Wallah: school is nakkoe

Straatcultuur ondermijnt de schoolcultuur, staat onder bovenstaande kop te lezen in de bijlage van NRC/Handelsblad van dit weekend.
Scholen moeten de straatcultuur weren. Dus geen iPod in de les.
Ilias El Hadioui, 25 jaar en opgegroeid in Maassluis, studeerde sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij publiceerde vorig jaar het essay ‘Hoe de straat de school binnendringt enz.’ Hierin verwerkte hij ervaringen en observaties van veldonderzoek in Maassluis in 2005. Daarin zag hij hoe grote groepen jongeren door de straat gevormd worden. Hij doet nu promotieonderzoek op scholen. In hoeverre vereenzelvigen jongeren zich met school, stad en samenleving? En welke rol speelt sociale uitsluiting?
Het verslag in NRC staat haaks op het reportage in Zembla van afgelopen zondag, waarin de leerlingen om les bedelden, terwijl op het ROC Zadkine in Rotterdam, waar het artikel over gaat, de zaak totaal verloren lijkt. De leerlingen zijn zover van de samenleving weggedreven dat op cruciale momenten de eigen straattaal het gewone Nederlands totaal verdrongen heeft en de straatcultuur een normaal functioneren onmogelijk maakt.
El Hadioui raakte ervan overtuigd dat de straatcultuur de school ondermijnt. Straatcultuur leidt volgens hem tot spijbelen, schooluitval, taalachterstand en agressief gedrag jegens docenten. Een triest verhaal.
In dit geval heeft de school het niet gedaan.

13 Reacties

  1. Het staat niet haaks op de
    Het staat niet haaks op de Zembla-uitzending. Het ROC ASA loopt niet over (denk ik) van ambitieuze leerlingen. Ik vermoed dat de meeste leerlingen op ASA ook gewoon lekker willen chillen met de bana in de hand. Ik vermoed dat er op Zadkine ook een paar leerlingen rondlopen die echt les willen.

    Ik vermoed overigens ook dat alle leerlingen overal gewoon les willen, maar als ze nog nooit een les gehad hebben, weten ze niet wat ze missen.

    • ROC ASA
      Mogelijk willen de meeste leerlingen van ROC ASA (u weet wel, de school van meneer Molenkamp in de Zembla-uitzending van zondag 21 maart 2010) chillen. Gelukkig hebben ze ook een paar ambitieuze studenten.

    • Het verslag in NRC, Baz…
      Het ‘verslag’ in NRC staat haaks op het reportage in Zembla.

      • Hoeveel ambitieuze
        Hoeveel ambitieuze leerlingen van ASA zagen we bij Zembla? 10.000? Nee, een handvol. Door een reportage te maken over chillende leerlingen in Rotterdam, toon je niet aan dat er niet ook een paar Rotterdamse ambitieuzen zijn. Een uitzending over een handvol ambitieuzen in Amsterdam, wil niet zeggen dat de rest ambitieus is. Ik denk dat de NRC-reportage met hetzelfde gemak ook over ASA gemaakt had kunnen worden. Ik denk dat je ook een uitzending kunt maken over een paar ambitieuze Zadkine-leerlingen.

        • @ Baz
          Ik denk dat er weinig mensen het lef hebben om naar buiten te treden. En het feit dat mensen durven zegt heel erg veel. Maar om hoeveel leerlingen het gaat die les willen dat kun je alleen maar raden. Als je je oor te luisteren legt in situaties die niet bedreigend zijn dan is het aantal mensen die zich zeer kritisch uitlaat over de opleiding heel erg hoog.

    • Poehé
      Zou Tommy van Sesamstraat zeggen: lees het Telegraaf-artikel over het Cito-onderzoek. Je schrikt je echt dood! Ik wist het uit ervaring, maar dacht altijd dat wij gewoon veel pech hadden met onze leerlingen. Het blijkt structureel!

    • De uitslag verbaast me niet,
      De uitslag verbaast me niet, het feit dat MBO-ers in 4 jaar nauwelijks beter leren rekenen en spellen met als gevolg dat ze nog steeds onderdoen voor 5-havo-ers was ook wel bekend.
      Hoeveel krijgen er nog les in Nederlands en rekenen/wiskunde?
      Zelfs op veel HTS-opleidingen krijgen de leerlingen nauwelijks wiskunde.

      Naar aanleiding van dit artikel ben ik eens gaan googelen en ik kwam nog wat interessante informatie tegen.
      www.slo.nl/nieuws/dll/
      www.slo.nl/nieuws/dll/Hoofdrapport.pdf/download (pagina 13)
      Op de foto van de kaft van het rapport zie je een leuk sommetje (differentiaal met de variabele in een wortel in de noemer van een breuk), in het rapport zelf gaat het over een veel lager niveau.

      In dit rapport worden 2 opgaven geciteerd die de PABO’s gebruikten in het beruchte onderzoek van 2006 om de rekenvaardigheid en taalvaardigheid van instromende PABO-studenten te meten .
      Opgave 1. Bereken 0,2 × 1,5.
      Opgave 2. Een auto van 22.000 euro wordt 20% goedkoper.
      De nieuwe prijs wordt daarna nog eens met 10% verlaagd.
      Wat is het percentage van de totale prijsverlaging?

