Uitspraken (Internationalisering)

Rekenen  –  Ict  –  Het Basisonderwijs  –  Het Voortgezet Onderwijs  –  Het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO)  – Het Hoger Beroepsonderwijs (HBO) en het WO –  Onderwijskundigen  –  Adviesbureau's  – Hersenen en Leren  –  Politici en Beleidsmedewerkers  –  De Vakbonden  –  InternationaliseringDuurzaamheid  –  Sprekers en Publicisten

—————————————

 

INTERNATIONALISERING IN HET ONDERWIJS

Inhoud:

  1. Internationalisering in het onderwijs
  2. De EU en ons onderwijs
  3. Internationale competenties voor docenten
  4. Internationale competenties voor leerlingen
  5. Globalisering. Kenniseconomie.
  6. Kritiek op internationalisering in het onderwijs

 

Trefwoorden:Netherlands organisation for international cooperation in higher education (Nuffic) – Stichting Cosmicus – Europa als Leeromgeving op Scholen (ELOS) – Europa Plus School – Eigentijds Mondiaal Onderwijs –  Tweetalig onderwijs (Tto) –  Internationaliseringsagenda voor het onderwijs 2006-2011 – Centre for Educational Research and Innovation (CERI) – Common Framework for Europe Competence (CFEC) –  European Qualification Framework for Life Long Learning (EQFLLL) – Life Long Learning Competencies (OECD) – European Lifelong Learning Index (ELLI) – European Civil Society Platform on Lifelong Learrning  (EUCIS-LLL) –  Leonardo Da Vinci (Onderdeel Europees subsidieprogramma Leven Lang Leren) – Erasmus for all – Life long learning competencies – European Inventory of validation of non-formal and informal learning 2010 – OESO Centre for Educational Research and Innovation – Europees Taalportfolio – Toolkit Internationaliseren voor Schoolleiders – Europees platform internationaliseren in onderwijs – European Agency for Development in Special Needs Education – Europees burgerschap – Professionele Ontwikkeling Management Primair Onderwijs in Europees en Internationaliseringsperspectief (POMPEI) – European Schoolnet – European Coordinating Body in Science, Technology Engineering and Mathematics Education (STEM) – PRomote Inquiry-based learning in MAthematics and Science across Europe (PRIMAS) – European Survey on Language Competences – Content and Language Integrated Learning (CLIL) – Virtual Learning Environments for Vocational Education and Training (VLEs4VET, EU-project) – European Association for Practioner Research on Improving Learning in education and professional practice (EAPRIL) – Association for Teacher Education in Europe (ATEE) – Trans-European Qualifications Framework Development (TransEQFrame) – Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe (CIDREE) – Creative Classrooms (door Europese Commissie geïnitieërd programma dat moet bijdragen dat ICT op een vernieuwende manier versneld, binnen het onderwijs wordt toegepast) – Dublin Descriptoren voor het HBO – Europese Kwalificatie Kader (EKK) –  Quality Assurance in Lifelong Learning – Key competences for lifelong learning – Science Teaching European Network for Creativity and Innovation in Learning (STENCIL) – Drama Improves Lisbon Key Competences in Education (DICE) (een door de EU gesubsidieerd project) – European School Heads Association (ESHA) – International Confederation of Principals (ICP) – European Federation of Education Employers (EFEE) – LISA-project (Leadersship Improvement for Student Achievement) – European Credits for Vocational Education and Training (ECVET) – Cognitive Acceleration through Science Education (CASE) – Language Learning for European Citizenship – Assessment & Teaching of 21st Century Skills (ATC21S) – Partnership for 21st century skills – KSAVE-model (Knowledge, Skills, and Attitudes, Values and Ethics) – European Centre for the development of vocational training (CEDEFOP) – European CLIL Resource Centre for Web2.0 Education: Early-to-Long life

—————————————

1. Internationalisering in het onderwijs

Tweetalig onderwijs (tto) houdt in dat een leerling bij minimaal de helft van de vakken les in een vreemde taal krijgt, zoals bijvoorbeeld Engels. Dus bij wiskunde of geschiedenis wordt een Engelstalige methode gebruikt en de docent spreekt tijdens de les alleen Engels. Verder wordt er van de leerlingen verwacht dat ze ook in de les onderling Engels spreken. Tweetalig onderwijs wil leerlingen goed voorbereiden op een steeds internationaler wordende samenleving. Tto heeft twee belangrijke doelen: het bevorderen van een goede taalvaardigheid en het meegeven van een Europees en internationaal perspectief. De taal wordt zo ingebed in een brede, internationaal georiënteerde context.”  Europees platform internationaliseren in onderwijs

