Leraar bestraft voor zijn eerlijkheid. Klokkenluider overgeplaatst!

Helaas is het bovenstaande item gesloten.

Toch te vinden op:
Leraar bestraft voor zijn eerlijkheid. Klokkenluider overgeplaatst!

Na het lezen hiervan heb ik toch maar besloten me eens in te schrijven.
Ik had al meerdere gelijksoortige berichten gelezen. Verder hoorde ik dat op de school van mijn kinderen –OOK MOVARE– oudere docenten het onmogelijk gemaakt wordt. De moeten dan weg of ermee stoppen.

Wat denkt Movare wat dat voor impact heeft op de betreffende docenten.
Movare heeft nu de arrogantie van de macht.
Hier in het zuiden is nog een overschot aan docenten, maar dat wordt ook anders!
Waarom zijn het steeds de docenten, die het eigenlijke werk doen, die steeds de dupe zijn. Wanneer worden die mislukte managers, lokaal als bovenschools HEER Kraak!! niet eens de laan uitgestuurd?
Ze durven, zoals ik begrijp, niet eens met deze ouders aan tafel te gaan zitten. Wat laf.
Onderwijs is geen bedrijf, ook al kun je het op punten bedrijfsmatig runnen. Wanneer hebben deze heren, Kraak en Feron -Ja ik heb er me er behoorlijk in verdiept!- en er zijn er nog veel meer, voor het laatst voor de klas gestaan. Ik ben er van overtuigd dat ze het geen maand volhouden.
Maar ik denk dat ze dar zeker niet aan beginnen omdat dat onder hun stand is………..

Het stukje uit de Volkskrant van dit voorjaar spreekt boekdelen:

Kritische leraren vaak niet getolereerd door schoolmanagers.
DEN HAAG – Veel managers in het voortgezet en hoger onderwijs intimideren docenten die hun plannen in de weg staan. Kritische leraren krijgen onmogelijke roosters toebedeeld, zijn het slachtoffer van pesterijtjes of krijgen, in het uiterste geval, ontslag aangezegd. Dat zegt bestuurslid Mark Peletier van Beter Onderwijs Nederland (BON). Deze vereniging stelde zes weken geleden het. Meldpunt Intimidatie open. Daarop zijn inmiddels zestig meldingen binnengekomen met klachten over bijna even zoveel scholen. Volgens Peletier is het werkelijke probleem veel groter, maar zijn de meeste docenten bang om hun mond open te doen.
„Er heerst een angstcultuur op scholen”, zegt Peletier. „Schoolmanagers zijn oppermachtig geworden. Het ministerie heeft scholen steeds meer vrijheid gegeven. Daardoor hebben directies de macht kunnen grijpen ten koste van de vrijheid van docenten.„
Het probleem zou vooral spelen’op de grote ‘onderwijsfabrieken’, zoals hbo-instellingen en ROC’s. Peletier: „Er zitten carrièremanagers, die niets met onderwijs hebben, maar op hun cv wel willen zetten dat ze iets hebben veranderd op een school. Ze vragen zich niet af of die verandering ook goed is voor de kwaliteit van het onderwijs.” Docenten die zich die vraag wel stellen en de directie daarover kritisch benaderen, worden gezien als een lastige blokkade van die verandering, aldus BON.
„Moderne schoolmanagers runnen hun school als een koekjesfabriek”, zegt Peletier. „Een docent is in hun ogen een lopendebandmedewerker, die niet meer zelf mag bepalen hoe hij onderwijs geeft. De docent moet gedachteloos, kritiekloos uitvoeren wat het management , wil. Degenen die toch kritiek hebben, worden weggewerkt. Vaak zijn dat de betere leerkrachten, die zelfverzekerd genoeg zijn om kritiek te uiten.„ Volgens Beter Onderwijs Nederland ervaren alle docenten die het meldpunt hebben benaderd een sterke druk om klakkeloos te slikken wat het management zegt, ook als dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs. „Directies misbruiken hun macht. Ze dreigen een contract niet te verlengen of zorgen ervoor dat docenten hun eigen vak niet meer kunnen geven. En soms zijn het pesterijen die erg lijken op ruzies op de speelplaats.” Het probleem is volgens Peletier moeilijk in kaart te brengen, omdat veel mensen in het onderwijs vrezen voor hun baan als ze met de verhalen naar buiten treden. „Er zijn ook meldingen binnengekomen van mensen die alleen maar aangeven dat ze een boekje open zullen doen, maar niet voordat ze met pensioenzijn.„ Het meldpunt van BON blijft voorlopig open.

