Weer een podium voor APS, gecijferdheid en pseudowetenschap

Als lid van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren kreeg ik de Euclides getallenspecial van 2012 in de bus. Een leuk boekje dat helaas wordt ontsierd door het feit dat APS opnieuw een podium krijgt. Eerder was dit het geval op de site van Platform Wiskunde Nederland, zie www.beteronderwijsnederland.nl/node/8206, waar APS haar rekencoordinatorenprogramma mocht aanprijzen. Alles gebaseerd op de referentiekaders van Meijerink/Van Streun en een nieuw “mooi” overzicht van het FI over rekenen in de andere vakken. Je hoort bijna wie het schrijft. Gecijferdheid in plaats van rekenen en wiskunde, en getallentheorie als nieuwe discipline. Net zo belangrijk als getaltheorie in de wiskunde.

Nu is het helaas zo dat die doorlopende leerlijnen inhoudelijk niet deugen. Ik schreef daarover in www.beteronderwijsnederland.nl/node/7883. Het hoogste niveau in groep 8 wordt door Van Streun gekarakteriseerd als het uitrekenen van het totaal aantal liter in een kratje van 24 flesjes van 1/3 liter. Proost. Niet duidelijk is of daar inderdaad 8 uitkomt vermoed ik zo, gezien het feit dat de facto bij wet nu 2/3 gelijk is 0.66 en 1/3 aan 0.34, zie de sheets die ik op 20 april bij het symposium www.beteronderwijsnederland.nl/forum/symposiumde-geslaagde-aanval-op-het-onderwijs-nederland gebruikte: www.few.vu.nl/~jhulshof/nobellecture.pdf. Mijn betoog in draad 7883 staat in principe los van wat de rekenstrijd genoemd wordt. Die “strijd” betreft immers een discussie over het hoe die ik altijd wel interessant gevonden heb en die ik ook geprobeerd heb te voeren met de leider van het TAL-project, getuige www.few.vu.nl/~jhulshof/TALtalk. Professor Marja van den Heuvel-Panhuizen is in haar ideologische verstarring echter niet aanspreekbaar. Tot de andere kant van de wereld gaat ze zich te buiten aan scheldpartijen over de Stichting Goed Rekenonderwijs.

Lees eens rustig www.merga.net.au/documents/MERGA33_Keynote_vandenHeuvel-Panhuizen.pdf. Deze oorlogspropaganda wordt door het FI-circuit nadrukkelijk niet gecorrigeerd. De met het TAL-project ingezette debilisering van het rekenonderwijs wordt inmiddels doorgetrokken het voortgezet onderwijs in. In www.beteronderwijsnederland.nl/node/8111 schets ik daarvan wat kenmerken. Getuige het artikel over getallentheorie van Hoogland in de Euclides special zijn APS en TI inmiddels klaar voor de volgende stappen, rekenen met een papiertje is immers wel zo’n beetje achterhaald. Hoogland wordt daarin ondersteund door het Toekomst Telt rapport van SLO, zie www.benwilbrink.nl/projecten/toekomst_telt.htm. De stelling dat het hier om pseudowetenschap gaat moet maar eens weerlegd worden door de 17 hoogleraren in www.beteronderwijsnederland.nl/node/7948.

Wie een beetje leest in wat het FI-circuit produceert, zie e.g. www.beteronderwijsnederland.nl/node/8171, moet constateren dat het dit circuit eenvoudig aan de expertise ontbreekt om iets zinnigs over toepassingen te zeggen. Van het kloppend maken van fysische eenheden heeft men klaarblijkelijk nog nooit gehoord. Het TAL-project voegde wel meetkunde en meten samen omdat de subsidiegelden op waren voor nog een boekje, maar niemand van de betrokkenen had het overzicht om wat zaken met elkaar in verband te brengen die deze kunstmatige indeling nog enigzins werkbaar had kunnen maken. Met meten en meetkunde samen kun je bijvoorbeeld wel aardig inzien waarom de eerste figuur in www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/7244.pdf de plank zo mis slaat.

En het bestuur van de NVvW? Hoe lang en waartoe kan een voorzitterschap duren vraag je je af. Alles dat FI, APS, CITO,CvE, SLO en de eigen didactiekhoogleraren produceren wordt voor zoete koek geslikt: rekenmachinetoetsen, didactiek zonder wiskunde, en competentie gericht onderwijs. Het bestuur vindt het allemaal prachtig en alle kritiek daarop wordt afgewimpeld. De jaarvergadering van de vereniging bestaat uit een jaarrede en applaus. Hoe lang nog? www.beteronderwijsnederland.nl/forum/reageert-het-bestuur-van-de-nvvw-op-kritiek-uit-het-veld. Slim bezig?

Slim bezig: APS-Exact en FI

En dan hebben we ook nog lector Mieke. Zie de bijlagen, en

www.beteronderwijsnederland.nl/node/8171 

Protocol Ernstige RekenWiskunde Problemen en Dyscalculie

Uit het Dyscalculie-Protocol (ERWD)

 

3 Reacties

  1. de eerste 18 rekencoordinatoren
    PR-bericht Hogeschool Edith Stein / OCT: “Vanmiddag is een, voor Nederland uniek, recordaantal van 18 rekencoördinatoren afgestudeerd aan onze hogeschool. In de bijlage vindt u een persbericht en een foto om te gebruiken bij de publicatie.” PWN?

Reacties zijn gesloten.