Studievoorlichting anno 2008

In de serie ‘weerzinwekkende publicaties’ vestig ik graag uw aandacht op het volgende. Tijdens de surveillance van een proefwerk stuitte ik op een blaadje genaamd TKMST, een blaadje dat ik al vaker heb zien liggen; de lollige titel ervan (TOEKOMST, begrijpt u wel? Alle klnkrs weglaten! Leuk!) had me tot nu toe weerhouden om het in te zien. Vandaag was mijn verveling zo groot dat ik het toch maar eens heb ingekeken. Deze publicatie lijkt bedoeld te zijn om leerlingen in de bovenbouw van het HAVO en VWO te helpen een keuze te maken voor een vervolgopleiding.
Het blad is echter een treffende illustratie van alles wat er mis is met het onderwijs. De vormgeving is glossy en de inhoud is nul. Het blad telt zo’n 50 pagina’s, waarvan er welgeteld één bruikbaar is: de overzichtspagina met daarop de data van de open dagen van diverse HBO’s en universiteiten.
Alle overige pagina’s zijn gevuld met advertenties en uiterst vervelende kletsverhaaltjes uit het (verondersteld flitsende) leven van studenten en HBO ‘ers.
Overal gaat het over feesten en uitgaan, eten en drinken, vrienden, hobbies, bijbaantjes en geld. Nergens vind je een lettergreep informatie over wat een opleiding behelst, over leren, studeren, colleges, boeken of lessen. Precies datgene wat in zo’n voorlichtingsblaadje zou moeten staan, dat staat er niet in. Wel allemaal prietpraat die ze veel beter gewoon van hun vrienden of kennissen kunnen horen.
Is zoiets erg? Wanneer je vindt dat een school een serieus opleidingsinstituut is, en wanneer je vindt dat een vervolgopleiding zo mogelijk nog serieuzer is, ja, dan is dat heel erg.
Schrijf je in bij onze vette uni, gozer! Wij zijn een toffe feestende en zuipende bende in een nog veel toffere stad, vol met andere feestbeesten net als jij. En o ja, we zijn ook nog een topuniversiteit (sorry, joeneveursetie) met toptalenten. Best wel te gek, dus.
Als ik nu een leerling in de zesde klas was, dan zou ik denken dat het leven in Nederland één grote ononderbroken kermis is geworden, en dat ik maar beter ergens in het buitenland zou kunnen gaan studeren.

2 Reacties

  1. Niet ongerust worden…
    De minister himself heeft reeds enkele weken terug het briljante voorstel gedaan om op het HBO en de universiteit ‘intake” gesprekken te houden.
    Natuurlijk te voederen uit dezelfde onderwijsruif. Dat laatste is mijn angstige vermoeden, als gevolg van mijn politieke realiteitszin. Sinds de jaren tachtig wordt/moet alles bugettair neutraal ingevoerd.

  2. Wie het programma over Kees Fens…
    …heeft gezien, weet hoezeer een studieus leven in soberheid en in een zekere mate van onthouding louterend kan werken.
    Hoe wreed steekt daar de alledaagse werkelijkheid dan bij af.

Reacties zijn gesloten.