Geen afbeelding

VMBO leidt op tot crimineel

2 april 2006 redactie 3

Het is schandalig zoals de overheid met onze jeugd omgaat.
Als onze jongeren na de basisschool door hun aanleg en talenten als vanzelf gedwongen worden, via het VMBO, zo snel mogelijk een vak te leren, want dat is hun verlangen en zijn ze aan zichzelf verplicht, gebeurt juist het omgekeerde.
Ze leren van alles een beetje. Halen een diploma en denken dan geschikt te zijn voor het vak vermeld op dat papiertje.
En dan gaat het fout. Men ontdekt dat men veel meer moet weten of men vindt het vak niet leuk en dan is men al 17 of 18 jaar en dan weet men het niet meer, raakt de koers kwijt, gaat schoppen of helemaal de verkeerde kant op.

Geen afbeelding

Prick, het onderwijsdrama, en het gevolg.

29 maart 2006 redactie 1

Ik denk niet dat ik voor grote scholen ben, maar waarom zou een grote school per definitie slecht zijn. Als er maar gedegen onderwijs en vorming wordt gegeven. In Prick zijn laatste artikel vind ik dat hij teveel aansluiting zoekt bij juist de ouderwetse onderwijs ideologie wat nu juist zoveel heeft afgebroken. Het heeft geen zin om bij de onderwijs afbrekers van linkse makelij te verwachten dat deze hem zullen steunen in zijn kritieken. Daarmee gaan de onderwijs kritieken weer richting holle frasen.

Ik vind dat Prick een eigen statuur moet geven aan het nieuwe onderwijs berustend op kennis en vakmanschap. Als van de linksen ( andere mensen dan degene die sociaal en solidair zijn) gezegd kan worden dat ze hun eigen burgers wantrouwen dan geldt dat zeker voor kennis en vakmanschap.

Geen afbeelding

Benadruk ook kwaliteit lerarenopleidingen

29 maart 2006 redactie 6

Beste vereniging,

Hulde voor jullie initiatief en ik kan me volledig vinden in jullie uitgangspunten! Wat daarbij echter nog genoemd zou kunnen worden is dat ook bij de lerarenopleidingen de kwaliteit omhoog moet. Dus ook daar betere selectie aan de poort, meer nadruk op vakinhoudelijke kennis t.o.v. didactiek en pedagogiek, meer taalkundige en rekenkundige vaardigheden etc. etc.

Heel veel succes, ben benieuwd wat hier allemaal uit gaat voortkomen!

Rick
vader van Jesper (1 jaar)
beleidsmedewerker Onderwijs

Geen afbeelding

de paradox

28 maart 2006 redactie 6

Al jaren erger ik me aan wat er op de universiteit gebeurt, met name bij de Faculteit der Letteren (waar ik werkzaam ben). Wij worden overstroomd met studenten die niet in het bezit zijn van een adequaat diploma, met rampzalige gevolgen voor het niveau van ons onderwijs. Van de tien eerstejaars studenten Italiaans hebben er twee een soort gymnasiumdiploma, twee VWO en zes Havo of Mavo met één jaartje HBO erna, in de vorm van hotelschool, toeristenopleiding dan wel verpleegstersopleiding. Deze Havoplussers weten nog minder dan andere studenten, hebben geen intellectuele habitus en hebben geen benul van taal.

Geen afbeelding

wiskunde in de herijkte Tweede Fase

26 maart 2006 ralph hanzen 10

De wettelijke kaders van de herijkte Tweede Fase liggen vast. De keuzeruimte daarmee ook. Komt er vrije concurrentie tussen wiskunde D en NL&T? Hebben scholen contacten met vervolgopleidingen en/of andere scholen hierover? Wiskunde A, B en C? Wat is wijs? Wat wordt er (op uw school) gedaan met opgedane Studiehuiservaringen?

