Alweer: fantastische gebouwen en miljoenentekorten

Bron: www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=149633 .

Alweer het zoveelste geval: veel geld voor een nieuwe schitterende futuristische gebouwen, maar sindsdien veel lesuitval, laag slagingspercentage, verscherpt inspectietoezicht en miljoenentekorten waar o.a. de gemeente voor op zal moeten draaien.

Klik op de foto: De UFO. Dit is dus een school.

“De Scholingsboulevard Enschede is een financieel debacle geworden dat de verschillende scholen, maar ook de gemeente miljoenen euro's heeft gekost.”

“Vlak na de oplevering van de gebouwen enkele jaren geleden, moesten de gebouwen al weer voor veel geld verbouwd worden omdat het onderwijsprincipe van grote ruimten was achterhaald.”

 

IAA Architecten tonen de indrukwekkende gebouwen,

www.iaa-architecten.nl/projecten/alle_projecten/Enschede%20-%20Interieur%20Scholingsboulevard%20Enschede.doc/

en hier

www.iaa-architecten.nl/projecten/alle_projecten/Enschede%20-%20Scholingsboulevard.doc/ .

 

7 Reacties

  1. Is het onderwijsprincipe van

    Is het onderwijsprincipe van grote ruimtes achterhaald? Dar sta ik van te kijken; blijkbaar bestaan er ook nog wel goede ontwikkelingen.

    Krijgt BON alweer gelijk evenals vele ervaren leerkrachten!

    Ik wil er VOORAL voor pleiten dat wij al diegenen die ooit (met een wetenschappelijke status) die grote ruimten hadden bepleit, NIET zullen vergeten: een herdenking ten kwade dus. Want het zich verschuilen achter 'voortschrijdend inzicht' wordt wel een erg goedkope ontsnapping als men bedenkt dat ervaren leerkrachten direct al (DIE lieten zich niet misleiden door goedkope praat) de onwerkbare onzinnigheid, en het kwaliteit-inboetend-vermogen van dergelijke voorstellen hadden gezien en naar voren gebracht.

    • Onder een ervaren leerkracht

      Onder een ervaren leerkracht versta ik iemand met tussen de 15 en 20 jaar ervaring. Zo iemand is nog niet helemaal verkalkt, heeft intussen (open staand na het inoefenen van de elementaire beginselen) tal van  kneepjes ontdekt en toegepast, EN heeft intussen de vaardigheid verkregen in volledige vrijheid te experimenteren met de klas zonder dat de hele zaak uit de hand loopt! Vanwege enige bezinning volgend op deze praktijken, raad ik elke minister aan HELEMAAL te luisteren naar leerkrachten met 20 tot 25 jAAR ERVARING.

      Dezen hebben meer dan voldoende ervaring (zelfs experimentele), hebben zeer op hun werkzaamheden kunnen reflecteren MAAR zijn nog niet aderverkalkt!

      De grootste onderwijswijsheid is onder deze groepen te vinden, meneer/mevrouw de minister!

       

  2. grote ruimte en beperkte geesten

    In Haarlem e.o. worden er nog steeds dure gebouwen geopend met onderwijspleinen ingericht volgens het CGO voor miljoenen.Wie stopt managers die liever in stenen investeren dan in docenten en leerlingen. Leerfabrieken vooral voor VMBO, praktijklokalen als smoes voor onpersoonlijke grootschaligheid.

  3. Sluiting van New Klondike

    Sluiting van New Klondike

    De zienswijze dat honorering van docenten vanuit “Den Haag” buiten de lump sum die de schoolbesturen daarnaast (ook) nog uit “Den Haag” ontvangen om op een zodanige wijze dat het bedrag van de nieuwe lump sum + lerarensalarissen gelijk blijft aan de oude lump sum waaruit ook de lerarensalarissen betaald moesten worden tot efficiënter gebruik van het geld voor onderwijs leidt is juist maar wel geraffineerder en ingrijpender dan Jasper van Dijk volgens Trajectum-on-line onder de aandacht  brengt. De oude lump sum regeling maakte het mogelijk om door het afknijpen van de leraarsalarissen het directe onderwijs aan te vullen met pseudo-onderwijsondersteunende activiteiten met als gevolg dat door de omvang en kunstmatige ingewikkeldheid daarvan managers, directeuren en schoolbestuurderen meenden recht te hebben op salarissen zoals die bij de top van grote concerns gebruikelijk zijn. Leiding geven aan onderwijsinstellingen werd aantrekkelijk voor “goudzoekers” die het scholenlandschap ruineerden. Als het nieuwe vrij te besteden bedrag (een lump sum waaruit NIET de salarissen van de leraren in de klas hoeven te worden betaald ¼keer de som van de lerarensalarissen is dus  ¹/5 van het schoolbudget uitmaakt zullen op de bestaande scholen bij de top en onderwijsondersteunende functionarissen vele ontslagen moeten plaats vinden of vele salarissen sterk verminderd moeten worden. Vacatures zullen niet meer vervuld worden door mensen die op het hoge salaris afkomen en vervolgens aan het veranderen slaan om de buitenwerel wijs te maken dat ze dat salaris waard zijn. Zodra de huidige leidinggevenden vervangen kunnen worden door een onbezoldigd schoolbestuur en een veel kleiner aantal redelijk betaalde rectoren en conrectoren die bescheiden maar zinvolle taken uitvoeren zullen weer bij een passend salaris  goed opgeleide leraren goed werk kunnen leveren.

    • leeshulp

      Omdat mogelijk sommige lezers slechts met moeite de 4-laags structuur van de eerste zin van “Sluiting van New Klondike” doorazien geef ik haar hieronder ook nog tweedimensionaal weer:

      De zienswijze

      …….dat honorering van docenten vanuit “Den Haag”buiten de lump sum

      …………..die de schoolbesturen daarnaast (ook) nog uit “Den Haag” ontvangen

      …….om

      …….OP EEN ZODANIGE WIJZE

      …………..DAT HET BEDRAG VAN DE NIEUWE LUMP SUM + LERAREN-SALARISSEN GELIJK BLIJFT ,,,,,,,,,,,,,,AAN DE OUDE LUMP SUM

      …………………WAARUIT OOK DE LERARENSALARISSEN BETAALD MOESTEN WORDEN

      …….tot efficiënter gebruik van het geld voor onderwijs leidt

      is juist maar wel geraffineerder en ingrijpender dan Jasper van Dijk volgens Trajectum-on-line onder de aandacht  brengt.

Reacties zijn gesloten.