Vwo-leerlingen kunnen vanaf 2015 eindexamen doen in Chinees. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) heeft besloten om van Chinees een officieel examenvak te maken.” Trouw 11 nov 2013

"Ga mee op reis met de AVS. Educatieve reizen voor schoolleiders zijn al 14 jaar een vast onderdeel geworden van het nascholingsaanbod van de AVS. In totaal werden er al 20 landen bezocht: Israël, Cyprus, Zweden, Finland, Ierland, Italië, Malta, Malawi, Indonesië, Marokko, Schotland, de Verenigde Staten etc. Vooral een week ‘de waan van de dag’ loslaten, verhalen horen, reflecteren en je blikveld vergroten. Internationalisering is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderwijs. De educatieve reizen van de AVS kunnen bekostigd worden uit het nascholingsbudget." Marina Vijlbrief (Coördinator Internationalisering bij AVS, Algemene Vereniging Schoolleiders)

"Leerlingen van het Corlaer College gaan drie jaar lang op Expeditie Corlaer. Ze werken twee tot vier lesuren per week in teamverband aan een zelf gekozen maatschappelijk doel in de vorm van een project in het buitenland. De teams hebben onder meer sportactiviteiten in Zuid-Afrika georganiseerd, waterzuiveringsinstallaties in een weeshuis in India aangelegd en speeltoestellen in Suriname opgeknapt. Het project moet iets van blijvende waarde opleveren voor de mensen ter plekke en moest de leerlingen helpen hun kwaliteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Grondgedachte achter Expeditie Corlaer is: 'door iets te doen voor een ander, ontwikkel je jezelf'".  Leraar 24, dossier: 'Talenten ontdekken in het buitenland'"

"Op de Universiteit van Maastricht zijn de inschrijvingsformulieren alleen nog in het Engels verkrijgbaar. Dit alles ter wille van de internationale uitstraling en het aantrekken van buitenlandse studenten." Volkskrant (29 dec 2011)

"Met het Euregiocertificaat ben je bevoegd gevonden om in het buitenland een baan te zoeken."   Leerlinge ROC Leeuwenborgh Opleidingen

 

Geert Dales (Voorzitter College van Bestuur Hogeschool InHolland)

  • Onze studenten moeten een deel van hun studie daadwerkelijk in het buitenland doorbrengen. Gaat dat niet vanzelf, dan moeten we het maar verplichten.

 

Doekle Terpstra (Voorzitter College van Bestuur Hogeschool InHolland)

  • Volgens Nuffic studeren er 42500 studenten in het buitenland en dat is wat mij betreft te weinig. Iedere HO-student zou iets in het buitenland moeten doen.

 

Trude Maas  (PvdA senator. Trude was kandidaat voor de post van minister van onderwijs in 2007)

  • Nederlandse studenten zouden hun opleiding niet moeten kunnen voltooien zonder buitenlandse ervaring.

 

Sjoerd Slagter (Voorzitter van de VO-raad (2006-2013). President van het LISA-project (Leadersship Improvement for Student Achievement))

  • We zijn het snel eens over het feit dat we leerlingen moeten voorbereiden op een sterk geglobaliseerde wereld en dat we dat samen moeten doen met collega’s uit andere landen.
  • Met collega’s uit bijna alle Europese landen hebben we in Cyprus gesproken over Europese samenwerking en de noodzaak onze leerlingen voor te bereiden op een verenigd en verbonden Europa. Het blijft inspirerend om met collega’s te spreken over de rol die de school speelt bij het realiseren van de toekomst van Europa.
  • De bemoeienis van Brussel met onderwijs wordt groter, maar roept bij de Europese schoolleiders geen weerstand op. De agenda van Euro 2020 pleit nadrukkelijk voor aandacht voor democratische waarden, duurzaamheid en Europees burgerschap. Met Europees geld.
  • Ik overleg met Hein van Asseldonk [onderwijsbestuurder] over de inhoud van een reis door China met actuele thema’s uit de VO-sector. Juist van de maatschappelijke dienstverlening daar liggen onverwachte kansen om van te leren.
  • De wereldwijde organisatie voor schoolleiders ICP hield een conferentie over schoolleiderschap in de 21e eeuw, met als thema ‘The Asian Century’.  De boodschap: investeer in Azië. Verdiep je in de cultuur van China, India en Korea, leer hun taal, bestudeer hun geschiedenis en krijg zo begrip voor hun drijfveren, waarden en heilige huisjes. Investeer in multiculturele vaardigheden, zorg dat docenten hun leerlingen voorbereiden op een wereld die door en door geglobaliseerd is. Leerlingen verdienen straks hun brood in teams die wereldwijd verbonden zijn en waarin ze collega’s uit alle delen van de wereld tegenkomen. Het is naast een persoonlijk belang, ook het belang van onze economie dat wij achtergrond en cultuur van die collega’s kennen.

