Klassengrootte

Klassengrootte

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb maling aan de grootte van de klassen. Twintig, dertig, veertig van die snotapen voor mijn snufferd, ik draai er mijn hand niet voor om. Het vraagt wat meer voorbereidingstijd, wat meer didactische vaardigheden, en een wat strengere blik, en meestal lukt het dan wel voor een tijdje. Het zal wel deels aan mijn gedegen pedagogisch-didactische opleiding liggen en deels aan mijn instelling dat elke leerling recht heeft op les ook al is een collega door ziek en zeer tijdelijk uitgeschakeld.

Maar ik kan mij indenken dat er heel wat collega-docenten en juffen en meesters zijn die een klas met méér dan dertig leerlingen problematisch vinden, zeker nu het opbrengstgericht onderwijs of het i-padjes onderwijs of het cognitief- selectief-brein-buik-voeten leren massaal zijn intrede doet in de scholen. Dan kom je er niet met een opleiding waarin de nodige competente vinkjes zonder een probleem naar een diploma leidde.  

Ik begrijp dus de actie van de kleinste onderwijsvakbond van Nederland, de jongens en meisjes van de LIA, de Leraren In Actie bond. Begrijpen wel, maar de uitgangspunten voor de actie vind ik persoonlijk bijzonder neigen naar wat de werkgevers willen, namelijk gewoon meer geld in de kas. Als ik het goed begrepen heb pleit LIA voor meer geld om de klassen te verkleinen. Even buiten beschouwing gelaten dat de onderwijsbegroting in de afgelopen twintig jaar zowat verdubbeld is, ook buiten beschouwing gelaten dat de leerlingenpopulatie in diezelfde twintig jaar niet verdubbeld is en ook buiten beschouwing gelaten dat de schoolbestuurders zich in de afgelopen twintig jaar beloond hebben alsof ze de CEO’s waren van een beursgenoteerd bedrijf  moet ik toch concluderen dat de LIA de verkeerde koe de verkeerde bel aanbindt.

Niet de minister ( de belastingbetaler) moet bijspijkeren wat betreft onderwijsgeld, maar de schoolbestuurder moet aangesproken worden op het oppotten van miljarden onderwijsgeld dat bestemd is voor onder andere kleinere klassen. En niet alleen het oppotten maar zeker  ook het over de balk gooien van honderden miljoenen aan glossy’s, nieuwe gebouwen, adviseurtjes, onzin- en andere luchtverkopers enz…

Schoolbestuurders hebben met het taakbeleid in de hand jaar na jaar niet alleen de werkdruk tot ongekende hoogten gedreven maar ondertussen ook flink de kassen gevuld want elke cent uitgespaard op de docent is een cent in de grote alles verslindende kas van de schoolbestuurder. Jaar na jaar is het cohort onder- en onbevoegden groter en groter geworden. Onbevoegden en instructeurs in schaal zeven in plaats van docenten in LB of LC. De doorgroei naar LC is aan zoveel schoolse regeltjes gebonden dat ook daar menig eurootje niet in een LC functie terecht is gekomen maar in de kas van de bestuurder. En dan wil ik het niet hebben over het grimmige pleidooi van de VO raad voor een 1000 uren norm in plaats van 1040 uren. Geen haar op Sjoerd zijn hoofd dat er aan dacht dat zoiets beter is voor de leerling, geen sprake van. Sjoerd had alleen maar voor ogen dat elke school hiermee weer een aantal FTE’s kan uitsparen. En ik wil het ook niet hebben over de reorganisatierondes in de afgelopen twintig jaar in het VO wat duizenden en duizenden collega’s hun baan heeft gekost en wat gedacht van de sluiting van tientallen basisscholen wegens ‘te klein’.