      20% van deze studenten, waarvan de meesten een MBO-diploma of een havo-diploma bezitten, kon opgave 1 niet goed beantwoorden.
      Slechts 20% van hen kon opgave 2 WEL goed beantwoorden.
      Voor de geïnteresseerden: dit rapport bevat tevens veel uitleg over de referentieniveaus met voorbeelden.

  2. Ik sta sceptisch tegenover
    Ik sta sceptisch tegenover zijn conclusie dat de straatcultuur een normaal functioneren onmogelijk maakt.
    Volgens mij is het juist een gebrekkig functioneren wat er voor zorgt dat deze jongeren niet inzien wanneer ze moeten overschakelen naar de normcultuur en waardoor deze jongeren überhaupt al zwakkere leerlingen zijn.

    Je kan niet de straatcultuur de schuld geven van een gebrekkige kennis van de Nederlandse taal.
    Leerlingen brengen ruimschoots voldoende tijd op school door om door die scholen gevormd te kunnen worden en veel mensen die in dialect werden opgevoed spraken wel ABN (voor de politiek correcten AN) en hebben wel een goede taalbeheersing.

    Ik wil de leraren Nederlands niet vertellen hoe zij hun werk moeten doen maar ik constateer dat bijna geen leerling in 6-VWO meer correct de d/t-regels kan toepassen.
    Ook ik kwam er later achter dat ik toch nog eens de regeltjes moet bekijken.
    Hiervoor hoef je slechts een handvol regeltjes toe te passen die voor de meeste mensen perfect aanleerbaar zijn zolang dit maar wordt geautomatiseerd, net als voor rekenen het geval is (waarvoor dus ook een voldoende strenge controle nodig is).
    Erger nog, Vlaanderen heeft hetzelfde probleem. De meeste jongeren die daar het 6de leerjaar van het ASO volgen kunnen eveneens niet correct de d/t-regeltjes toepassen.
    Volgens mij kan een deel van de onderwijsinflatie verklaard worden door de afgenomen strengheid. We vinden het zo zielig om leerlingen een zware onvoldoende te geven omdat ze die d/t-regeljtes niet correct toepassen, leraren van andere vakken vinden het helemaal zielig om hiervoor punten af te en dus doen we het maar niet meer.
    We vinden het zo zielig wanneer leerlingen in 2-3 jaar tijd 20 boeken moeten lezen voor Nederlands dus maken we er maar 15 van. Enz.

    • Leerlingen brengen…..
      “Leerlingen brengen ruimschoots voldoende tijd op school door om door die scholen gevormd te kunnen worden…”

      Die leerlingen nou juist niet.

      • Dat is waar. Dit roept 2
        Dat is waar.
        Dit roept 2 vragen bij mij op. In hoeverre is dit de scholen mede aan te rekenen?
        Doen de scholen er alles aan om die jongeren op te voeden voordat ´de straat` ze heeft opgevoed? Met opvoeden doel ik op fundamentele normen zoals meestal de les bijwonen, de les voorbereieden, je huiswerk maken, …
        Is het te voorkomen dat een zeker percentage van de jongeren niet wil leren?
        Moeten we niet, wanneer we er alles aan hebben gedaan om hen vanaf zo’n jong mogelijk leeftijd zo goed mogelijk op te voeden, er dan ook maar direkt consequenties aan verbinden wanneer ze onvoldoende naar school gaan door ze geen diploma te geven?
        Als ze ooit tot bezinning komen kunnen ze alsnog onderwijs volgen, desnoods op het VAVO.

        • Cultuur en straatcultuur….
          In de Marokkanse cultuur verliezen de moeders vanaf het negende jaar het gezag over de jongetjes.
          Dat wordt door een heleboel bestuurders en analisten vergeten.
          Als de vader dan ook nog van honk is, worden die jongetjes in het ongunstige geval vanzelf deel van die straatcultuur.
          De school is dan al te laat en niet in staat dat te voorkomen.

  3. Opmerkelijk verschil
    Kan het niet laten om even te citeren uit het NRC-artikel:

    Schooladviseur Van Muijen heeft begrip voor die gedoogcultuur. „Als je alle regels toepast, heb je als docent een probleem. Dat kost zoveel inspanning dat je niet meer aan lesgeven toekomt. Het doel van de docent is toch om leerlingen een diploma te laten halen.”

    Socioloog El Hadioui vindt dat de school geen concessies aan de straatcultuur moet doen. De mannelijke straatcultuur overweldigt de vrouwelijke schoolcultuur. Straatcultuur moet koste wat kost uit de school worden gebannen. „Dus geen iPod aan tijdens de les. Geen YouTube-filmpjes kijken of msn’en. Dat schaadt de schoolprestaties. Docenten moeten duidelijke grenzen stellen.”

    Lijkt me evident wie er gelijk heeft …….

Reacties zijn gesloten.