 

Wik Jansen (Algemeen directeur van de Stichting Christelijk Voorgezet Onderwijs Zuid Oost Utrecht)

Er zijn klachten over Wik Jansen i.v.m. zijn slechte bereikbaarheid: hij is vaak op studiereis.

  • Ik maak me zorgen over de huidige cultuur van wantrouwen in het onderwijs. Ik ga inderdaad op kosten van mijn scholen op studiereis. Naar Amerika, naar Rome. Daar doe ik inspiratie op. Ik ken bestuurders die nu in Australië zitten, en in China. Dat op mijn scholen vakken zijn wegbezuinigd, klassen groter werden en een orthopedagoog verdween wegens geldgebrek? Dat is een beslissing op schoolniveau. Daar ga ik niet over.

 

Karl Dittrich (Voorzitter VSNU (Vereniging van Universiteiten))

[Naar een goede balans (Onderwijsinnovatie)]

  • Nederland is nu een open multiculterele samenleving. Mensen moeten beseffen dat je je in alle beroepen moet voorbereiden op een context die bestaat uit verschilllende nationaliteiten en culturen. Onderwijsinstellingen hebben daarom de plicht om studenten voor te bereiden op een leven in een multinationale en multiculturele samenleving.
  • Hoe meer stages en opleidingen je volgt in het buitenland, hoe beter.
  • Het is belangrijk om zoveel mogelijke van onze studenten een aantal maanden in het buitenland te laten verblijven en ze onder te dompelen in andere culturen. Dat moet meer zijn dan academisch toerisme. Wat mij betreft zou het een verplichting mogen zijn.

 

Yvonne van Rooy (College-voorzitter Universiteit Utrecht à € 256 000 per jaar)

  • Utrecht zou nog meer studenten kunnen binnenhalen als alle colleges in het Engels zouden zijn.
  • Wordt Utrecht een Engelstalige University? Stap voor stap, niet te snel.

 

Marcel Wintels (Bestuursvoorzitter Fontys Hogescholen)

Volgens staatssecretaris Zijlstra moeten universiteiten en hogescholen in de grensstreek stoppen met de ongelimiteerde werving van Duitse studenten.

  • Op onze hogeschool in Venlo bieden we tien Duitstalige bachelors aan. Het is vanzelfsprekend dat een instelling in de grensregio veel Duitse studenten trekt. Ik maak me geen zorgen over het dreigement van Zijlstra. Fontys in Venlo gaat zich in de toekomst toeleggen op internationalisering in de echte betekenis. Alle opleidingen worden straks alleen nog maar in het Engels gegeven. Daardoor zal in relatieve betekenis het aantal Duitse studenten afnemen.

 

Rob Franken (Bestuursvoorzitter van ROC West-Brabant (2005-2012))

  • De ontwikkeling van structureel internationaliseringbeleid is ter hand genomen. Immers, zoals beschreven in ‘Onderwijs met Passie’ de wereld is ons leerpark. In de tweede helft van 2009 hebben we een eigen steunpunt in Brussel geïnstalleerd omdat we in ons onderwijsbeleid nadrukkelijk een Europese scope willen uitdragen.
  • Het Florijn College is een ontwikkeltraject begonnen onder naam van multicultureel empowerment. Hoe kunnen we kracht halen uit die veelheid van culturen en levensbeschouwingen?

———————————

2. De EU en ons onderwijs

 

"Europa moet nadrukkelijk meer met het onderwijs bezig zijn. Het is geen zaak van subsidiariteit en nationaal beleid meer." Corien Wortman (Topvrouw EVP/CDA in Brussel)

"€ 19 miljard voor het Europees onderwijsprogramma ‘Erasmus for all’. Dit betekent een verhoging van ruim 70% ten opzichte van het huidige budget. 'Erasmus for all' is thematisch opgezet om de samenhang tussen sectoren te vergroten, formeel en non-formeel leren in de hele onderwijskolom te versterken, de synergie te versterken met de Europese prioriteiten, leermobiliteit te stimuleren en beleidshervorming te ondersteunen."  Europese Commissie

"Oproep tot het indienen van voorstellen voor het EU-Programma ‘Een leven lang leren’. Voor deze oproep is een budget beschikbaar van ruim 1 miljard euro." Europese Commissie, Bestuurlijk Procedures

