Hulp bij kiezen van basisschool

Graag zou ik u willen vragen om hulp bij het kiezen van de juiste basisschool voor mijn dochter.

Laatst kreeg ik van de gemeenste een mooie folder in de brievenbus. In de folder staan stukjes van basisscholen uit mijn dorp (Nuenen), waarin de scholen antwoord geven op vragen als “ligging en huisvesting”, “Missie/visie” en “kenmerken in het algemeen”.

Omdat de stukjes door de scholen zelf zijn samengesteld staan er alleen positieve berichten in. Elk stukje is doorspekt van hoe goed de leerlingenzorg is, en dat pesten uit den boze is, de leerling staat centraal etc. Allemaal zaken die mijn inziens niet meer dan normaal zijn. Een kind moet zich veilig voelen op school.

Ik zou mij graag goed voorbereiden op de keuze voor een basisschool. Ik neem de boordelingen van de inspectie met een korreltje zout, omdat deze (vormen van) het Nieuwe Leren als positief beoordelen en zo een verkeerd beeld zou kunnen ontstaan hoe goed een school werkelijk is.

Ook de schoolgidsen geven vaak in wollig taalgebruik (voor ieder wat wils die het naar zijn of haar zin wil interpreteren) weer hoe de school onderwijs verzorgt.

Op zich kan uit beiden nuttige informatie gehaald worden, maar waar ik op zoek ben zijn de vragen die niet beantwoord worden in beiden.

Wat ik graag zou willen is hulp bij het samenstellen van een lijst van vragen/criteria waarmee ik bij een bezoek aan de school/gesprek met docenten/management de “goede” school van de “slechte” kan scheiden. In mijn omgeving spreek ik veel jonge ouders, maar voor hen zijn vaak de belangrijkste criteria of er een continurooster is en dat de school lekker dichtbij ligt. Ik vind dat de keuze van een basisschool niet in eerste instantie handig moet zijn voor mij, maar de beste start moet geven voor mijn kind. (Ik denk dat ik in dit gezelschap veilig kan zeggen dat Nieuwe Leren scholen geen school voor mijn kinderen wordt)

Ik zat te denken aan vragen in de zin van:
*) Wat is de samenstelling van de leeftijd van het docenten team? (Na alle berichten over het taal en rekenniveau van pabo-studenten sinds de invoering van het studiehuis zou je misschien het beste een school kunnen hebben met een “oud/ouder” docenten team?) Of maak ik hier een denk fout?
*) Hoe groot is het percentage onbevoegde docenten (en hoeveel daarvan zijn binnen een jaar wel bevoegd)?

Waar ik ook erg mee zit is het realistisch rekenen wat, naar ik begrijp, op alle basisscholen wordt gehanteerd. Ik volg elke dag het forum en mijn hart ging sneller kloppen toen ik hoorde van de BRON-conferentie en het nieuws dat er aan een nieuwe methode gewerkt wordt.

Naar ik begrijp zijn er leraren die zelf extra “ouderwetse” stof aanbieden om te compenseren voor het RR. Hoe kom ik daar goed achter of dat op een basisschool ook gebeurd?
Gaat de nieuwe methode getest worden op basisscholen? En als dat zo is, weet iemand dan welke basisscholen daar aan mee gaan doen?

Kan iemand mij misschien adviseren welke criteria ik moet hanteren om inzicht te krijgen hoe het gesteld is met taalonderwijs op een school?

Persoonlijk maak ik mij erg druk om de keus die ik moet gaan maken. Ik zie het als een grote verantwoordelijkheid om de keuze te maken die mijn kinderen de beste kansen biedt. Ik zie mijzelf staan voor een ondoorzichtig woud zonder een goede gids of betrouwbare bewegwijzering. Dat is ook de reden waarom ik hier mijn vraag neer leg. Ik lees hier kritische en inhoudelijke visies op onderwijs, en ik heb het gevoel dat hier als eerste door het “zweefliegen” heen wordt geprikt en het onderwijs wereldje begrepen wordt.

Kort gezegd zou ik blij zijn met elke tip die mij dichter brengt bij de juiste keuze/afweging voor een basisschool.

Ik wil u bij voorbaat danken voor uw wijsheid.

