Voorzitter PWN neemt handboek wiskundedidactiek in ontvangst?

Op www.elwier.nl/ werd aangekondigd dat het eerste exemplaar van het Handboek Wiskundedidactiek aangeboden zou worden aan Hans van Duijn, de voorzitter van Platform Wiskunde Nederland. Dat is niet doorgegaan. In de bijlage ziet u de toespraak van Marian Kollenveld. Ze had de aankondiging misschien niet gezien en sprak:

“En ik wil de organisatoren graag complimenteren voor deze terechte keuze. Want wat had ook gekund? Een demissionaire staatssecretaris, of een echte bobo als de voorzitter van het Platform wiskunde Nederland, maar nee er is gekozen voor iemand uit de groep waarover velen een mening hebben, die vooral retorisch heel belangrijk wordt gevonden, maar waar in de praktijk vaak overheen wordt gekeken.”

Het handboek stond onder redactie van Paul Drijvers, Anne van Streun en Bert Zwaneveld. Drijvers is nu ook de voorzitter van de Wiskunde B vakgroep van het College van Examens. Het afgelopen Wiskunde B examen, waarin de kommagetallen weer sterk aanwezig waren, was het eerste onder zijn regie. De andere twee zijn bekend van het pamflet met Diederik Stapel: www.beteronderwijsnederland.nl/node/7948

Wie overweegt dit boek te kopen moet misschien eerst eens op de site www.epsilon-uitgaven.nl/E72.php kijken en de digibijlagen aanklikken. Bij kansrekening verwijst men naar www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/rt08/T2P14_Lee.pdf. Een verhaal dat kennelijk richtinggevend is. Nog ergelijker is bijlage 11, over denkactiviteiten, het onderwerp waarover Drijvers de plenaire lezing op de laatste studiedag van de NVvW mocht houden. Het jaar daarvoor ging het, na een prognose op de Toekomst Telt van Gravemeijer een jaar eerder, weer eens over wiskunde. Dat was echter zo controversieel dat de spreker maar niet van te voren was aangekondigd. Met Drijvers kroop het bestuur van de NVvW daarna weer helemaal terug in de moederschoot van de realistische rekenkerk.

Drijvers en Gravemeijer speelden samen ook de hoofdrol bij de totstandkoming van het Toekomst Telt rapport: www.beteronderwijsnederland.nl/node/8125. De voorzitter van de KNAW-rekencommissie waarschuwt voor dat rapport in zijn commentaar op de rekenmachinenota van SLO, zie pagina 72 van www.few.vu.nl/~jhulshof/rekenmachinemotie/slo.pdf

Een centrale vraag in bijlage 11 is: hoe leer je alle aspecten van exponentiële functies overzien? Ik zou zeggen, begin eens met de rij 1,2,4,8,16,32,64,…, en doe eens rente op rente zonder kommagetallen, met 100 procent rente per jaar (verdubbeling) en kijk wat er na 1 jaar is gebeurd als je maandelijks bijschrijft, dus 12 keer een groeifactor 1+1/12. Of wekelijks, 52 keer een groeifactor 1+1/52. En lees nog eens terug wat ik schreef in Euclides: www.few.vu.nl/~jhulshof/2x.pdf. Mag de exponentiele functie weer eens de echte e-macht zijn? Die zit nog op je rekenmachine ook. Die onzinnige voorbeelden als 0,8 tot de macht x? Weg ermee. Om maar niet te spreken over x tot de macht 0,25. De onzin stapelt zich hier op. Fijn voor bij de denkactiviteiten. Hoe vervuild wil men de wiskunde eigenlijk hebben?

Reageert het bestuur van de NVvW op kritiek uit het veld?

Overigens, in de bijlage wat er net over natuurkunde in de wet verankerd is. Reflecties en meer. Ook dit schijnt zeer gevoelig te liggen.

6 Reacties

  1. StapelrotEr is een grote

    Stapelrot

    Er is een grote groep van onderwijskundigen ontstaan in wie veel politici eindelijk geen vertrouwen meer hebben. Die zou zo snel mogelijk wegbezuinigd moeten worden en de leden van de groep zullen voor hun positie moeten vechten. Zo wil een hoogleraar in Maastricht “uniek” onderzoek doen naar prestatiebeloning voor leraren, hoewel hij moet weten dat het daarbij niet alleen om het zoeken naar een betrouwbare meetmethode gaat maar dat hij zich ook mengt in de strijd voor de professionele vrijheid van de docent versus de regelzucht van de directies en schoolbesturen. Gelukkig heeft het bedrog van Stapel ook de positie van die mensen ondermijnd die dachten dat zij ver van het front op de werkvloer als stafofficier een comfortabel veilig leven zouden kunnen leiden.

  2. Achtergrondinformatie

    Mijn oude blogs staan nog op www.beteronderwijsnederland.nl/blog/2577. De blogs geplaatst op de nieuwe site staan daar (nog) niet bij, maar wel www.beteronderwijsnederland.nl/content/cgo-aps-wiva-kennisbases-hbo-raad-wet-bio-toekomst-telt-ti-nspire. Dit is de blog www.beteronderwijsnederland.nl/node/7786 waarin ook het Wiskunde Vakbekwaam stuk van het FI wordt besproken. Google op wiva0804 en U vindt dit stuk waarin de wiskunde ver te zoeken is en dat tot stand gekomen is onder de goedkeurende blikken van het NVvW-bestuur en APS. APS heeft helaas nog steeds zitting in de commissie onderwijs van Platform Wiskunde Nederland en de APS-rekenpunten staan nog steeds op de site van PWN, tot schade en schande van PWN.

  3. Voortaan blog ik als

    Voortaan blog ik als FriendlyFoe, zeker zolang Platform Wiskunde Nederland onder de plak zit van het bestuur van de NVvW en al die andere vijanden van vakinhoudelijk wiskundeonderwijs.

  4. Er is een nieuwe voorzitter

    Er is een nieuwe voorzitter van de NVvW. Prima vent.

  5. Ik zag op twitter een

    Ik zag op twitter een discussie over dit handboek langskomen met een verwijzing naar de recensie van Deprez. Lees www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2013-14-2-125.pdf en zie wat `klassieke voorbeelden uit de internationale vakdidactische literatuur' aan wiskundige armoede blootleggen in dit door inteelt gevormde vakgebied van de wiskundevakdidactiek.

Reacties zijn gesloten.