De Rijksuniversiteit Groningen krijgt 6,6 miljoen euro van de Europese Unie om meer vrouwelijke toponderzoekers en hoogleraren aan te trekken. De doelstelling is om het percentage vrouwelijke hoogleraren te verhogen tot 25 procent.”  RTV Noord, 3-8-2013

"Waarom is het onderwijs in Europa nog zo weinig veranderd, ondanks de digitale revolutie? Zonder risico nemen bereik je niet dat elke Europeaan in 2013 'digitaal' is. We moeten digitale geletterdheid hard aanpakken. We moeten alle mogelijkheden voor fondsen en ondersteuning gebruiken.."  Neelie Kroes (EU Commissaris. Zij is verantwoordelijk voor de digitale agenda van de Europese Commissie)

"Het Europees Parlement heeft een rapport aangenomen waarin het de Europese Commissie oproept om uit te zoeken of studies een verplichte periode in het buitenland kunnen bevatten. ‘De droom van iedere student die studeert aan een universiteit in zijn eigen land is om een diploma te behalen dat geldig is in iedere hoek van Europa. Het Bologna-proces noopt tot het heruitvinden van het Europese onderwijssysteem’, aldus Berlinguer." Transfermagazine (Nieuwssite over internationalisering in het hoger onderwijs)

"The Government shall ensure that schools, from the primary level upwards, will introduce courses encouraging students to accept diversity and promoting a climate of tolerance as regards the qualities and cultures of others. It is very important to start such courses as early as possible in the educational programme, i.e. in elementary school. Yet, these courses must be offered also at higher levels of education, up to and including universities. Teaching materials for tolerance awareness courses (including syllabi) will be developed by Departments of Education to meet the needs. Departments of Education will ensure that teaching materials in ordinary courses will be free of any innuendos and slights directed against any group as defined in Section 1.”   European Framework National Statute for the Promotion of Tolerance, Europese Commissie

Elos biedt kwalitatief hoogstaand onderwijs gedurende de hele voortgezet onderwijs carrière. Leerlingen worden optimaal voorbereid op de internationale samenleving. Scholen die Elos aanbieden zorgen voor inbedding van Europese en Internationale Oriëntatie in hun curriculum. De leerlingen verwerven Europese competenties; de niveaus daarvan zijn gebaseerd op het Common Framework for Europe Competence (CFEC), dat is ontwikkeld binnen het Europese Elos netwerk. In het schooljaar 2012/2013 kan een subsidie verstrekt worden aan scholen die toetreden tot het netwerk, en aan Elos scholen die in hun tweede of derde jaar zitten.”  Europees Platform ‘internationaliseren in onderwijs’

Om het onderwijs taalvriendelijker te maken moeten we meer verschillende talen aanbieden, de klassen kleiner maken en de vreemde talen ook inzetten bij andere vakken.”  European Survey on Language Competences

The European Project PRIMAS (PRomote Inquiry-based learning in MAthematics and Science across Europe) is an international project within the Seventh Framework Program of the European Union. Inquiry-based learning promotes curiosity, engagement and in-depth learning. In our dynamic, knowledge-based society, pupils must develop the ability to attain knowledge and competencies, as well as problem-solving skills. Knowledge of facts alone is not enough in the 21st century. The goal is not to find the perfect solution, but rather to focus on the working process – which is a change from earlier teaching and learning methods. In inquiry-based learning, pupils can use their mistakes to develop further ideas which in turn lead to solutions.”   The European Project PRIMAS

We kregen goed nieuws vanuit de Europese Commissie: het budget voor ons onderzoeksproject is goedgekeurd. De titel van het project luidt 'Professional Autonomy, Accountability, and Efficient Leadership'. Een hele mond vol. Doel van dit project is de realisatie van een leernetwerk van schoolleiders uit verschillende Europese landen. We gaan bijeenkomsten met schoolleiders organiseren en onderzoek doen naar allerlei vormen van effectief leiderschap. De VO-raad is programmaleider van het project en de slotconferentie wordt in Amsterdam gehouden. Een prachtige kans voor Nederlandse schoolleiders om collega’s uit andere landen te ontmoeten.”  Sjoerd Slagter (Voorzitter VO-raad)

 

Wim van de Camp (Lid van het Europees Parlement)

  • De bijdrage van het hoger onderwijs aan de Europese kennissamenleving is zo essentieel, dat we niet op het nationale niveau kunnen blijven aanmodderen. De tijd van benchmarken en 'softe' afspraken is voorbij. We hebben een stevig Europees hoger onderwijsbeleid nodig met verplichtingen voor kennisinstellingen en overheden. Alleen zo kunnen we de internationale concurrentieslag winnen.