Natuurlijk houdt het eens op. Het taakbeleid kan niet verder uitgemolken worden want de verhoging van de werkdruk begint slachtoffers te vragen. Meer en meer boze gezichten van docenten die merken dat de LC functie hun door de neus wordt geboord. De school helemaal weg-reorganiseren tot er alleen nog een bestuurderslaag overblijft is ook niet mogelijk wegens helemaal geen inkomsten meer en het aanstellen van instructeurs, onbevoegden en schuiven met onderbevoegden begint nu ook stilaan in de gaten te lopen, als zelfs de Elsevier er over schrijft dan ben je echt een brug te ver. Basisscholen blijven sluiten houdt ook een keer op wegens het feit dat de te kleine schooltjes ook eens op raken.

Al bij al heeft de schoolbestuurder nog één mogelijkheid om de reserves flink aan te vullen, de klassen groter maken want de grootte van de klassen is omgekeerd evenredig met het aantal nodige docenten. Hoe groter de klassen hoe minder docenten, kind kan de was doen, zo eenvoudig is het.

Het enige dat de schoolbestuurder nog nodig had was een bondje dat zich voor het schoolbestuurderskarretje liet spannen en actie onderneemt voor meer geld, kwestie van de klassen te verkleinen.  

Mogen we van de LIA verwachten dat de volgende acties die zij onderneemt acties zijn tegen de onbevoegden voor de klas, tegen het gesjoemel met het taakbelastingsbeleid, tegen de over volle bankrekeningen, tegen het gesjoemel met de LC functies, tegen het rigoureus schrappen van zogenaamd ‘te kleine’ basisscholen en vóór betere lerarenopleidingen en vóór meer transparantie van de schoolbesturen vooral als het gaat om de bestedingen van het overheidsgeld?

Jesse Jeronimoon

12 Reacties

  1. @ Jesse Jeronimoon

    @ Jesse Jeronimoon

     

    De LIA-site (www.lerareninactie.nl)  levert antwoord op bijna al je vragen. Ik geef hier een samenvatting.

    LIA wil dat de lerarensalarissen uit de lumpsum gaan, zodat de overheidsgelden grotendeels naar het primaire proces gaan. LIA wil goed opgeleide leraren die een fatsoenlijk salaris krijgen: een LC voor iedere goed functionerende tweedegrader, een LD voor iedere goed functionerende eerstegrader. LIA wil bevoegde leraren voor de klas en openheid over de bevoegdheden op schoolniveau. LIA wil dat onbevoegde leraren worden gestimuleerd en gefaciliteerd om als de wiedeweerga hun bevoegdheid te halen. LIA wil dat die leraren zeggenschap hebben over hun vak. LIA wil dat leraren maximaal 20 lesuren per week geven, zodat zij goede lessen kunnen verzorgen en tijd genoeg hebben hun bekwaamheid te onderhouden. En daarnaast wil LIA ook dat klassen een redelijke omvang hebben ( de redenen daarvoor vind je op www.stopdeovervolleklassen.nl).

     

     

    LIA voert actie op al deze terreinen. Het enige door jouw genoemde terrein waar we wel sympathie voor hebben, maar geen aandacht aan besteden, betreft het in stand houden van kleine basisscholen. LIA is een vakbond voor leraren in het VO, daar werken de bestuursleden, dat is de sector waar we verstand van hebben. Van alle zaken waar we voor strijden, springt op dit moment, voor vrijwel alle collega’s in den lande, de klassengrootte er het meeste uit. Wij zeggen niet dat de overheid extra geld in de lumpsum moet storten, we zeggen dat de regering haar verantwoordelijkheid moet nemen en de ongezond grote klassen een halt toe moet roepen.