Volgens mij is hier maar een goede oplossing:
Het management daar moet weg. Zij waren als enige -zoals ik dat begrijp uit het stukje- die niet voor hebben gestemd uit eigenbelang. Anders kunnen ze het zeker schudden hoger op te komen. Jaaaa, van deze mensen moeten we het hebben. Ons kent ons.
Ik hoop dat men hen ook eens laat vallen. Dan realiseren ze een waar ze mee bezig zijn!

Alle onderwijsstichtingen moeten weer verenigingen worden. Dan kun je dit machtsspel niet meer lang spelen. Na verkiezingen ben je met dit gedrag uitgerangeerd! Dan zul je meer moeten verantwoorden. Nu hoeft dat alleen bij vriendjes van de raad van bestuur!

MOVARE -en andere stichtingen-, je weet niet wat je bij anderen aanricht! Maar dat zal jullie een zorg zijn, als je maar macht hebt.

26 Reacties

  1. Macht, macht, macht!
    Dit komt me bekend voor.
    Stalin en Tito deden zoiets al, de Chinesen in Tibet nu ook.
    Verplaats mensen die je niet bevallen en meng ze onder andere groepen.

    Het zijn steeds de meest berokken mensen die weg moeten. Het gaat de directie alleen maar om zeggenschap en rust in de tent.
    Ze worden van boven steeds gesteund. Raar eigenlijk. Het draait eigenlijk om de onderwijsgevende.

    Het is hier ook weer geen gelijk hebben, maar gelijk krijgen.
    Ik word ziek van deze praktijken. Ze doen het onderwijs beslist niet goed.
    Het is beschamend dat deze, toch niet slecht opgeleide mede collega’s van die school niet assertiever zijn en het vertrouwen in de directie niet opzeggen.

    Anderzijds had die gedwongen verplaatsing aangevochten moeten worden tot aan de hoogste instantie. Maar ons kent ons, zo hard zijn onderwijsgevenden niet. Anders stonden ze waarschijnlijk niet voor de klas. Daar maakt het bestuur schromelijk misbruik van. Dat deze bestuurders nog recht in de spiegel durven te kijken. Ja die zijn voor mij scrupeloos, een ander woord heb ik er niet voor. Maken anderen kapot zonder er ook maar bij stil te staan.
    Het bestuur en directie is niets anders als OOP, onderwijs ondersteunend personeel! Ze doen echter alsof ze het het beste weten. Raar dat het zo slecht gaat in onderwijsland?

    Een korte google tocht laat ook een connectie zien van de directrice met Consent en natuurlijk leren. Instanties die geld verdienen aan onderwijsvernieuwingen van buiten af, waar behoefte gecreëerd wordt die er niet is.

    Een klein voorbeeld. Wie van de mensen die vroeger op de basisschool gezeten hebben kan geen staartdeling meer maken. Vrijwel allemaal kunnen ze dat nog.
    Welke leerlingen die het VMBO af hebben, dat is toch de grootste groep leerlingen, kan een deling zonder rekenmachine maken?

    Als een directrice zich met deze mensen omgaat kan ze tegengeluiden niet gebruiken. En het bestuur steunt dat? O, ja, die hebben ook boter op hun hoofd.

  2. macht, macht, macht2
    Anderzijds als het team daar niet krachtiger tegen in gaat dan zijn ze allemaal geen knip voor de neus waard.
    Ouders hebben daar helaas geen stem in.

    Wat kun je doen?
    Je kunt je kinderen van die school afnemen. Maar of je daar je kind of jezelf daar een plezier mee doet? De directie wel. Die is een “lastpost” kwijt. Zin heeft het alleen als je meerdere kinderen op die school hebt en je daardoor de school laat zakken onder de opheffingsnorm.
    Als ik hier lees hoeveel personeelsleden er zijn dan geloof ik niet dat dit hier het geval is.

    Als je de rest van het personeel niet mee krijgt, als die de verdreven collega’s al vergeten zijn en als die collega ook niet verder procedeert dan houdt het op.
    Een school, bedrijf of wat dan ook heeft de directeur die ze verdient. Als er geen oppositie is, alleen maar meelopers, dan houdt het op.
    Probeer in bestuurlijke gremia te komen en op die manier nog wat te beïnvloeden. Laat mensen zien waar ze me bezig zijn. Meer kun je niet.
    Houdt de directrice nauwgezet in de gaten en maak een logboek van haar fratsen.
    Je weet nooit waar het goed voor is.

    Succes ermee

    • Van binnen uit proberen te veranderen kan bijna nooit
      Elke docent zal een afwezig maken in kansen en risico’s voordat hij een gevecht aangaat met zijn leidinggevenden. Zeker als de werkelijk leidinggevenden nog 2 niveaus hoger staan.
      Op elke school zullen veel (lager opgeleide) collega’s de verandering als een voordeel beschouwen. Die heb je alvast tegen. Gezamenlijk optrekken met alle 1e graders bv is ook onmogelijk. Niet iedereen zal dat risico willen enmen. Hoe breder de school hoe kleiner de kans is dat je enige invloed hebt. Ik denk dat verranderingen van binnen werkelijk zijn uitgesloten.