————————————

3. Internationale competenties voor docenten

“De volgende internationale competenties zullen worden gerangschikt in de competentiematrix zoals die is geformuleerd door SBL (Stichting Beroepkwalificaties Leraren)”:

  1. De docent neemt actief deel aan nascholingen in het buitenland
  2. De docent ontwikkelt bewust eigen interculturele (internationale) competenties
  3. De docent stelt zich flexibel op in een internationale context
  4. De docent handelt in extreme situaties oplossingsgericht
  5. De docent communiceert met kennis van en respect voor andermans cultuur met collega’s en leerlingen van de partnerschool
  6. De docent kan op een flexibele manier omgaan met misverstanden die voortvloeien uit cultuurverschillen tijdens communicatie
  7. De docent representeert met respect de eigen school t.o.v. ouders, leerlingen en (buitenlandse) collega’s en partnerscholen
  8. De docent representeert met respect het eigen land en cultuur t.o.v. ouders,  leerlingen en (buitenlandse) collega’s en partnerscholen
  9. De docent communiceert tijdig en transparant met de leerlingen en hun ouders/verzorgers over internationale activiteiten met als doel het verstevigen van de vertrouwensrelatie
  10. Een docent kan tijdens de les indien van toepassing de lesstof koppelen zowel aan Europese en mondiale ontwikkelingen als aan de belevingswereld van de leerling
  11. De docent blijft de internationaal georiënteerde leerstof innovatief ontwerpen, contextgericht en activerend aanbieden
  12. De docent beheerst de nodige ICT communicatievaardigheden om effectief in internationale context te communiceren met buitenlandse collega’s en leerlingen
  13. De docent beargumenteert en draagt de meerwaarde van internationaliseringsactiviteiten uit
  14. De docent reflecteert met zijn leerlingen systematisch op hun eigen internationale ontwikkeling
  15. De docent onderhoudt op een constructieve wijze internationale netwerken
  16. De docent verbindt internationale en lesgebonden Europese en mondiale activiteiten aan het leerplan of PTA en legt dat vast

Preambule:

  1. De docent is in staat buitenschoolse internationale activiteiten van de leerling te vertalen in curriculum gebonden waardering en ontwikkeling.
  2. Voor docenten die deelnemen aan internationale fysieke activiteiten geldt meer nog dan voor andere docenten dat zij beschikken over een hoog niveau van organisatorische competenties in verband met complexere omstandigheden.
  3. Docenten die betrokken zijn bij internationalisering hebben een enthousiasmerende grondhouding.
  4. Internationalisering opnemen in kwaliteitscyclus (schoolbeleid)
  5. Docenten zijn in staat om resultaten van internationale activiteiten ook buiten hun eigen vakgebied te waarderen

 

Roel Verstappen, Karin van Buren, Juanita van Montfort, Hans Luesink, Hans Venderbos (Academische School Limburg. De academische school is een VO-schooltype dat opleiding en innovatie koppelt aan onderzoek en ontwikkeling. Dit levert hun een subsidie op van 1,2 miljoen euro)

[Internationaliseringscompetenties]

  • De Academische School Limburg is bezig met het ontwikkelen van ‘internationaliseringscompetenties’ voor docenten. Deze zullen worden gerangschikt in de competentiematrix zoals die is geformuleerd door SBL.
  • Het Europees platform en SBL hebben samen het projectplan vormgegeven om een landelijke kenniskring te lanceren. Onze internationaliseringscompetenties spelen daarbij een hoofdrol.
  • Tijdens het congres op Kasteel Vaalsbroek werden 29 competenties internationalisering opgesteld.
  • Uit ons onderzoek komt naar voren dat de volgende competenties significant meer voorkomen bij internationaliserende docenten:
    • De docent beargumenteert en draagt de meerwaarde van internationaliseringsactiviteiten uit
    • De docent communiceert tijdig en transparant met de leerlingen en hun ouders/verzorgers over internationale activiteiten met als doel het verstevigen van de vertrouwensrelatie
    • De docent onderhoudt op een constructieve wijze internationale netwerken
    • De docent stelt zich flexibel op in een internationale context
    • De docent blijft de internationaal georiënteerde leerstof innovatief ontwerpen, contextgericht en activerend aanbieden
    • De docent ontwikkelt bewust eigen interculturele (internationale) competenties
    • De docent verbindt internationale en lesgebonden Europese en mondiale activiteiten aan het leerplan of PTA en legt dat vast
    • De docent reflecteert met zijn leerlingen systematisch op hun eigen internationale ontwikkeling
    • De docent communiceert met kennis van en respect voor andermans cultuur met collega’s en leerlingen van de partnerschool

———————————————————————–

4. Internationale competenties voor leerlingen

4A. Internationale competenties voor ELOS-leerlingen

ELOS: Europa als Leeromgeving op Scholen. In Nederland zijn er momenteel 39 Elos-scholen en het aantal groeit.