  2. Nee, jouw verwachtingen hoeft

    Nee, jouw verwachtingen hoeft het LIA van mij niet te vervullen. Lia is een vakbondsorganisatie en moet daarom in de eerste plaats voor de directe belangen van haar leden opkomen. Over zaken waarover ze weinig of niets te vertellen heeft of de macht moet delen met de schoolbesturen en de minister van onderwijs en waar zij dus maar een klein deel van de macht krijgt kan zij niet veel bereiken. Schreeuwen van de daken dat bepaalde maatregelen slecht voor de leerlingen zijnkan altijd maar alleen als de ouders je geschreeuw willen horen kun je iets bereiken. En de ouders weigeren voor hun kinderen op te komen, behalve soms ten onrechte alleen voor hun eigen. Daarbij, als je te hard schreeuwt kun je tegenwoordig ontslagen worden. en dan kan LIA niet veel voor je doen. LIA kan beter voor de rechtstreekse belangen van haar leden opkomen, egocentrisch zijn. Egocentrisch bekeken zijn er 2 redenen om tegen grotere klassen te zijn. Grote klassen en inhomogenere klassen leiden voor de docenten tot grotere taakbelasting, minder arbeidsvreugde en ontslag van collega’s. De docenten moeten voor zichzelf besluiten of ze dat willen pikken. De docenten staan dan tegenover hun bestuur en tegenover de minister van onderwijs die als een soort aandeelhouder de zaak financiert. Natuurlijk zijn kleine klassen en inhomogene klassen ook niet goed voor de leerlingen. maar vanuit die invalshoek probeer je in principe samen met het bestuur een oplossing te vinden. Onbevoegden voor de klas hebben alleen maar een arbeidsvoorwaardenaspect als de bevoegde leraren de steken die hun onbevoegde collega’s laten vallen moeten herstellen. Of die volle bankrekeningen er de schuld van zijn dat leraren zo slecht betaald worden en zo zwaar belast worden is op zich niet relevant. Hooguit als je weet dat de schoolbesturen echt niet meer kunnen betalen. Bij een computerbedrijf hebben werknemers voor een lager salaris gekozen in ruil voor geen gedwongen ontslagen. Maar daar waren echt geen andere oplossingen mogelijk.  Dat gesjoemel met de LC-functies komt neer op het bestelen van werknemers. Daarover hadden de leraren buiten de school moord en brand moeten schreeuwen. Acties die zij voor hum directe eigenbelang voeren kunnen de leraren beter goed gescheiden houden van protesten tegen de wijze waarop leerlingen moeten leren.want anders krijgen de docenten al gauw het verwijt naar hun hoofd gelingerd krijgen dat ze alleen maar voor hun eigen belangen opkomen.

  3. Beste Jeronimoon,

    Beste Jeronimoon,

    Natuurlijk ken ik jouw verhaal, verhalen. Ik ben het (praktisch) altijd zeer met je eens. Hartgrondig eens. Dit keer minder. 

    Je schrijft: "Als ik het goed begrepen heb pleit LIA voor meer geld om de klassen te verkleinen." 

    Ik lees dat er niet in. Ik lees hier op de webite www.stopdeovervolleklassen.nl/ dat LIA vraagt om een maximum te stellen aan het aantal leerlingen per klas: 

    (…)"Scholen kunnen dit doen omdat er geen maximum aan het aantal leerlingen in een klas in de wet is gesteld. Wij vinden het onverantwoord dat leerlingen de prijs betalen voor de bezuinigingen die veel scholen op dit moment doorvoeren door de klassen te vergroten.

    Daarom stellen wij voor dat de Tweede Kamer maatregelen neemt om de overvolle klassen tegen te gaan en een maximum te stellen aan het aantal leerlingen per klas." (…)

     

    In hun brief (het burgerinitiatief) naar de Tweede Kamer staat o.a.:

    "Ondertekenaars stellen voordat u onmiddellijk maatregelen neemt tegen de overvolle klassen. Het maximum aantal leerlingen per klas in het regulier onderwijs moet door de regering met ingang van het schooljaar 2014-2015 worden teruggebracht naar 28. Vervolgens moet dit met een stappenplan van drie jaar worden afgebouwd naar maximaal 24."

