Cycklische verschijnselen

“Regels staan passend onderwijs in de weg” schrijft Erné Jonkman, intern begeleider van een Montessori basisschool. (De Volkskrant 30 Augustus ) Bien étonné de me trouver ensemble! Scholen die met hart en ziel achter passend onderwijs staan voelen zich eveneens door regelgeving belemmerd in het goed functioneren. Ze schrijft ook nog “De docenten ontbreken op al die onderwijscongressen [over passend onderwijs]” en “ Onderwijs moet niet beschréven worden maar goed gegéven [worden]”. Er wordt steeds meer van de docenten gevraagd zonder dat er meer mankracht komt en ze kunnen en mogen niet van de regeltjes afwijken als dat voor sommige leerlingen beter blijkt te zijn. Het lijkt er op alsof je als leraar onafhankelijk van wat voor soort onderwijs je voorstaat of geeft in je taak gehinderd wordt. Daarom pleitte ik al eerder voor het afschaffen van vrijwel alle overheidregels op onderiwijsgebied en ter compensatie invoering van resultaatsbewaking. Mevrouw Jonkman maakt duidelijk dat dan ook inputsmetingen zouden moeten worden ingevoerd. Van scholen die een soepel toelatingsbeleid mag je niet even goede uitstroomresultaten verlangen als van een school met een streng toelatingsbeleid. Schokkend was om te lezen  “ Montessorischolen geven al sedert het begin van de 20-ste eeuw individueel onderwijs, maar zijn in de jaren negentig ONDER DRUK VAN DE ONDERWIJSINSPECTIE veelal overgestapt op klassikale lesmethodes. Daarmee is het veel moeilijker om kinderen die een andere benadering nodig hebben , goed te ‘bedienen’en is het onderwijs dus juist minder passend geworden”  Edukraten zij dus niet meer dan trendsetters van een mode; wat 20 jaar geleden ouderwets was moet nu weer mode worden. En politici?  Ordinaire draaikonten! De mode schrijft voor dat leerlingen tot opgehokt dom pluimvee worden gemaakt en leraren zijn daarbij uitvoerende laboranten van  megastallen.De politiek doet er aan mee.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.