"Elos biedt kwalitatief hoogstaand onderwijs gedurende de hele voortgezet onderwijs carrière. Leerlingen worden optimaal voorbereid op de internationale samenleving. Scholen die Elos aanbieden zorgen voor inbedding van Europese en Internationale Oriëntatie in hun curriculum. De leerlingen verwerven Europese competenties; de niveaus daarvan zijn gebaseerd op het Common Framework for Europe Competence (CFEC), dat is ontwikkeld binnen het Europese Elos netwerk. In het schooljaar 2012/2013 kan een subsidie verstrekt worden aan scholen die toetreden tot het netwerk, en aan Elos scholen die in hun tweede of derde jaar zitten."    Het Europees Platform ‘Internationaliseren in onderwijs’:

Het Management Team van het  ‘European Elos Network’ heeft (met ondersteuning van het  ‘Lifelong Learning Programme’ van de Europese Unie) 72 te ontwikkelen competenties voor leerlingen van ELOS-scholen geïdentificeerd. U vindt deze 72 competenties hier beschreven:

[Common Framework for EuropeCompetence (CFEC)]

Een selectie:

  • I recognize that I am learning constantly outside of the school environment.
  • I realize I can use informal learning experiences in my formal education.
  • I know how to use basic-aspects of my international informal learning to support my formal learning
  • I am able to reflect on my informal learning with a peer and formulate new learning objectives
  • I am able to transfer informal learning outcomes to formal internal/external accreditation
  • I can formulate my own learning objectives and organize my own learning context
  • I can give an outline of the history of European integration, and can relate European key figures to certain events
  • I can relate the values Europe stands for to what they mean to me personally (my rights and responsibilities)
  • I can defend my opinions on European affairs in discussions with others with well-informed arguments
  • I take an active role as a European citizen at school and in the community
  • I have an idea of the importance of lifelong learning and the steps to take towards personal fulfilment, active citizenship and employability in Europe
  • I feel motivated and prepared to take initiative towards future study and work in a European / international setting
  • I can contribute actively to the project management and administration of international activities in an educational setting

 

4B. Internationale competenties voor leerlingen MBO-groen

“In een onderzoek naar internationale competenties voor startbekwame mbo’ers groen is in kaart gebracht over welke competenties het gaat. Op basis van verkenning zijn diepte-interviews gehouden bij 35 bedrijven. De lijst met opgestelde competenties is voorgelegd aan 35 bedrijven. Een digitale enquête onder 58 bedrijven gaf inzage in het belang van beheersing van de competenties. Onderzoekers zijn zo gekomen tot een overzicht van internationale competenties voor MBO-groen.” Groen Kennisnet

[Opsomming van internationale competenties voor MBO-groen]

Een selectie:

  • De medewerker is bereid om te reizen voor zijn werk
  • De medewerker toont in het uitvoeren van zijn werkzaamheden zelfverzekerd gedrag
  • De medewerker is in staat om mening en houding van buitenlandse partijen te beïnvloeden op dusdanige wijze dat instemming verkregen wordt

—————————-

5. Globalisering. Kenniseconomie.

 

Misschien moeten we die Chinezen toch eens bellen. Wellicht zijn ze wel te porren voor een label met de tekst: Made in China, Invented in Holland.”  Mark Rutte (Staatssecretaris van onderwijs)

Als China zich op de huidige manier blijft ontwikkelen is Europa straks het continent van de simpele massaproductie en doen de Chinezen het werk van hoogopgeleiden. Dan moeten wij de T-shirts en truien van de Chinezen maken. Kortom de budgetten voor het hoger onderwijs moeten omhoog.”  Geert Dales  (Voorzitter College van Bestuur van Hogeschool InHolland.