      Dat verklaart ook de supersnelle opkomst van BON. Veel collega’s wilden iets, maar konden niet, niet vanuit de school, niet vanuit de MR en ook niet vanuit de bonden.
      BON biedt een kanaal waardoor je via een omweg wel degelijk iets aan je eigen situatie kunt doen. Dat is bij de start destijds heel snel door heel veel collega’s opgepakt. En BON heeft de discussie werkelijk inhoud weten te geven en geeft werkelijk tegenspel. Ik denk dat dat ook in de praktijk dingen verandert. De fusiestop (hoe beperkt en te laat ook), de rekenoorlog die in ons voordeel uitpakt (uitgevers hebben de verbeterde methodes al op de plank). Allemaal nog te weinig en aan de machtsverschillen en de besturen ellende wordt nog niets gedaan, maar er zijn echte eerste stappen gezet.

      • Naar aanleiding van
        Ik heb het afschaffen van de eindexamenvertaling tot nog toe gezien als een (niet geslaagde) vernuttiging van het onderwijs in de moderne vreemde talen. Een blijk van minachting voor cultuur, esthetiek en nuance. Maar na het lezen van de zin “Op elke school zullen veel (lager opgeleide) collega’s de verandering als een voordeel beschouwen” vroeg ik mij af of het hier niet om een ordinaire bezuinigingsmaatregel ging. Vertalen is een zeer intellectuele en artistieke bezigheid en het stelt hoge eisen aan de docenten die dat aan de leerlingen moeten onderwijzen en de leerlingen moeten beoordelen. Onderwijs geven en vertalingen beoordelen kun je ook moeilijk aan een computer overlaten. Bij het leren vertalen is zelfstudie met gebruik van antwoordenboeken een verkeerd systeem. Iedere leerling moet vragen kunnen stellen over zijn vertaling en het bespreken van een vertaling is bij uitstek een klasse-activiteit. Het afschaffen van vertalen lijkt de mogelijkheid te bieden om het leren van een taal te mechaniseren en in het moderne talenonderwijs met minder hoog opgleide leerkrachten te werken.
        Is mijn verdenking terecht?
        Seger Weehuizen

        • Afschaffen vertalen
          Het afschaffen van met name de vertaling Nederlands/vreemde taal betekent voor de individuele schriftelijke beheersing van diezelfde vreemde taal een regelrechte ramp. In het afgelopen half jaar heb ik – als tijdelijk herintrederd Vutter – een aantal uren Engels gegeven aan enkele klassen VWO-5. Slimme jongens en meisjes: niets mis mee. Ik ben echter flink geschrokken van hun ( m.i. te lage) niveau en van de neuzelmethodes die in het hedendaagse Nederlandse onderwijs gebruikt worden. Grammatica is gereduceerd tot het absolute minimum (minder dan in de boeken die ik in 1973 voor mijn MAVO-4 klassen gebruikte!!), vertalen is uit den boze, lesboek en werkboek zijn geintegreerd (een schande!), idiomatisch zeer mager, schreeuwerige kleuren, irrelevante plaatsjes en foto’s en ga zo maar door. Oplossing? Mijn tijd was beperkt dus…alle humbug gescharpt en overgestapt op de systematische behandeling van de (basis)grammatica met daaraan gekoppeld huiswerkopgaven N/E die ik individueel liet inleveren en vervolgens corrigeerde, retourneerde en op hoofdlijnen klassikaal besprak. In het begin was het even wennen maar in juni waren ze unaniem in hun conclusie dat ze nog nooit zo veel in zo’n korte tijd hadden geleerd. Tja, en dat met opgaven uit een oud HBS-boek Engels met enigszins aangepast taalgebruik.
          Ik heb tijdens mijn ‘afscheid’ de directie er nog eens op gewezen dat de lat voor deze slimme kinderen veel te laag ligt en dat ze – met zo’n beperkte grammaticale en idiomatische bagage – grote problemen krijgen wanneer ze in hun toekomstige carriere Engelstalige artikelen of anderszins moeten schrijven.
          Mc-opgaven (laten) maken en corrigeren is natuurlijk wel makkelijker. Maar makkelijker wilde ik het niet maken, wel moeilijker…