Een BON-ouder.
(en docent – vandaar de rubiks)

8 Reacties

  1. Eigen motieven – deel 1
    Ik herken me in uw verhaal. Ik ben zelf ook ouder en docent en wij hebben voor de zomer onze oudste dochter ingeschreven op een basisschool.
    Zomaar een paar willekeurige zaken mbt ons ‘keuzeproces’:
    – We zijn vrij ‘blanco’ de scholen die qua ligging in aanmerking kwamen, gaan bezoeken. Eerst maar eens een indruk krijgen voordat we uit de boekjes met wellicht een vooroordeel de school binnenkomen.
    – De samenstelling van het team. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een school met meerdere meesters voor de klassen. Onze “nummer 2” kende precies 2 mannen: de directeur en de conciërge. De rest had een nog onevenwichtiger samenstelling van het team ….
    – Realistisch rekenen bleek inderdaad geen issue – alle scholen die we hebben bezocht, gebruiken die methode. Ik heb mijn hoop een beetje gevestigd op de omslag die momenteel gaande lijkt. Gelukkig hebben wij nog een paar jaar te gaan voordat onze dochter met rekenen te maken krijgt.
    – Dat in de school van onze keuze smartboards hangen boeide me niet zo veel, maar het gaf wel de staat van onderhoud en faciliteiten aan. De school gaf een frissere, ruimere en vooral schonere indruk (gym-/speelzaal!) dan de overige scholen die we bezochten. Het is tenslotte wel een omgeving waarin je kind(eren) een flink aantal jaren moeten vertoeven.

  2. Eigen motieven – deel 2
    – Verder kunnen nog meespelen: de keuze voor een godsdienstige/openbare school; een bepaalde onderwijskundige visie (Jenaplan etc.). Wij hebben gekozen voor ’n katholieke (wat wij zelf ook zijn) school met een “traditioneel” jaarklassensysteem. Géén van de scholen in onze omgeving werkt trouwens met cijferrapporten. Nou ja, daar ben ik ook groot mee geworden 🙂
    – Wat ook heeft meegewogen in onze beslissing zijn de “exitcijfers”. Waar gaan de lln na het verlaten van de basisschool naartoe?
    – Praktische zaken spelen ook een rol. Hoe ver ben je bereid te “reizen”? Of wil je uiteindelijk je kind(eren) zelfstandig naar school laten gaan? Ergo: maak je een wensenlijstje en ga je daarmee alle scholen in een straal van 50 km langs, of ga je eerst kijken welke scholen mogelijk in aanmerking komen en kijk je vervolgens welke het dichtst bij je wensenlijstje komt?
    – Verder zijn er nog wat persoonlijke zaken. Onze nichtjes zitten ook op deze school; de buurkinderen echter voor een groot deel niet. Viavia hebben we ons dus goed kunnen informeren over deze school maar we bieden onze dochter wel de mogelijkheid om méér vriendschappen aan te gaan dan wanneer school&buurkinderen samen zouden gaan. Dat ook opa&oma bij kunnen springen met halen en brengen was ook een pluspunt.

    Uiteindelijk bleek het kiezen voor een basisschool in ons geval niet het afwerken van een vinklijst. Elke school heeft zijn eigen palet aan kleuren en het is toch een keuze welk schilderij je – ondanks de mindere stukken – al met al het mooiste vindt.

  3. VWO-output
    Ik denk dat er een goede kans is dat de school met het hoogste relatieve aantal leerlingen met VWO-advies ook de beste school voor uw kind is.
    Seger Weehuizen

  4. Beste Geschiedenisleraar en
    Beste Geschiedenisleraar en Seger Weehuizen,

    Dank voor de tips en het verhaal van herkenning. Misschien moet ik er niet te zwaar aan wegen. Het lijkt me niet slecht om een gewogen keuze te maken, maar zoals ik begreep wordt het een palet van kleuren en zal er altijd iets zijn wat je niet helemaal aanstaat.
    Door te controleren op hoeveel doorstroom er is naar het VWO heb ik denk ik al een belangrijk criterium in handen te hebben.

    Dank voor het meedenken en uw antwoord.

  5. 8 jaar een relatie aangaan
    Hallo Rubiks

    ik ben zelf ook leraar geweest, heb bij een onderwijsadviesdienst omgevingsonderzoeken voor scholen afgenomen (waarom kiezen ouders voor een school) en ben zelf ook vader van 2 schoolgaande kinderen.

    Besef dat je min. 8 jaar een relatie aangaat met de school. Dat betekent, dat het vergelijkbaar zou kunnen zijn met een ‘kort huwelijk’. Ik heb mijn vrouw gekozen omdat het goed voelde en klikte, ik heb geen rationele afwegingen gemaakt (rijke ouders oid).

    Advies: ga op alle scholen kijken en voel en ervaar als je rondloopt tijdens de lessen en observeer hoe mensen met elkaar omgaan.
    Gezien je achtergrond, komt je kind er toch wel in de maatschappij!

    Vrgr

    Fjorden

Reacties zijn gesloten.