Met dank aan Plasterk, er is dus niets veranderd in onderwijsland sinds 2007 …

Op 4 januari 2009 had ik de bijdrage hieronder ingevoerd als onderwerp voor het forum (ook BON was toen al duidelijk in beeld), sinds die tijd is er niets veranderd, eigenlijk voor die tijd ook niet, maar ach een kniesoor die hier op let, toch ………

Ik vernam van een oud collega die nu in het Voortgezet Onderwijs zit dat hij steeds meer managers kreeg, op de TV was dat laatst ook te zien en vandaag vernam ik dat het inmiddels niet meer bestaande laatste Kabinet Balkendend er voor zorgt dat er op niet al te lange termijn weer meer dan ruim 30 leerlingen per klas zitten op iedere Basisschool in Nederland.

Bedankt Plasterk voor je gebakken lucht en nu wil je nog in de politiek blijven om je karwei af te maken ook, je hebt wel lef, je partij ook overigens, met de oude wijn in nieuwe zakken (naar Mattheus 9 vers 17).

Het laatste kabinet Balkenende heeft voor het onderwijs niets gedaan, de graai en snaai cultuur is alleen maar erger geworden.

LEES HIERONDER HET STUKJE UIT JANUARI 2009 EN HELAAS IS MIJN WENS NIET UITGEKOMEN !!

Duurdere, hoger opgeleide werknemers worden in crisistijd steeds vaker weggepest door hun bazen.

Juist omdat ze de lager opgeleide, incompetente en vaak domme bazen een doorn in het oog zijn !!!

Het fenomeen ’bossing’, wegpesten door de baas, blijkt al bij een op de zes werknemers voor te komen, zo blijkt uit onderzoek in het onderwijs, bij overheden en de zorgsector.

„Het zijn werknemers die zeer betrokken zijn bij hun werk, academici vaak, die er door prestaties altijd uitspringen. Juist daarom komen zij in het nauw bij hun leidinggevenden, die bij inkrimpingen als eerste deze gedreven slimme kracht eruit proberen te pesten”, zegt onderwijspsycholoog Frank de Mink.

„Die werknemers zelf snappen ook nooit waarom het hun als redelijke, rationele mensen overkomt”, stelt hij. „Het zit meestal ook niet in henzelf, maar juist in hun baas.”

De Mink baseert zich op gesprekken met personeelsmedewerkers, series ontslagzaken en buitenlandse ervaringen en studies. De slimme, trouwe kracht kampt meestal met een burn-out of zware stress, voor directies signalen om bij krimp deze kracht te lozen.

BON is hier al lange tijd mee bezig, echter de directies zijn doof, de Onderwijs Inspectie is inmiddels een dood lichaam en de minister en staatssecretaris huldigen het liberale vrije markt mechanisme in Nedereland.

Zie dan ook hier een interessante link met een PPS presentatie van Frank de Mink:

coachingaandenrijn.web-log.nl/mobbing_experts_platform/2008/11/pr

En natuurlijk nog de beste wensen voor 2009, hopende op een beter onderwijsland en onderwijsklimaat !!