    De hele brief : www.stopdeovervolleklassen.nl/brief.html

     

    Ik vind het een korte en heldere wens die ik onderschrijf. Als dat zou betekenen dat de Tweede Kamer zich dan hardop af gaat vragen waar dan al het geld blijft dat onderwijs krijgt toebedeeld, dan levert dat wat mij betreft een prima bijeffect. Misschien beseffen schoolbesturen dan eens dat zij érg veel geluk hebben met het niet een-boekje-open-hoeven-doen hoe zij het vele geld dat ze al vele jaren ontvangen besteden. De school lijkt een bedrijf. Zo kunnen leraren en ouders het op een bepaald moment geen goed bedrijf meer vinden, wat de besturen zelf er ook over mogen zeggen. 

     

     

  4. Beste Maud, 

    Beste Maud, 

    En die laatste alinea had ik er dus graag bij gezien, dan wordt alles beetje duidelijker. 

  5. Mag ik maar weer eens
    Mag ik maar weer eens opmerken dat we allemaal weliswaar hardop melden waar het ook wringt, maar dat er niemand op het idee komt het te benoemen?
    Of je er 5 of 35 hebt, je krijgt evenveel tijd voor voorbereiding, overleg en nakijkwerk.
    Het excuus: de gemiddelden kloppen wel.
    Je kunt op mijn website zien hoeveel tijd alleen het nakijkwerk al verschilt tussen de klassengrootten.
    Wil er iemand aan een onderhandelingstafel eens opnoemen welke veel te ruime kaders er in de functiedifferentiatie gehanteerd worden in het VO en gezamenlijk eens een boek arbeidsrecht ernaast leggen?
    Of is dat niet boeiend genoeg?
    Hoeveel open deuren wil je krijgen om doorheen te lopen?
    Www.iemanddoetiets.nl denise

  6. Klassen vergroten is een

    Klassen vergroten is een prima idee. Tenminste in de Vechtstreek, Herengracht, 't Gooi en verdere witte buurten. Een Downkind staat er ook wel goed, mits papa of mama op tijd komen verschonen. Het probleem ligt meer bij de steeds groter wordende grijze en zwarte buurten in de grotere steden. En daar wonen helaas weinig bestuurders, politici en andere verantwoordelijken. De tweedeling gaat dus gewoon verder. Dat het niet uit "de klauwen" loopt, op deze grijszwarte scholen komt door de niet aflatende stroom van enthousiaste jonge juffen die van de pabo komt. Nog niet zo lang geleden had een basisschool zo'n 7 meesters, 3 juffen en 'n enkele duobaan.

    Kom je nu die school binnen werken er 50 duojuffen en 4 mannen. (inclusief concierge en directeur) De kinderen die hieruit naar het vmbo stromen zijn nog niet echt problematisch maar dat komt dikwijls snel. Als het basisonderwijs het fundament van het hele onderwijs is, moet daar dus de boel veranderen. En dat betekent "gewone" kinderen en een gewone meester/juf. Dan kunnen klassen best 30 of meer kinderen bevatten.

    Uiteindelijk is binnen het basisonderwijs alle ellende begonnen met de bezuiniging die wsns heet en wordt nu met passend onderwijs de genadeklap uitgedeeld. Juffen staken niet, ze worden zwanger en komen terug als deel van een duobaan. De meesters zijn bijna allemaal weg en de bapo gaat er ook aan. Nederland moet dus veel geld in het speciaal onderwijs gaan steken. De oplossing ligt echt niet bij beter rekenende juffen. Goede opleiding en lol in je werk. Daar gaat het om.                       

    Groet, Leo.