          • Oprichting parate menings(ondersteunings)groep
            Het valt mij op hoe vaak de kranten bij een overzicht van meningen van taak- en belangen-groepen ook de mening van BON noemen. De media zien BON nu als een volwaardige deelnemer in de discussies op het onderwijsveld. Als de overheid weer eens wat wil veranderen of onderzoeken zal BON daarbij waarschijnlijk betrokken worden. Het lijkt mij daarom goed dat er bij BON een groepje mensen die vóór de herinvoering van grammatica-onderwijs en vertalen zijn is dat haar bestaan op een geschikt moment onder de aandacht van (het BON-bestuur)/(de BON-onderhandelingsdelegatie) brengt.
            Aan de overheid moet ook gevraagd worden om meer pluriformiteit. Scholen die op het eindexamen vragen om een stuk tekst in een vreemde moderne taal naar goed Nederlands te vertalen zouden best kunnen bestaan naast scholen die op het eindexamen met vragen over een tekst werken. Leerlingen met het profiel N&T zouden de mogelijkheid moeten krijgen om i.p.v. vragen over statistiek vragen over formele logica te beantwoorden.
            Seger Weehuizen

          • esthtisch of grammatikaal fout?
            Iemand mailde mij dat de zin “Het lijkt mij daarom goed dat er bij BON een groepje mensen die vóór de herinvoering van grammatica-onderwijs en vertalen zijn is dat haar bestaan op een geschikt moment onder de aandacht van (het BON-bestuur)/(de BON-onderhandelingsdelegatie) brengt.” grammatikaal? niet zou kloppen. Dat zou ik heel erg vinden want het stukje gaat immers o.a. over meer grammatica in het onderwijs. Ik had bij het opstellen van mijn stukje nog wat aan die zin gesleuteld maar deze vriendschappelijke wijze om mij op (grammaticale?) fouten te wijzen was voor mij een reden om er weer naar te kijken. Wat de esthetiek betreft is mijn zin kantje boord maar grammatikaal lijkt zij mij toch in orde te zijn.
            ( […. ] betekent gekoppeld aan …. )
            HOOFDZIN: Het lijkt mij daarom goed
            BIJZIN NIVEAU 1: dat er een GROEPJE is (verduidelijkt het onderwerp “het”van de hoofdzin; koppeling via het koppelwerkwoord lijken)
            BIJZIN NIVEAU 2 nr.1 [GROEPJE] : dat haar bestaan ….. brengt
            BIJZIN NIVEAU 2 nr.2 [mensen] : die voor de herinv…………en vertalen zijn

            Ik ben na meer dan 50 jaar de grammaticale regels voor Nederlands die ik op de lagere school geleerd heb vergeten en ik denk vaak dat wat in het Latijn of Grieks kan ook in het Nederlands kan.

            Seger Weehuizen

        • vertalen op het eindexamen
          Seger, hierboven

          En : in het verlengde hiervan, deugt het toetsen met Cito al evenmin. Je zegt terecht dat, in deze materie, niets het oordeel en de interactie van de docent kan vervangen.

          Cito is eigenlijk de kathedraal, die gelovigen nog steeds onderhouden (aalmoes, kerkbelastng, gewoonte, redding, devotie-zonder-diepgang, s-toch-mooi), hoewel ze zien dat de façade door de zure regen al tijden lang is aangetast en ooit zal instorten.
          Aardige parallel met de kathedraal van Reims : het relief is onherstelbaar beschadigd door erosie, en nu roept het volk dat “de regering” de kerk moet herstellen. Een nieuw soort hosanna.
          Bijzondere bijkomstigheid : Plasterk heeft op tijd zijn antarctische ijsveld verlaten (het smelt daar) en is al weer in greener pastures gesignaleerd. Hij geeft een paar millioen meer aan witneuzen die zich met de antarctica vermaken, and that ’s it.

          maarten

          • Veel extern toetsen is een noodzakelijk kwaad geworden
            Het CITO past ook uitstekend in het rijtje van compromisoplossingen die slechter zijn dan elk van de oplossingen die de twistende partijen voorstonden. Ergens op deze website heb ik gelezen dat de initiatiefnemersvan de CITO-toetsen reageerden op het boek “vijven en zessen” van de onderwijskundige De Groot. Hij wilde een eerlijkere, niet subjectieve, beoordeling van de leerlingen. Mogelijk dacht hij ook aan de wet van Postumus: ⅔-de van de leerlingen krijgt altijd een voldoende. De overheid gebruikt de toets nu om de prestaties van de scholen te controleren. Met vele mitsen en maren is de CITO-eindtoets daarvoor een bruikbaar middel. De overheid wil uitdrukkelijk geen selectie van leerlingen in groep 8. Daarvoor diende de brugklas en vroeger de basisvorming. Het vervolgonderijs wil juist wel de CITO-eindtoets gebruiken voor (soms eerste) selectie en determinatie. Omdat de schoolbesturen zelf op de stoel van de leraar of onderwijzer willen gaan zitten zijn externe examens en toetsen een noodzakelijk middel geworden om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. Het is jammer dat dat een beknotting van de didaktische vrijheid van de leraar met zich meebrengt. Maar school-besturen en -directies zijn nu eenmaal niet meer te vertrouwen en het niveau van de leraren is gedaald.
            Seger Weehuizen

