foetsie is, maar in ieder gevel NIET in de zakken van de leraren terecht is gekomen.

    De o zo belangrijke leraar moet, afgescheept met een fooi, zijn beroepseer nog verder laten krenken en in blijheid, positief staand ten opzichte van de dynamiek van de twentiefurstsentjoery skils, de schuld dragen van de onderwijsellende en de schulden van staat en bank uit eigen portmonnaie proberen aan te zuiveren (want ze mogen blij zijn nog een baan te hebben, dus niet mekkeren over afgepakte vakantiedagen en nullijnen), schouder aan schouder naast de alfahulp en de bejaardernverzorger.

    Een ervaren bestuurder, Jet Bussemaker. Ze weet haar vrienden te kiezen. Machteloze leraren zijn voor deze exponent van het socialisme net even minder gelijk dan haar gelijken. J'accuse. Ontwaakt volkeren der aarde … 

  3. Ik kan geen genoeg krijgen

    Ik kan geen genoeg krijgen van dergelijk schrijven, 01_01_2010. Het is door BON al zo vaak gezegd en geschreven, maar de hersens van de bestuurders werken alleen in eigen kring. Ze denken beperkt. Wat een afgang als je toch zo'n bestuurder wil zijn. 

  4. De minister verzint dat niet

    De minister verzint dat niet zelf, dat 'de leraren als belangrijkste factor voor goed onderwijs genoemd' worden (1_1_2010). Het is internationaal beleid. 'Think globally, act locally.' In de externe communicatie zal nimmer worden gezegd: dit is de agenda van de EU, en andere organisaties.

     

    Na de 'learning society' voor 'lifelong learning' heeft de EU-technocratie een nieuwe kluif gevonden:

     

    "The European Commission works with Member States to raise standards of teaching and teacher education in two main ways: by facilitating the exchange of information and experience between policy-makers and by supporting projects through the Lifelong Learning Programme."

     

    "The European Commission is developing a statistical indicator on the professional development of teachers and trainers."

    ec.europa.eu/education/school-education/teacher_en.htm

     

    Ik weet van mensen dat zij econometrie gingen studeren om 'naar het buitenland te gaan', lees: Brussel. De EU-bureaucratie wordt van oudsher bevolkt door econometristen, juristen, vertalers, en inmiddels ook veel andere beroepsgroepen. De statistische gegevens van (per 1 juli a.s.) 28 lidstaten zijn materiaal voor generaal EU-bestuur. De Grote Gemene Deler. Er is beleidsovereenstemming met UNESCO (VN) en Wereldbank. De 'position papers' van invloedrijke lobbygroepen (denk aan IT-bedrijven) gebruiken dezelfde beleidstaal.

    europa.eu/agencies/recruitment  

     

  5. “Bevoegdheid” heeft bij BON

    “Bevoegdheid” heeft bij BON een magische klank gekregen. Daardoor wordt niet uitgelicht dat schoolbesturen tegenwoordig onder : bevoegdheid iets anders verstaan dan 40 jaar geleden. Met bevoegdheid bedoelde men eertijds vooral dat de bezitter ervan van het betreffende leervak veel meer moest weten dan hij aan zijn leerlingen moest of kon overdragen en wat het VWO betreft was die kennis ook nog gekoppeld aan een akademische denkwijze. Met hun vakkennis en denkwijze konden de leraren gezag bij de leerlingen en aanzien in de maatschappij verwerven. Vaak straalden leraren ook uit dat ze van hun leervak hielden. Bij de hedendaagse schoolbesturen zijn bovengenoemde kenmerken secundair geworden en ligt het accent bij de goede eigenschappen van een leraar bij zelfreflexie, communicatie, zelf bijleren en gehoorzaamheid. De vroegere bevoegdheid bood de docent bescherming tegen onoordeelundige eisen en aantijgingen. Bij de huidige bevoegdheid moet een leraar his master’s voice spreken. Een huidige bevoegdheid en een vroegere bevoegdheid verschillen zozeer dat gebruik zonder een epitethon clarificans een gesprek daarover in een moeras van Orwelliaanse Newspeak laat verzinken.