  7. Natuurlijk besef ik dat ik

    Natuurlijk besef ik dat ik een eenzame roepende in de onderwijswoestijn ben. Wsns deel 1 (er blijkt ook een deel 2 geweest te zijn) is voor velen al verre vage historie en passend onderwijs is zo slim bedacht en (?) ingevoerd, dat de doorsnee Nederlander het een prima idee vindt.  Maurice roept wat over tablets in het basisonderwijs en in de tussentijd worden er wat basisscholen gesloten. Te weinig kinderen en de kinderen die er zitten zijn vaardig in schoppen en slaan. Merkwaardig genoeg beklijven artikelen en berichten daarover niet en blijft het gaan over rekenvaardigheden van de juf.  De bon verhalen staan er telkens ook vol van. Geef dan de oplossing, zegt u. Die klinkt absurd in 2013 maar is simpel. De ambachtsschool (in moderne vorm) is aan het terugkomen, men beseft dat de megascholen kleiner moeten en die speciale (so) scholen mogen niet verder afgeslacht worden. In ere herstellen, veel geld in steken en het resultaat is de de reguliere basisscholen weer bestaan uit gewone meesters en juffen met gewone kinderen. Een klasje van 33 is dan best zo nu en dan te pruimen.                                        

    Groet, Leo.  

  8. Lijkt me wel handig, een juf

    Lijkt me wel handig, een juf voor de basisschoolgroep.  Maurice 30 tablets laten uitdelen en dan de deur dichtdoen zal veel stof doen opwaaien en extreem lage cito scores opleveren. Je bespaart wel heel veel op loonlasten maar ergens denk ik dat de meeste ouders er niet blij mee zullen  zijn. Overigens zit er wel wat in, in die opmerking. Moeten ze er wel zijn, die juffen (en meesters) In de jaren 70 begon ik als onderwijzer in de zesde klas (groep 8) van een Nutsschool. Daarna op een openbare basisschool, ook jaren groep 7 of 8. Hoog opgeleide ouders en 80/90% kreeg een havo/vwo advies. Het ging allemaal vanzelf. Dikwijls duurde de pauze van 10.15 tot 11.00 uur en 's middags genoten we menigmaal van een ouderwetse film. (weet u wel, laken en rammelende projector)  De rest is bekend. Na zo'n 20 jaar veranderde de wijk van samenstelling en (precies!) kwam wsns. Daarna heb ik als vervanger nog gewerkt op ongeveer 25  basisscholen (wit, grijs en  zwart).  En inderdaad, soms is de juf er alleen om het einde van de schooldag heelhuids te halen. Zou er een boek over kunnen schrijven, ware het niet dat ik het meeste gelukkig vergeten ben. Om terug te komen op de vraag. De kinderen willen wel heel graag een meester of juf. Maar kinderen lijken tegenwoordig een niet zo belangrijk onderwerp binnen  de discussie's over het onderwijs.                                                                                                                                             

    Groet, Leo.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

  9. Ha Leo,

    Ha Leo,

    Goed om weer eens van je te horen. Je hebt gelijk. Helaas telt zoiets niet. Andere belangen schijnen voorrang te hebben boven de belangen van het kind.

    Dat verhaal over jouw luxe school herken ik; ook ik werkte op zo'n school: pauzes die uitliepen, inloop'kwartierjes' die uitliepen, veel spielerei; wat allemaal kon vanwege de reeds aanwezige intelligentieniveaus van de leerlingen.

    Op een andere school, in een, zeg maar, 'arbeiderswijk', was er geen ruimte voor zoveel spielerei. Pauzes duurden exact 15 minuten en van inloopkwartiertjes was ook geen sprake. Met veel klassikale moeite waren zulke klassen op een 'boven gemiddeld' niveau te brengen.

    Het toelaten van meerdere niveaus in 1 klaslokaal heeft het werk voor mij onmogelijk gemaakt, net als al die bemoeials die tegenwoordig in de klas komen neuzen. Inderdaad heeft WSNS schuld aan de teloorgang. Gek wel: ik hoor die term WSNS nauwelijks meer. Is die term dan toch besmet geraakt? Ik zou het willen.

    Intussen ploegen vooral de juffen maar voort, in deeltijd, je hebt gelijk.