  3. Godgeklaagd
    Het is ten hemel schreiend dat in een regio het onderstaande “onderwijsconcern” is ontstaan:

    Bestuursbureau

    Het bestuursbureau ondersteunt het College van Bestuur, het regiomanagement, de schooldirecties en de andere geledingen binnen de stichting. Daarbij vormt het ontwikkelen en uitvoeren van beleid met betrekking tot de diverse beleidsterreinen van de stichting de hoofdtaak. De bedrijfsvoering van het bestuursbureau valt onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter van het College van Bestuur. Het bestuursbureau kent behalve een secretariaat de stafdiensten Personeel & Organisatie, Onderwijs, Finance & Control en Facility Management. De senior-adviseurs zijn de eerstverantwoordelijke per stafdienst; zij voeren periodiek overleg om de integrale benadering van beleidsvraagstukken te waarborgen. Verder is er een concerncontroller werkzaam op het bureau die invulling geeft aan de cyclus van Planning & Control op stichtingsniveau.

    Secretariaat (4 werknemers)
    Aandachtsgebieden en werkzaamheden: secretariaat Raad van Toezicht, secretariaat College van Bestuur, secretariaat Regiomanagement, receptie en telefoon, repro, archivering en postverwerking.

    Personeel & Organisatie (5 werknemers)
    Aandachtsgebieden en werkzaamheden: arbeidsvoorwaarden, HRM, rechtspositie, arbo/welzijn, formatie, personeels management- en informatiesysteem.

    • God van Cultuur
      Ik denk niet dat onze allerhoogste God zich om die schreeuwende malversaties en onrechtvaardigheden in onderwijsland zal bekommeren. Maar onze aardse god P bevindt zich in dat deel van de hemel waar de cultuurpaleizen staan en daar dringt, zoals het hoort, het geschreeuw van het behoeftige gewone volk niet door.
      Seger Weehuizen

  4. Vervolg van deze gotspe
    Onderwijs (3 werknemers)
    Aandachtsgebieden en werkzaamheden: onderwijskundige vernieuwing, ICT & onderwijs, kwaliteitsbeleid.

    Finance & Control (3 werknemers)
    Aandachtsgebieden en werkzaamheden: financiële administratie, debiteuren- en crediteurenbeheer, schoolbegrotingen, salarisadministratie, invulling geven aan de cyclus van planning en control op stichtingsniveau (o.a. opstellen periodieke managementrapportages, genereren kengetallen, opstellen jaarrekening en meerjarenplanning).

    Facility Management (9 werknemers)
    Aandachtsgebieden en werkzaamheden: inkoop, exploitatie en beheer, informatisering & automatisering, interne en externe communicatie, public relations, marketing, nieuwbouw, verbouw, onderhoud, terreinen, arbo-technische zaken.

    • Inzake gotspe / Kraak
      Ik neem aan dat deze kantoormensen personeel van MOVARE zijn. Ik had nog nooit van die tent gehoord, maar het ‘beheer’ van 60 basisscholen klinkt bespottelijk. Al zoekend kwam ik ook uit bij Arie Kraak, die de baas van het geheel lijkt te zijn. Er staat een vraaggesprek met hem op internet, waarin terecht wordt gevraagd of er niet een overvloed aan management ontstaat. Kraak geeft antwoord op deze vraag door zich met andere instanties te vergelijken, natuurlijk zonder zich af te vragen of die andere instanties het wel goed doen. Het doet denken aan een discussie over overgewicht. ‘Vindt u 134 kg niet een beetje veel?’ ‘Nou, als je naar mijnheer X kijkt, die weegt 160 kg, en mevrouw Y zelfs 188 kg. Dus ik vind dat we nog niet te zwaar zijn.’ Het tekenende is dat hij nergens aangeeft wat nu eigenlijk het nut van al zijn ondersteunende diensten is. Dat kan ik, op grote afstand van Zuid-Limburg, zo wel aangeven: er is geen nut. Als deze mensen morgen doodvallen draaien al die 60 basisscholen gewoon door. De personeelsadministratie en de gebouwklusjes worden weer door de basisscholen zelf gedaan en de overige centrale activiteiten zal men niet missen. Lees hier het gesprek met Kraak.