Ik heb gedroomd dat we een minister van onderwijs krijgen die het woordje kenniseconomie niet meer gebruikt, omdat hij/zij weet dat landen als India, China, Japan in hun cultuur veel beter in staat zijn om studenten met heel veel kennis af te leveren. De nieuwe minister weet dat de Nederlandse jeugd het straks moet hebben van creativiteit, van innovatie, van flexibiliteit en stemt daar zijn/haar beleid op af.”  Jack Provily  (Medewerker bij adviesburo NTO-Effekt. Gediplomeerd interim-schoolleider)

 

Prof. Dr. Koeno Gravemeijer (Medewerker Freudenthal Instituut. Hoogleraar aan de Eindhoven School of Education)

[Toekomstgericht science- en techniekonderwijs voor de basisschool]

  • Mijns inziens is er een fundamentele bezinning nodig op de vraag of het huidige onderwijs wel optimaal is ingericht voor het opleiden van mensen die nieuwe producten bedenken, slimmer werken, productiever zijn en slimmer vervoeren. Alleen dan kunnen de leerlingen van nu, in de toekomst profiteren van de kansen voor onze economie. Zíj zullen het uiteindelijk moeten doen, zij zullen slimmer, productiever en creatiever moeten zijn, anders wordt hun plaats ingenomen door iemand uit India of China.
  • Men spreekt wel van een learning paradox. Het probleem is dat je om toegang te krijgen tot een nieuw kennisgebied, de symbolen nodig hebt die in dat kennisgebied worden gebruikt, maar dat die symbolen hun betekenis nu juist ontlenen aan precies datzelfde kennisgebied. Je komt als het ware in een vicieuze cirkel terecht die het onmogelijk maakt om iets nieuws te leren. Je moet de symbolen begrijpen om kennis te kunnen verkrijgen en je hebt kennis nodig om de symbolen te begrijpen. Deze barrière is vooral lastig te overwinnen wanneer de afstand tussen de symbolische representaties en de eigen kennis van de leerling groot is.
  • Onderwijs, waarbij je kennis aanneemt op het gezag van een ander, veronderstelt een weinig kritische houding.
  • De leerlingen zijn in het algemeen gewend aan een rolverdeling, waarin de leraar de inhoudelijke autoriteit is. In zulk onderwijs wordt van de leerlingen verwacht, dat zij procedures en redeneringen volgen die de leraar voordoet of uitlegt. In probleem-georiënteerd onderwijs daarentegen wordt van de leerlingen verwacht dat zij zelf nadenken over oplossingen en oplossingsmethoden en deze in de klas toelichten en onderbouwen. Bovendien wordt van ze verwacht dat ze naar andere leerlingen luisteren, proberen deze te begrijpen en zo nodig vragen stellen en in discussie gaan wanneer dit niet het geval is.
  • Het onderwijs zoals ik dat zojuist heb geschetst vraagt een omschakeling naar onderzoekend en ontwerpend leren. Het organiseren van deze vormen van leren vraagt specifieke pedagogisch-didactische competenties van de leraar.

 

Erno Mijland (Projectleider 'Onderwijsontwikkeling' bij ROC Eindhoven. Hij heeft een eigen bedrijf ‘Erno Mijland & Ineke van Aaken VOF’)

[De Kennis-Ratrace]

  • Wat we als wereldbevolking weten, neemt een enorme vlucht. De afgelopen decennia heeft dat de halfwaardetijd van kennis drastisch verkort. Wat je nu leert, is vandaag nog waardevol, maar die waarde kan morgen al achterhaald zijn.
  • Het internet en snel en goedkoop vervoer maken afstanden korter. Wil je mee blijven doen, dan moet je minstens even goed blijven als die programmeur uit India of die metselaar uit Polen.
  • We bevinden ons in een duizelingwekkende kennis-ratrace. Maar met een andere bril ziet het er meteen al een stuk positiever uit. Wat een tijd! Er is zoveel boeiende informatie beschikbaar, vaak gratis, dat je een dief van je eigen brein zou zijn als je daar niets mee zou doen. We moeten langer werken. Maar wat geeft dat als ons werk steeds nieuwe uitdagingen en mogelijkheden biedt, omdat we onze kennis en vaardigheden verdiept en verbreed hebben. Hoe geweldig is het als je het keerpunt van je mentale levenstrap een paar decennia kunt uitstellen. Want leren, daar blijf je jong en fris bij!
  • Nederland wil meedoen in deze race en noemt het parcours ‘de kenniseconomie’. Het onderwijs heeft als taak de jonge generatie het gereedschap mee te geven om invulling te geven aan een leven lang leren.
  • Het is niet voldoende om als leraar slechts je kennis over te brengen. Je bent een rolmodel en inspirator, de coach van je raceteam, iemand die zijn of haar coureurs helpt uitblinken, niet alleen nu, maar ook in de race van morgen.
  • Je mag niet experimenteren met kinderen.’ Kent u die uitdrukking? Je hoort hem vaak als reactie op een idee voor een vernieuwende aanpak in het onderwijs. Ik zeg: ‘Je moet experimenteren met kinderen.’  Experimenteren met leerlingen is belangrijker dan ooit. Met zijn ‘survival of the fittest’ doelde Charles Darwin op het principe dat zij die zich het best aan kunnen passen aan de omstandigheden de grootste overlevingskansen hebben. Die omstandigheden veranderen momenteel snel, razendsnel.

