Geen afbeelding

Klaar om te wenden? Kom op 31 maart naar deFabrique in Maarssen en stuur mee aan de toekomst van Nederland

22 maart 2006 redactie 0

Op 31 maart 19.30 uur vindt onder de naam ‘Klaar om te wenden?’ in deFabrique in Maarssen een grote samenkomst (900 mensen) plaats over de koers van Nederland. Gastheer Herman Wijffels, en drie visionaire sprekers: Ervin Laszlo, Don Beck en Peter Merry zullen tijdens een interactief programma schetsen wat er in Nederland aan de hand is, welk integraal perspectief nu nodig is, welk leiderschap daarbij past en de rol die Nederland hierin als gidsland kan spelen.

Geen afbeelding

herstel de pedagogische relatie

22 maart 2006 redactie 14

Bij alle onderwijsvernieuwingen sinds pakweg de Mammoetwet is één aspect van het ‘onderwijsleerproces’ een stille dood gestorven. Dat is de pedagogische relatie. Geredeneerd vanuit de gelijkheidsideologie die als een epidemie bezit nam van het Nederland van de halfintellectuelen, een begrijpelijke reactie. Opvoeden veronderstelt namelijk een machtsongelijkheid die men in toenemende mate als pijnlijk en ongewenst is gaan ervaren.
Cultuurfilosofisch lukt het me vrij aardig om daar in ronkende bewoordingen mijn afschuw over uit te spreken, maar als moeder van drie pubers ervaar ik dag in, dag uit, hoe moeilijk het is om je ouderlijk gezag te handhaven in een cultuur die steeds vraagt om legitimering. Legitimering op basis van het gelijkheidsbeginsel, welteverstaan.

Geen afbeelding

HBO-onderwijs zonder docenten

22 maart 2006 redactie 0

HBO-onderwijs zonder docenten
Analoog aan restaurantketen McDonalds waar geen koks in de keuken staan is het niet ondenkbaar dat ook in het HBO geen docenten meer voor de klas staan. “Voor de klas staan” is overigens een typering die dan alleen nog nostalgische betekenis heeft. Lees het gehele artikel » www.regelzucht.nl/?p=260

Geen afbeelding

functiewaardering hbo

18 maart 2006 redactie 9

De functieordening is een grove bezuiniging waarbij docenten en hun vak worden uitgekleed en de kwaliteit voor studenten maar daalt. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door leren leren waarbij je niets leert maar gepamperd wordt door een coach.

Geen afbeelding

Functiewaardering

16 maart 2006 madhat 49

Het nieuwe functiewaarderingssysteem voor het voortgezet onderwijs laat een duidelijke trend zien: management is goed, academische vorming is niet van belang. Waarom dat eerste het geval is, is me duidelijk. Dat geldt tenslotte in de rest van de maatschappij ook, en het onderwijs hobbelt daar gevoeglijk achteraan. Maar het tweede is mij niet helder. Waarom mag academische kwaliteit niet gewaardeerd worden in termen van beloning? Dat is in de rest van de wereld toch ook het geval? Is dat ‘zielig’ voor de minder hoog opgeleide docent?

Geen afbeelding

staartdeling

5 maart 2006 mark peletier 18

Ik hoor tegenstrijdige verhalen over de staartdeling in het basisonderwijs – is dat nog onderdeel van de stof?