      • Wat een swaffelaar!
        Die Kraak toch: “Wij hebben een hoogwaardig bestuursbureau, met mensen die veel kennis hebben op het gebied van personeelszaken, onderwijs, financiën, facilitaire zaken en huisvesting”.
        Ze zullen bij dat Movare bureau vast competent zijn, maar ‘hoogwaardig’ en ‘veel kennis’ zal wel worden afgemeten aan het Kraakse denkraam.

      • vectoren van machtsconcentratie
        Kraak heeft een aantal factoren genoemd die het ontstaan van Colleges van bestuur met heel veel scholen onder zich bevorderd hebben. Bij voorbeeld de invoering van de lump sum financiering en een groeiend tekort aan vrijwillige bestuursleden. Die voorbeelden houden verband met elkaar. Bij het invoeren van de Lump sum heeft de regering ook veel taken naar de scholen gestuurd. Lid van een schoolbestuur zijn is voor een vrijwilliger die dat naast zijn gewone baan moet doen een onredelijk zware opgave geworden. Ook het directeur van een basisschool zijn is een slopende activiteit geworden. Vervangen van ziek personeel of daarop voorbereid zijn kost vooral kleine scholen veel geld.
        Terugkeer naar kleine onafhankelijke scholen moet daarom gepaard gaan met de versimpeling van de taakstelling aan de scholen zodat die zich weer helemaal kunnen concentreren op hun eigenlijke taak: goed les geven.
        Verweesde scholen die geen college van bestuur hebben en geen managers en regiocoördinatoren zouden zeker een tijdje zelfstandfig door kunnen gaan met lesgeven en dat misschien juist beter doen omdat ze niet meer lastig gevallen worden. maar ze lopen dan toch steeds meer tegen problemen op waarvoor ze binnen de huidige wetgeving niet de bevoegdheid hebben om ze op te lossen.
        Seger Weehuizen

        • vectoren
          ref : Seger Weehuizen, hierboven

          Die analyse is juist, zo heb ik het ook meegemaakt. De verantwoordelijkheid naar de scholen sturen en toch er bovenop blijven zitten, willen blijven sturen, ja intervenieren : OCW ten voeten uit.

          Afgezien daarvan dat OCW herhaaldelijk blijk heeft gegeven, niet in staat te zijn tot sturen : het onderwijs zit gevangen in de wurggreep tussen CDA, PvdA en VVD. Daar komt het onderwijs niet zo maar uit.

          De lump sum, zoals die is ontworpen en wordt gehanteerd (als lump), is niet goed genoeg voor de sturing van onderwijs ; dat blijkt. Het bevoordeelt schaal-grootte, clusteren, en bestuurlijk amateurisme, vandaar de professionalisering van de mega-scholen-besturen. Die laatsten zijn nodig om OCW van een voortdurende stroom van antwoorden te voorzien. Soort zelfbevrediging op afstand.

          Maar misschien is het volgende een exit route uit de impasse. De lump sum wordt gebonden aan een verplicht gestelde verdeling van het school-budget (dus niet : het scholen-organisatie budget ; dat kan ook, maar dan met nog striktere parameters).
          De verplichte stricte verdeling betreft :
          [1] het geld voor onderwijs (salarissen docenten, directe ondersteuning op klas nivo),
          [2] ander geld : gebouwen, infrastructuur, indirecte ondersteuing/school nivo).

          Mooie klus voor de wizzard kids in OCW. Niet moeilijk om de formules en grenswaarden te vinden voor dit concept. De lobby zal het wel niet leuk vinden, maar de werkvloer kan er beter door gaan functioneren.
          Lijkt me een goede activiteit voor BON : analyse maken, rapport, naar de minister.

          maarten

  5. Macht ?
    Voordeel van zo’n grote organisatie is dat ze allerlei zaken wel op orde moeten hebben. Voorbeeld: het *GMR-reglement*. Interessant om te lezen wie welke bevoegdheden heeft. Bij eerste lezing lijkt mij dat de verschillende geledingen (personeel, ouders) wel wat in de melk te brokkelen hebben. Maar misschien zie ik wat over het hoofd. Dat lees ik dan wel hieronder.

    • Macht!
      Een GMR is mooi.
      Leraren? Als dat politieke figuren zijn die verderop willen komen zullen ze zich niet al te hard opstellen. Ouders? Dan ben je afhankelijk van wat zij als bagage hebben.
      Onderwijs is zo anders dan het bedrijfsleven. Of ze dan wel alles in de gaten hebben?

      Het regelement is mooi, maar je kunt zo ongenadig om de tuin geleid worden.
      Het bestuur is, door juristen ondersteund, er dagelijks mee bezig. De leden van een MR/GMR zijn vaak, en dat is beslist niet denigrerend bedoeld, hobbyisten. Het is niet hun dagelijks werk. Ze moeten het er naast bij doen en dat alleen al zet ze op achterstand.

