BNR: interview met directeur Thieme Meulenhoff

Onlangs op BNR Nieuwsradio: een interview met directeur Thieme Meulenhoff, Eric Razenberg:

www.bnr.nl/?player=archief&fragment=201403080502403600

Het duurt bij elkaar ongeveer 37 minuten, en niet alles is even interessant, maar om een idee te geven hieronder kort wat dingen uit het interview:

– Razenberg komt uit de financiële sector

– “het boek vervangen door nieuwe technologie”

– ThiemeMeulenhoff is in het bezit van ING Corporate Investments (private equity investeringen van ING)

– een voorbeeld van realistisch rekenen (“Got it”)

– “Ik denk dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen”

– “Klassikaal, met een schoolbel, allemaal dingen die te relateren zouden zijn aan een soort industrieel tijdperk, daarvan wordt steeds vaker ervaren dat het niet het rendement oplevert wat we ervan verwachten.”

Ja, hoe zou dát nou komen? Geen woord natuurlijk over de kwaliteit van de docenten, geen woord over de belachelijk hoge werkdruk, geen woord over hoe docenten aangestuurd worden.

– Razenberg op Twitter: “#Creative #leader on a mission to #transform #learning providing 21st century#learningdesign and #technologies.”

– “Scholen willen zelf graag innoveren”

Mijn ervaringen met ThiemeMeulenhoff de afgelopen jaren: nieuwe edities die steeds slechter zijn: steeds meer plaatjes en steeds minder tekst, steeds fellere kleuren, ineens de komst van werkboeken, steeds dat opdringen van technologie waar ik niet op zit te wachten, kortom onbruikbaar, kinderachtig materiaal, dus aan ons verdienen ze weinig.

4 Reacties

  1. 21.30-22.00 min. : “Nieuwe

    21.30-22.00 min. : "Nieuwe strategie: ontwerpen van leerprocessen met behulp van nieuwe technologie, waar we de inhoud, de 'content', aan toevoegen."

    "Maar ThiemeMeulenhoff is méér dan een uitgeverij. We werken samen met partijen die bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs, zoals de Onderwijscoöperatie. We laten u kennis en ervaringen delen met collega´s op docentenbijeenkomsten. Zo halen wij samen niet alleen het beste uit uw leerlingen, maar ook uit uzelf."

     

  2. Dat onderwijs uit het

    Dat onderwijs uit het 'industriele tijdperk' (kennelijk doen we in de 21-ste eeuw niet meer aan industrie) is echter wel nog steeds de maat aan de hand waarvan we de achteruitgang in het onderwijs vaststellen. Dezelfde achteruitgang waar deze financiele meneer zich op beroemt.

    Ik hoorde het interview ook en het bleek dat we hier te maken hadden met een gladde tong die vooral in 'winst' zijn interesse had en daartoe wat obligate onderwijspraatjes klaar had staan. Tevens ingehuurd door de ING, die als bank natuurlijk alleen maar winstcijfers wil zien en au fond niet in onderwijskwaliteit geinteresseerd is.

    Een hoop gebabbel dus, over u, maar zonder u.

    De beste onderwijsresultaten heb ik behaald met vreselijk saaie boekjes vol met saaie oefenstof. De kaalheid van de boekjes nodigde uit tot creativiteit van de leerkracht terwijl de oefenstof volstrekt duidelijk was en niet vervuild door allerlei grappige verhaaltjes die een 'gezond wordend mens' kennelijk tijdens  het opgroeien dient te ontmoeten, maar die maken dat een leerling een doolhof voor zich ziet, boordevol mis- en afleidende uit- en ingangen.

  3. @moby

    @moby

    Ik ben het van harte eens met je laatste alinea. De jaren dat we de saaist mogelijke natuurkundemethode hadden, waren ook de jaren dat we af en toe een 5 op de havo als eindexamencijfer noteerden en een paar zessen op het vwo. De rest was allemaal hoger. De stof stond er saai, de tekeningen waren zwart-wit, de opgaves niet origineel. Inderdaad moest ik als leraar de context aanbrengen en dat kon natuurlijk perfect aangepast worden aan de leerlingen en aan de actualiteit van dat moment. Dit was de combinatie waar de leerlingen van smulden. Helaas verdween de methode toen de tweede fase kwam.

    Klaas Wilms

  4. Was het ook niet in Silicon

    Was het ook niet in Silicon Valley dat ze er al vrij snel achterkwamen dat Ipads etc eigenlijk geen toegevoegde waarde hadden? Dat je alles eerst vanuit de basis moet leren?

    "Opmerkelijk is daarom een artikel dat in oktober in de New York Times [NYT] stond. Het ging over de kinderen van ict-topmanagers in Californië die werken bij eBay, Google, Apple, Yahoo en Hewlett-Packard. Ze sturen hun kinderen naar de Waldorf elementary school in Los Altos, [Silicon Valley] Californië. De opmerkelijke visie van de ouders en leraren is: Computers and school don’t mix. Geen computers en geen digitale beeldschermen in de klassen van wat de NYT het episch centrum van de ict noemt.Driekwart van de ouders van de Waldorf-kinderen werkt in de grote innovatieve ict-bedrijven."

     

    www.ipon.nl/column/computers-and-school-dont-mix-jan-lepeltak

     

     

Reacties zijn gesloten.