Reageert het bestuur van de NVvW op kritiek uit het veld?

.
Een vraag die gesteld mag worden, bepaald niet alleen vanwege het Wiskunde Vakbekwaam stuk (www.beteronderwijsnederland.nl/node/7786) en de opstelling van het bestuur inzake het gebruik van de rekenmachine (www.beteronderwijsnederland.nl/forum/de-aangehouden-motie-over-de-rekenmachine-0).
.
Henk Pfaltzgraff, wiskundeleraar sinds 1965, oud-conrector en leerlingbegeleider, examenmaker wiskunde B VWO (1987-1993) schrijft het onderstaande in de Wiskunde E-brief. In de Volkskrant van vorige week stond een brief van dezelfde strekking. Ik heb het bestuur van de Nederlands Vereniging van Wiskundeleraren om een reactie gevraagd. Die kreeg ik van de voorzitter maar die reactie, waarin de woorden “halve waarheden” voorkwamen, mag ik niet naar Henk doorsturen.
.
Vandaag staat in de VK een reactie van Henk Tijms, emeritus hoogleraar toegepaste wiskunde en voorzitter van de Stichting Goed Rekenonderwijs. Het bestuur van de NVvW mag zich ook deze reactie aantrekken, maar zolang de leden op de jaarvergadering blijven klappen voor dat bestuur zal dat niet gebeuren.
.
In de Wiskunde E-brief schrijft Henk (lees ook het aangehangen dossier bij deze blog):
.
Wiskundehaat
.
Mijn taart plus 600 kaarsjes aan de redacteuren van wiskundEbrief zijn virtueel doch welgemeend. Hierbij een reactie op de bijdrage van Cor Oosterom (“Slap examen wiskunde B”) en de ontwikkelingen op het Fons Vitae Lyceum met R.T.T.I. en toetsen.

Wiskunde is waarschijnlijk het meest gehate vak van de middelbare school, aldus twee gymnasiasten, in de Volkskrant van 29/5. Wiskunde zal weer zinvol moeten worden. Maar de hamvraag is hoe dat doel bereikt moet worden zolang CITO en CvE, APS en SLO, gesanctioneerd door de NVvW, enthousiast blijven meewerken aan:
.
• het gebruik van rekenmachines vanaf groep 7 van de basisschool
• de constructie van rekentoetsen in het voortgezet onderwijs waar bij 80% van de scorepunten een rekenmachine gebruikt mag worden
• examens wiskunde B VWO (*) waar de algebra en analyse (calculus) een overdaad aan onrealistische context bevatten waarbij een grafische rekenmachine onontbeerlijk is.
• het wibiën in de statistiek. Inzicht in de werking en beperking van de statistiek is van het grootste belang in de gamma-wetenschappen.
• de archaïsche, euclidische meetkunde. Aandacht voor koordenvierhoeken maar geen aandacht voor een discipline als kansrekening, onmisbaar in de moderne exacte wetenschap.
• het te pas en te onpas gebruiken van het gecompliceerde begrip inzicht in examens en toetsen. Examens moeten kennis en kunde toetsen en geen verkapte I.Q. test zijn. Deze opvatting verkondigde de oprichter van het CITO Professor A.D. de Groot al. Een halve eeuw geleden.
.
Een Nieuwe Lente na de actie Lieve Maria is door een kille IT-mist verdreven.
.
(*) Een recensie van het examen wiskunde B VWO 2012-I kunt u vinden op www.henkshoekje.com.
.
Henk Pfaltzgraff
.
.
Vandaag in de VK
.
Geachte redactie,
.
Bij de programmamakers van het wiskundeonderwijs overheerst conservatisme, hoewel ze zich in een modern jasje hullen door overdreven aandacht voor de grafische rekenmachine. Dat is ontaard in knoppendrukkerij zonder begrip, zoals ook blijkt uit de ingezonden brief “Wiskunde-onderwijs moet beter, maar hoe dan?” van een wiskundeleraar in de Volkskrant van 2 juni. Bovendien houden zij vast aan de klassieke euclidische meetkunde ten koste van een modern vak als kansrekening. Kansrekening is onmisbaar in de huidige exacte wetenschappen, maar ook toekomstige artsen, economen en juristen zijn gebaat met basiskennis op dit gebied. Onbegrijpelijk dat een kleine groep van conservatieve leraren zo’n wereldvreemd stempel kan drukken op het wiskundeonderwijs!
.
H.C. Tijms, emeritus hoogleraar toegepaste wiskunde,
voorzitter Stichting Goed Rekenonderwijs
.
.
Wel Henk, voor het geval kansrekening ooit weer een belangrijke plaats mag krijgen in het schoolonderwijs, de invulling door de NVvW-didactici ligt al klaar: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/voorzitter-pwn-neemt-handboek-ontvangst-niet-dus-0