—————————————

6. Kritiek op internationalisering in het onderwijs

 

"Op de site van de vo raad lees ik over een studiereis naar China. Binnenkort gaan ze daar maar weer eens kijken, de bestuurders. Heel bijzonder, het onderwijs in het land dat de producten maakt, waar wij veertig jaar geleden de kost mee verdienden. Wat is daar te leren? Precies helemaal niks! Maar dat maakt in die kringen niet uit. Het enige wat telt is status." Ton van Haperen (Docent economie)

"Wim Blok, de baas van onderwijsorganisatie BOOR in Rotterdam, reisde de afgelopen zeven jaar 34 keer naar het buitenland voor zijn werk. Dertig van de 34 bestemmingen lagen buiten Europa. Negentien keer reisde de BOOR-baas naar Sjanghai. Van alle reizen zijn echter niet de tickets als bewijs in de administratie gestopt. Bij de reizen ontbreken inhoudelijke verslagen die nut en noodzaak onderschrijven. Blok reisde ook naar Brazilië, de Verenigde Staten en Canada. Hij reisde vooral eerste klas. Ook dineerde hij geregeld luxueus. Zo zijn er bonnen van diners die 600 euro kostten. Ook diende hij bonnen in met daarop data die niet klopten met de beschikbare reisgegevens. Ook is hij een keer met zes schooldirecteuren naar Suriname gevlogen om de cultuur beter te leren begrijpen en te kijken of er samenwerkingsverbanden kunnen worden aangegaan."   Rijnmond RTV

"Barteld Kooi is hoogleraar logica aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft daar ook gestudeerd, een postdoc gedaan en werd er vervolgens universitair docent. Hij is het levende bewijs dat mobiliteit helemaal niet noodzakelijk is voor een succesvolle wetenschappelijke carrière. Blijf gewoon zitten waar je zit!"  Epsilon Uitgaven

 

 

Maarten Poorter (PvdA-gemeenteraadslid  in Amsterdam)

  • Stel je bent een partij die zich enkel profileert op het thema onderwijs? Wat vind je dan het belangrijkste? Dat iedere leerling mee kan doen en niemand een taalachterstand heeft? Of zet je in op Kiss and Rides en het propageren van Engelse les of zelfs het leren van Mandarijn? Voor D66 is dat simpel. Zij kiezen overduidelijk voor het laatste.
  • Wat heb je aan goed Engels als je nog niet eens goed Nederlands spreekt? Die taalachterstand halen ze vervolgens nooit meer in. Sterker nog: die houden ze de rest van hun leven. Slecht onderwijs verwoest daarmee levenslopen.

 

Jan Blokker jr. (Hij was directeur van de OSG West-Friesland in Hoorn. Publicicst)

  • Het tweetalig onderwijs pretendeert leerlingen regelrecht op te leiden voor een internationale pracht-carrière; maar in tegendeel, het onthoudt diezelfde leerlingen de kwaliteit die daar voor onontbeerlijk is. De basis van onderricht is de taal. Een docent zijn taal afnemen staat ongeveer gelijk aan een kreupele beroven van zijn stok. Dan wordt het behelpen, strompelen. In een vreemde taal verandert zelfs de beste docent in een stumper. Hij verliest om te beginnen iedere vorm van humor en daarna álle nuance. De kwaliteit van zijn werk gaat onherroepelijk met reuzenstappen achteruit.

 

Thomas von der Dunk (Docent geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht)

  • Waar ik me op de universiteit mateloos aan erger, is aan de kritiekloze omarming van de internationalisering. Wat heeft het voor zin om Nederlandse studenten die niet weten wat ze willen, een half jaar naar Madrid te sturen? Zeker voor alfa's, die voor negentig procent aan de slag zullen moeten in eigen land, is het effect van zo'n stage nul komma nul. Maar ja, je bent tegenwoordig al bijna mislukt als je zegt dat je alleen aan de universiteit om de hoek hebt gestudeerd. En omgekeerd geven buitenlandse studenten glamour en status. Zo'n opmerking van mevrouw Van Rooy in NRC, die doodleuk zegt dat het voor studenten nog wel mogelijk moet blijven om onderwijs te krijgen in hun eigen taal, spreekt toch boekdelen? