Onderwijsinspectie moet worden gewantrouwd

Sinds een laatste bezoek aan onze school wordt de onderwijsinspectie de ‘onderwijspolitie’ genoemd. Niet omdat ze alleen maar verkeerde dingen zou doen, maar op de eerste plaats omdat ze vooral de papieren werkelijkheid nasnuffelt. Dat de school met bijna honderd procent slagingspercentage inmiddels tot de top tien van middelbare scholen behoort, doet er niet zo toe. Wél dat er overwegend klassikaal onderwijs wordt gegeven en dat de lijstjes competenties onvoldoende worden afgevinkt.
Deze opvatting over de huidige schoolinspectie wordt door een stukje in de VK van dit weekend alleen nog maar bevestigd.
‘Directeuren van scholen hebben weinig op met de huidige onderwijsinspectie. Uit een peiling onder leden van de Besturenraad, de koepel van protestant-christelijke scholen, blijkt dat een grote meerderheid de nadruk van de onderwijsinspectie op harde toetsresultaten afkeurt’.
‘De schoolpolitie werkt uitermate demotiverend’, lees ik in de krant, en ‘waardering is nihil’. 320 schoolleiders beantwoordden de enquête, en de kritiek was (weinig) verrassend. Aanleiding is de behandeling van de ‘Wet op het Onderwijstoezicht’ die de Tweede Kamer binnenkort behandelt. Deze gaat over de wijziging in de rol van de inspectie ‘van gratis adviseur naar controleur en handhaver’.
Dat de touwtjes hier en daar wat strakker kunnen worden aangetrokken, moge duidelijk zijn. Maar de insteek waarmee de inspectie vandaag de dag de provincie ingaat, lijkt op machtsmisbruik en terreur. Niet de school als gemeenschap wordt beoordeeld, maar slechts de ‘kille cijfers’. ‘Het karakter van het toezicht wordt politioneler en krijgt accoutantachtige trekjes’, lees ik verder. ‘Scholen zullen meer duik- en verbloemgedrag vertonen’.
De Groningse schooldirecteur Herman Goodlieb begon de actie ‘Red het basisonderwijs’, vanwege de in zijn ogen onjuiste en onrechtvaardige manier waarop de inspectie het toezicht op scholen uitoefent. Inmiddels hebben meer dan 21 duizend onderwijsgevenden zijn petitie ondertekend.
Met de stelling ‘Doordat de inspectie zo sterk focust op cognitieve resultaten zie ik mij genoodzaakt dat ook te doen’ is 78 procent het eens.
Dat betekent dat de school als sociale gemeenschap en ‘Bildungsinstituut’, wat het sinds mensenheugenis is en hoort te zijn, in grote mate te kort wordt gedaan.

3 Reacties

  1. Goede ontwikkeling
    De onderwijsinspectie was de afgelopen jaren inderdaad de politieagent van Het Nieuwe Leren die vooral geintereseerd was in het aanwezig zijn van ‘zorgplannen’ en het afwezig zijn van klassikaal onderwijs. Hierin speelde ze onder 1 hoedje met de schoolbesturen. Zie bijvoorbeeld hier.

    Dat de onderwijsinspectie nu gaat kijken naar ‘harde cognitieve resultaten’ lijkt mij een goede ontwikkeling. Dat onderwijsbestuurders dit niet zien zitten lijkt mij gezien hun afkeer van harde cognitieve resultaten en voorkeur voor Het Nieuwe Leren en de school als kinderopvang niet verrassend.

    • @mark…
      Ik heb geen tekenen gezien waaruit blijkt dat er aan je eerste alinea iets is veranderd.
      Als je tweede alinea waar was, zou dat een goede ontwikkeling zijn.

  2. Papier
    Irrelevante en contraproductieve papieren eisen en administratieve controle. Wat een waardeloze taakopvatting van de onderwijsinspectie.

    Als je hoort hoeveel energie er verspild wordt aan het voldoen van de eisen van de inspectie IN PLAATS VAN aan goed onderwijs, dan rijzen de haren je te berge!

Reacties zijn gesloten.