Harde desiderata op onderwijsgebied

Er bestaat een gezegde “Een politicus kijkt nooit verder dan 4 jaar, en wel tot de eerstvolgende verkiezingen”. Daarmee wordt bedoeld: hij steunt liever vóór de verkiezingen geen  onaangename maatregelen die pas na die verkiezingen  vrucht afwerpen. Zo sleept hij zich van verkiezing naar verkiezing. Maar hoe zit het nu bij met veel tam-tam genomen maatregelen die rotte vruchten blijken af te werpen? Ondervinden de politicus of zijn partij dan wel lange tijd daarvan hinder?  Als wat in het onderwijs gebeurd is een goed voorbeeld is hoeven zij daarvoor geen vrees te hebben. Jarenlang zijn door of voor de PvdA in het oonderwijs oogstverwoestende maatregelen genomen. Zo kreeg de PvdA  ter pacificatie in de Wet op de Basisvorming een herkansing voor de geflopte middenschool die ook weer flopte. Ook bij andere rampzalige beslissingen op onderwijsgebied was de PvdA prominent aanwezig.  De kiezers realiseren zich niet hoe epartij op het schild te willen zetten. De enige stemmers die dat duidelijk door hebben zijn directe slachtoffers van de PvdA-politiek, de leraren  die massaal van die partij naar hun sociaaldemokratische concurrent, de SP, lijken te zullen overlopen. De andere slachtoffers zijn natuurlijk de leerlingen maar die mogen vaak niet stemmen  en helaas heeft niemand hun ouders wakker geschud.

De SP is te jong om schuld te kunnen hebben  en heeft voor de verkiezingen een idee gelanceerd dat nadere overweging verdient:  Laat (zoaks vroeger) “Den Haag” voortaan rechtstreeks een salaris uitkeren gebaseerd op het opleidingsniveau en de leeftijd van de leraar. ( Deze zou voor bepaalde disciplines tijdelijk verhoogd worden met een schaarste toeslag maar daar rept de SP niet van; wel wordt het zo dat een leraar die onder zijn bevoegdheid les geeft volgens die lagere bevoegdheid betaald zou worden). De leraren zouden dan meer verdienen dan nu het geval is  en omdat de uitgaven voor de lerarensalarissen afgetrokken zouden worden van de Lump Sum zou de kleilaag die boven op de scholen ligt verdund worden en van samenstelling veranderen. Eindelijk geen missionarissen meer in Onderwijsland! Jammer genoeg beschouwt de SP geen eventuele juridische voetangels en klemmen. Zou een Nederlandse rechter hier niet van onfatsoenlijk bestuur spreken? Zou in dat geval de SP de moed hebben om een sprong naar voren te maken: echte liberalisering van de onderwijsmarkt; kleine flexibele scholen  die de missionarisposten mogen aanvallen en wars zijn van elk dogma? Een zwaai in de andere richting is nationaliseren. Nationaliseren  is vanuit de toestand zoals die zich ontwikkel heeft veel riskanter en stelt de keuzevrijheid van de ouders niet veilig. Trouwens, met haar uitgangspunt dat leerlingen met ouders die de uitgangspunten van een school slechts respecteren moeten worden toegelaten brengt de SP de keuzevrijheid van de ouders die de school hebben opgericht in gevaar. Maar blijft dat de voorgestelde veranderingen op het gebied van financiering zouden grote aantrekkingskracht op de kiezer moeten uitoefenen.

Prinses Laurentien bracht weer eens onder de aandacht hoe slecht jonge mensen zich tegenwoordig in woord en ngeschrifte uitdrukken. Het zou van een demokratische instelling van een politieke partij getuigen  als zij voor ouders de keuze zou creëren om hun kinderen naar een school te sturen met een zodanig onderwijsprogramma dat de kinderen zich daar genuanceerd in meerdere talen leren uit te drukken en goed rekenen en echte wiskundeonderwijs krijgen. Helaas heeft geen enkele partij dat in petto.

1 Reactie

  1. Artikel Jasper van Dijk en Prof. Heertje op 11-09-12

    Jasper van Dijk, prominent lid van de SP  en Prof. Raoul Heertje, prominent mede-oprichter van BON  schrijven vandaag in de Volkskrant dat de SP de organisatiestructuur van het onderwijs ingrijpend willen veranderen. Dat is nog ingrijpender dan zich wat structuurveranderingen betreft te beperken tot terugkeer naar het vroegere honoreringssysteem voor leraren waarmee voorkomen kan  worden dat besturen op riskante en megalomane manier met het aan hen toevertrouwde geld omgaan en leraren kunnen ringeloren en met prestatie-indicatoren om de oren kunnen slaan. De managementlaag zou daarmee ook worden uitgedund. Uit het artikel blijkt dat de SP nog verder wil gaan en ook aan het bestaan van de machtige raden voor de verschillende onderwijstypen een einde wil maken.

    Daarmee wordt de SP de enige partij die (bij monde van Jv D en RH) unverfroren zegt en helder stelt dat onderwijshervorming moet starten met de constructieve afbraak van bestaande structuren waartoe ook de verwevenheid van politici en bestuurderen behoort. Die verwevenheid geldt, anders dan bij de reeds 60 jaar lang bestaande PvdA, niet voor SP-politici.

    Hoe de 2 auteuren er toe komen te stellen dat in brede kringen van de samenleving de de schadelijke gevolgen huidige onderwijsstructuur worden onderkend is mij een raadsel, Daarvoor klinken er veel te weinig protesten.

    M.u.v. Dijsselbloem leeft bij de PvdA niet het besef schuldig te zijn en de verplichting te hebben voortvarend mee te moeten doen aan herstelwerkzaamheden. Onderwijs is te belangrijk om over te laten aan politici die over het verleden willen zwijgen.en met de gevolgen verder willen leven.

Reacties zijn gesloten.