      Dus MACHT!

      • Verdeel en heers in grote organisaties
        Mijn ervaringen zijn precies hetzelfde. Hoe groter de organisatie, hoe minder een MR feitelijk kan bewerkstelligen. De belangen liggen simpelweg te verschillend en je kunt met 2 taakuren per week geen enkele weerstand bieden aan de directie, die als het nodig is er niet voor terugdeinst mede mr leden om te kopen door coördinator functies in de aanbieding te zetten. Studenten werden soms zelfs in de kroeg omgekocht, al kregen ze dat zelf op een gegeven moment ook door.

        Hoe dat in bedrijven is weet ik niet, maar daar is in het algemeen een grotere homogeniteit onder het uitvoerend personeel. Bij onderwijs zijn (sommige) uitvoerenden veel hoger opgeleid dan de managers en sommige collega’s. Dat maakt de belangen simpelweg diametraal.

  6. Monddood
    We kregen een brief van school de Voeëgelsjtang. De groep bezorgde ouders hebben er klaarblijkelijk mee ingestemd, voor zover ik de directrice mag geloven en dat doe ik eigenlijk niet, dat ze alleen nog via de school communiceren.

    Ik hoop dat ze daar niet ingetrapt zijn. Zij bepaalt dan wat naar buiten komt en wat niet. Doet ze al vaker.

    Zouden ze toch ingestemd hebben, beroep je op recht van vrije meningsuiting.
    Wat een haaibaai.

    Logisch dat er problemen zijn als zij het enige kanaal moet zijn!

    • Aam alle kanten fout
      Ik heb eens op de website van de school gekeken en vind o.a. het volgende:

      Schoolbegeleiding
      De school heeft gedurende het schooljaar begeleiding en ondersteuning van verschillende deskundigen.
      • Consent onderwijs & innovatie
      Consent biedt hulp bij onderwijskundige zaken
      • Natuurlijk Leren
      Deze organisatie biedt hulp bij zaken die betrekkingen hebben op de schoolontwikkeling Boeiend onderwijs. Bij Boeiend onderwijs moet u
      denken aan de clusters: het oefenen van de hersenen – samenwerken – samenhang – denkgewoonten en intelligent gedrag – veilige omgeving
      – ontwikkelen van alle intelligenties – betekenis
      .
      Ter illustratie hangt in de centrale hal een mindmap met deze clusters en is dezelfde mindmap in deze kalender terug te vinden.
      • Het Expertisecentrum MOVARE
      Dit Expertisecentrum biedt hulp op het gebied van de consultatieve leerlingbegeleiding en schoollogopedie.
      • Schoolmaatschappelijk werk
      De gemeente Heerlen heeft (school-)maatschappelijk werk op school mogelijk gemaakt . Zowel de leerlingen als hun ouders/verzorgers kunnen
      hiervan gebruik maken. Wanneer de maatschappelijk werkster, Wendy Wierts, op school is, kunt u in deze kalender lezen

      Dat stukje over boeiend onderwijs heb ik zelf vet gemaakt. Ik gun iedere school zijn eigen visie, maar deze visie is voor mij de reden dat ik lid geworden ben van BON. Veel erger kun je het niet hebben.

      Opmerkelijk ook de ingebouwde vaagheid: u moet denken aan …”
      en dan komt er een stoot woorden zonder enige samenhang of duidelijke betekenis. Als een school niet in staat is de visie in begrijpelijk Nederlands te formuleren, kunnen ze de kinderen niets bijbrengen.

      Gezien de enorme deken van ondersteuning verwacht ik dat er ook ondersteuning is op het gebied van “veranderingsmanagement”. De begeleidingsdiensten en andere onderwijs gerelateerde instituties hebben zich de laatste 10 jaar voornamelijk ook op deze managementsondersteuning toegelegd. Een goudmijn, want het brengt ze twee inkomstenbronnen: de inhoudelijke verandering en de ondersteuning daarbij en de managementondersteuning. Zo adviseert de menegementscoach (van de begeleidingsdienst) dat er cursussen/modules/trainingen moeten komen van diezelfde begeleidingsdienst.

      Uw wantrouwen tov de directrice lijkt me dan ook meer dan terecht. Dat beleid is kortgesloten met de ondersteuningsdienst en werkelijk alles is er op gericht om de verandering naar, hoe noemen ze het hier ook al weer, “Boeiend onderwijs” mogelijk te maken. Er is dus geen enkele insteek om tot een werkelijke discussie te komen, het gaat er om om de verandering, snel en onomkeerbaar, in te voeren. Om daarvoor te zorgen dienen kritische docenten de laan uit gestuurd te worden en wordt er voor gezorgd dat de schoolleiding “loyaal” is. Aan alle kanten fout dus. Niet eerlijk ook. Corrupt dus.