  10. Dag Moby,                    

    Dag Moby,                                                                                                                                                                                                                 Als ik dat hele basisschool gebeuren in een grotere stad zo overzie (voor zover mogelijk), valt me op dat de laatste paar vijftigers en zestigers (meestal mannen) heel graag weg willen en dikwijls ook al weg zijn. Genoeg jonge deeltijdjuffen en een directie en bestuur vinden dat prima. Goedkoper en minder kritisch. Met de juffen kun je schuiven binnen de bestuursaanstellingen maar je maakt van een team wel snel een allegaartje. Ik vrees dat men zelfs dat niet erg vindt en zo wordt in een relatief korte tijd het team als het ware ontmand. Kinderen vinden dat jammer, ook al beseffen ze dat dikwijls niet. Directeuren zijn er dikwijls ook niet meer voor de leerkrachten maar meestal schurken ze tegen het bestuur aan. En het bestuur…?  Doet me denken aan die gloeilampenfabrikant die 100 jaar geleden alleen jonde meisjes aannam. Werkten fijner, preciezer en geduldiger. In Eindhoven kun je nog door het Drens Dorp rijden, daar staan nog de arbeidershuisjes waar de grote gezinnen uit Drente gehuisvest werden.  Vandaag schrijft het NRC over vrijwillige ouderbijdrage ((bo). In Wassenaar, Culemborg, Noordwijk en Oosterbeek betalen ouders tot aan €1475 en in andere (grijze en zwarte scholen:Leo) steden, de helft of nog veel minder. Men vindt dit ook normaal……..!? Sommige mensen gaan nu eenmaal skiën in Lech en anderen in Winterberg. Speciaal onderwijs kinderen zitten dan ook maar kort op deze scholen, durf ik te beweren. Misschien dat sommige prominente bon leden dit kunnen beamen als ze de basisschool van hun kind van binnen bekijken. Of mij vertellen dat ik ernaast zit. Het verschil tussen witte en grijs/zwarte basisscholen blijft dus gewoon doorgroeien. Mij lijkt een van de gevolgen dat witte scholen zich ook verder zullen afschermen en ouders daar veel voor willen betalen. Lijkt Amerika wel. Hopelijk worden politici, bestuurders en andere verantwoordelijken binnenkort eens gedwongen om verder te kijken dan hun tablet.                     Groet, Leo.                                                           

     

     

     

  11. Welnu, kort samengevat:

    Welnu, kort samengevat: Basisonderwijs is het fundament van het onderwijsgebouw. D.w.z. dat alles wat erna komt pas kans van slagen heeft als het bo gezond is. Dat bo wordt helaas alleen steeds ongezonder. "Probleemleerlingen" worden al jarenlang  toch  binnen het vervolgonderwijs geplaatst, dus het is geen wonder dat daar de alarmklokken beginnen te luiden. Jammer genoeg worden de oplossingen overal gezocht, behalve in het fundament. NRC bericht dat de invoering van passend (bo) onderwijs in gevaar is. Iedere juf en enkele meester (bo) schiet in de lach als zij/hij dat leest. Die op grijs/zwarte scholen het hardst. Maar dan wel met een traan erbij. Te grote groepen met te veel problemen zullen nog groter worden. "Slimme" scholen, waarvan de meeste ouders gaan skiën in Lech zullen de meeste kansen krijgen en pakken, dan die waarvan de ouders skiën in Winterberg.  Over die scholen, waarvan de meeste ouders nog nooit een ski van dichtbij gezien hebben, zullen we het maar niet hebben. Verdere tweedeling ten voeten uit. Jammer, dat er  behalve Moby  niemand vanuit bon reageert op deze problematiek. Bon staat toch voor beter onderwijs Nederland.                                Misschien vergis ik me wel….? 

    Groet, Leo.                                                                                                                                                 

     

       

Reacties zijn gesloten.