Hieronder vindt u een kort en schematisch overzicht zoals de urenverdeling er momenteel uitziet en wat besloten is voor de situatie vanaf 2007:

besluit HAVO of alternatieve weergave besluit HAVO

Geen afbeelding

wiskunde in de huidige Tweede Fase: plussen en minnen van de situatie

26 maart 2006 ralph hanzen 1

Dit forum wil op basis van meningen en ervaringen uit de praktijk de voors en tegens van de huidige Tweede Fase ordenen.

Aan deze discussie is haast onlosmakelijk de vraag verbonden hoe op uw school het Studiehuis is ingericht.

Hieronder vindt u een kort en schematisch overzicht zoals de urenverdeling er momenteeel uitziet en wat besloten is voor de situatie vanaf 2007:

besluit HAVO of alternatieve weergave besluit HAVO

Geen afbeelding

context of concept?

25 maart 2006 ralph hanzen 14

Wie een gemiddeld wiskundeboek openslaat moet moeite doen conceptuele wiskunde te vinden. Elk onderwerp, van C&M tot en met N&T, wordt behandeld volgens de contextuele aanpak. Voor wie is dat nu uiteindelijk eigenlijk beter?

Geen afbeelding

collega’s, alstublieft verenigt u!

24 maart 2006 redactie 4

Als we nu eens met z’n allen laten zien dat we professionals zijn die niet met zich laten piepelen, als we met zijn allen laten merken dat wat er nu gebeurt het label “misdadig” opgespeld mag krijgen (Ik kan het echt niet anders formuleren). Als je een hele beroepsgroep die eeuwenlang een reputatie heeft opgebouwd volledig uitschakelt en daarbij, nog erger, een hele generatie jonge mensen op een niet mis te verstane wijze voor de gek houdt. Als je dat lukt, en het valt niemand op(de bonden niet, de politiek niet, de publieke opininie niet,… tja, dan hebben we toch briljante bestuurders en managers in het onderwijs).

Geen afbeelding

Sociale Agenda: mislukt Volkskrantdebat

23 maart 2006 redactie 0

Zelden zo’n duf onderwijsdebat meegemaakt als gisteravond (22-03-06)in de Lutherse kerk in Utrecht. In het kader van de Sociale Agenda van de Volkskrant had gedebatteerd moeten worden met professor Jaap Dronkers over de schandelijke verkwisting van talent in ons huidige onderwijs. Kennelijk had het publiek een PvdA-feestje verwacht, maar daar paste het gezond verstand van Dronkers helemaal niet bij. De aanwezige OSM mopperde dus maar wat op zijn gedachten over de stimulerende kracht die er van concurrentie tussen opleidingsinstituten kan uitgaan. Men stelde ook vast dat het mooi zou zijn als er meer promovendi zouden komen in het VO, maar dat dat toch ook weer niet heel hard nodig was. De vraag waarom er sowieso niemand meer leraar wil worden werd angstvallig vermeden. Op Dronkers’ kritiek op “de dikke korst van beleidsmakers en managers” die er rond MBO-instituten is opgebouwd en op de losgezongen beloningsstructuur van ROC-bestuurders reageerde niemand van de aanwezigen. Hiervoor was men kennelijk niet naar het Volkskrantdebat gekomen. Doodzwijgen en overgaan tot de orde van de dag leek de beste remedie om Dronkers onschadelijk te maken. Heel jammer, want alweer een gemiste kans.

Geen afbeelding

citotoets wereldorientatie

22 maart 2006 redactie 4

De (gemengde, openbare) basisschool van mijn kind biedt de kinderen van groep 8 niet de mogelijkheid om de (niet verplichte) Citotoets voor het vak Wereldorientatie af te leggen. Komt dit vaak voor, of vormt deze school daarin een uitzondering? Als de school weigert de toets aan te bieden, kun je je kind hem dan toch laten maken, zodat je als ouder een idee hebt wat je kind op dit gebied wel en niet heeft geleerd?