    • De problematiek is bekend bij BON m.b.t. de Voeëgelsjtang
      De bezorgde ouders hebben ook steun gezocht bij ons meldpunt Advies en Steun. Dit hebben zij al in de beginfase gedaan van het lopende proces. Vanuit BON zijn zij met raad bijgestaan. Het achterliggende probleem betrof het pesten op school, helaas ook naar een of meerdere leerkrachten toe. Het onbespreekbaar maken van dit eventuele probleem door ouders en leerkrachten zorgden zo mogelijk voor nog meer onvreden. De brief die nu is uitgegaan is ondertekend door een deel van de ouders en niet alle bezorgde en hierbij betrokken ouders. In de snelheid hadden die ouders dat misschien beter niet kunnen doen maar het zij zo, ouders zijn ook weinig ervaren en een directrice des te meer. Het achterliggende probleem wordt nu aangepakt maar deze brief die vrijdag jongstleden is verspreid geeft aan dat er qua openheid nog wel een slag te maken is op deze instelling.
      Namens het meldpunt,

      Corgi

    • kraken
      kraken, w.w. :

      Movare lijkt één van die mega-scholen-organisaties te zijn waar het geld verkeerd verdeeld wordt : teveel Bureau, te weinig voor de werkvloer. Geen twijfel aan de goede bedoelingen, noch aan de vooruiitziende plannen, noch ook aan het gefaald resultaat.

      Movare is al een tijdje bezig zich te megamaniseren :
      http://www.schoolfacilities.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=967&Itemid=366
      Movare krimpt maar de CEO is pro-actief : http://www.trouw.nl/onderwijs/article1763057.ece

      Saillant detail : peuter-instapmoment ; heel pro-actief. Goed moment, ook, om er pro-actief uit te stappen, lijkt me.
      Gek : ouders die zoiets nog pikken. Immmers, kleinschalig is wezenlijk voor het soort onderwijs dat Movare megamanipoliseert. Kleinschalig betekent in ieder geval toch dat docenten (en directeur) en de leerlingen elkaar kennen ? En : dat het meeste geld q.p.q. naar de werkvloer (leraren) gaat ?

      Wat een abberatie, dit geloof in schaal-vergroting. Je zou redelijkerwijs denken dat mega-organisaties op hun abberatie te kraken zijn. Maar nee. Dan maar ironisch proberen :

      handleiding > http://reageerbuis.com/?entry=47
      illustratie daarbij >
      http://www.spsmedia.nl/jackhuygens/nieuws/pages/Bankkraak%20Enschede.htm

      En hoera ! het FI/freudenthal instituut biedt hulp bij het kraken van de brandkast >
      http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00022/toepassing_rekenweb.html

      Op een Hoger Plan, capita selecta voor promovendi in het kraken :
      kraken voor dummies > http://kraken.wonen.ws/
      Aangepast kraken >
      http://www.nu.nl/algemeen/1914051/voorstel-voor-kraakverbod-iets-aangepast.html
      maar kraken mag-nie >
      http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/1315
      illegale houseparty, gekraakt >
      http://binnenland.nieuws.nl/546572/illegale_houseparty_beeindigd_in_deventer
      bankkraak, mag ook nie > www.zdnet.be/news.cfm?id=82333

      maarten

  7. Goedkoop
    Hoe anti kraak/Movare ik ook ben, die parodie op kraak vind ik niet juist.
    Je mag iemand op zijn daden aanspreken en daar een parodie op maken.
    Niet op de naam. Die heb je en kunt er niets aan doen.

    Over iedereen waar veel vooroordelen over zijn, Homo’s, gehandicapten, Allochtonen en noem maar op maak je geen grappen omdat ze bij een groep horen!
    Dit vind ik goedkoop!
    Wel als ze vanwege daden, uitspraken of gedrag aanleiding geven. Zelf dan moet je nog eerst afwegen waarom ze het doen.

    Hoge bomen vangen veel wind. Oké, maar niet vanwege naam of afkomst!

    • Movare goedkoop
      ref : kraken en lopende band, hierboven

      Reactie gedeeltelijk aangepast. Niet het kraken-idee. Megamaniserende organisaties hebben geen plaats in onderwijs, het idee deugt gewoon niet.
      Onderwijs dient zó kleinschalig te zijn dat docenten (plus schoolleider, directeuter) en leerlingen elkaar kennen. Tweede eis is een minimaal ondersteun-apparaat, en wel zodanig dat het meeste geld gaat naar de werkvloer, i.c. de leraren die immers het werk doen en daar verantwoordelijk voor zijn. No go-betweeners.

      maarten

Reacties zijn gesloten.