  6. @Sympathisant 14u33

    @Sympathisant 14u33

    Je opmerking over taal treft me. Europa is een enorm Babylon waar Groningers Linburegers nauwelijks verstaan, laat staan de Let de (Grieks) Cyprioot. In dat Babylon is er echter één groep die elkaar verstaat: de groep van de bobo's, van het geld, van de bestuurders. Zij gebruiken dezelfde beleidstaal. Die lijkt wellicht op Engels, maar er zijn belangrijke quasiwoorden en begrippen aan toegevoegd, zoals bv de Dublin desriptors en een begrip als master, dat nu voor hbo en universiteit gelijk is getrokken.

    Vernietig de taal en je vernietigt een volk. Creëer een taal en je creëert volgelingen.

  7. Internationaal Engels is het

    Internationaal Engels is het nieuwe potjeslatijn. Jargon overheerst, www.sciencegeek.net/lingo.html , en en.wikipedia.org/wiki/List_of_buzzwords

     

    Op de zevenentwintigste verdieping zijn de vergezichten prachtig. West, Noord, Zuid en Oost(blok) zijn op één Europese beleidshoop gegooid. Nieuwe lidstaten staan in de wacht. De mensheid is groter dan de mens. Consistent en uniform beleid brengt ons verder. Democratie is een woord. Inspraak van leraren en ouders kan wachten. Europa is door Zeus ontvoerd. 'Quod licet Iovi, non licet bovi'.

     

    "These reforms must be supported by well-trained, motivated and entrepreneurial teachers." [IT and entrepreurial skills; primary – ! – and upper secondary level]

    europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1233_en.htm,  'Key data education 2012', eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134en.pdf, 'Funding of education in Europe – the impact of the economic crisis' [incl. kandidaat-lidstaten IJsland en Turkije; EFTA-landen Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland], eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/147EN.pdf, overzicht, eacea.ec.europa.eu/education 

     

  8. De reactie van 1-1-2010 zou

    De reactie van 1-1-2010 zou wat mij betreft wel een grotere verspreiding mogen hebben. Zo veel mogelijk doorsturen en onder de aandacht van velen brengen!

  9. @vliedberg

    @vliedberg

    Dank,

    Ik was boos;-)

     

    Ik ben eigenlijk nog steeds boos. De kleine groep BONners werkt zich gratis en voor niks drie keer in de rondte, krijgen keer op keer vanuit de maatschappij het bewijs op een presenteerblaadje aangeleverd, maar het politiek bestuurlijk complex lijkt soms andere belangen te verdedigen. Bij de huidige minister vind ik persoonlijk die schijn wel erg groot.

    De meest positieve interpretatie is nog dat zij uiterst paternalistisch wel weet wat goed voor de massa is en vooral wil zorgen dat de juiste mensen die masse kunnen blijven leiden. Als je het aan henzelf overlaat, dan wordt dat niks natuurlijk, ze zijn tenslotte lang niet zo verheven als ons soort mensen. Sommigen zijn meer gelijk.

    Ik zal haar eens een boek suggereren.

  10. Mijn indruk is dat de meeste

    Mijn indruk is dat de meeste BON-leden wel de overtuiging zijn toegedaan dat de rare keuzes die de "oude" politieke partijen maken voortkomen uit het eigenbelang van hun bij onderwijs betrokken partijdeskundigen en het bijbehorende netwerk en niet uit het onvermogen om een uitvoerbaar geheel van maatregelen te bedenken die het onderwijs werkelijk zouden verbeteren. Maar hoe zouden wij dat inzicht aan de kiezer kunnen overbrengen als de sirenes van die partijen met hun lokzang over allerlei goeds op andere gebieden wel een cognitieve dissonantie te weeg brengen maar die niet bij hen leidt tot het inzicht bij dat als je weet dat je een partij op onderwijsgebied niet te vertrouwen is er weinig overtuigende argumenten te bedenken zijn waarom die partijen op die andere gebieden wel de waarheid zouden spreken en dat ze het daarom niet waard zijn om op te stemmen?

Reacties zijn gesloten.