Onbevoegd lesgeven: een noodoplossing

In 2005 werden volgens de Aandachtsgroepenmonitor 2007 10.4% van de lessen onbevoegd gegeven. 20 Januari verscheen een nieuw ITS-rapport Onbevoegd lesgeven: een noodoplossing van Sjoerd Karsten en Nico van Kessel.

Uit de samenvatting:
In de onderbouw van het voortgezet onderwijs worden docenten steeds meer ingezet bij het geven van les/begeleiding in vakken waarvoor zij geen (volledige) bevoegdheid hebben. Dit gebeurt in vakgerichte lessen, en met name in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) ook in het kader van leergebieden. Met leergebieden wil men meer samenhang in vakken creëren en voor leerlingen een prettiger leefwereld, meer sociale cohesie en meer motivatie. Ook wil men met de introductie van leergebieden het tekort aan docenten bestrijden.

Vanuit de vakverenigingen die aangesloten zijn bij het Platform Vakverenigingen Voortgezet Onderwijs (VVVO) zijn er geluiden bij het bestuur gekomen dat docenten met de invoering van leergebieden en het onbevoegd lesgeven tegen problemen aanlopen. De passie voor het vak zou afnemen. Sommigen zijn van mening dat het ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs. En docenten zouden weinig gesteund worden door de schoolleiding bij de invoering van leergebieden. Soms weten zij ten dele zelf een oplossing te vinden in de context van de school. Maar ten dele ook niet, althans niet naar tevredenheid van de betrokken docenten. Het Platform vraagt zich af of ook de landelijke politiek maatregelen moet nemen om eventuele problemen op te lossen.

Het Platform VVVO wilde daarom weten:
1. In welke mate worden docenten in de onderbouw onbevoegd ingezet en in welke mate worden zij in leergebieden ingezet waarvoor zij geen volledige bevoegdheid hebben?
2. Hoe ervaren docenten dit? Hoe gaan ze hiermee om? Wat betekent het voor de intrinsieke motivatie en de beroepsidentiteit? Gaat het ten koste van de kwaliteit van het onderwijs?
3. Welke oplossingen zijn te ontwikkelen, zowel door docenten, scholen als de landelijke politiek?

Het rapport wordt vandaag officieel overhandigd aan de commissie OCW.

2 Reacties

  1. Scholen negeren bevoegden én deskundigen
    Op dit forum is al vaker naar voren gebracht dat mensen mét bevoegdheid achter het net vissen bij banen in het onderwijs, omdat onbevoegden kennelijk aantrekkelijker (lees: goedkoper) gevonden worden.

    Een zeer sterk voorbeeld hoorde ik onlangs: Roezjitsa Filtsjeva, (die ook een artikel schreef in Vakwerk) heeft 10 jaar lang aan een Universiteit in Bulgarije Nederlands gegeven voor Bulgaarse studenten. Bij een sollicitatie op een ROC durfde men te bewerken dat ze geen bevoegdheid zou hebben voor Nederlands als tweede taal. Die mevrouw is afgestudeerd op de Universiteit in Duits en Nederlands, spreekt Bulgaars en Russisch, maar nergens kan ze werk vinden in het onderwijs. Hoezo lerarentekort?

    PS: voor belangstellenden: ze woont in de omgeving van Arnhem.

Reacties zijn gesloten.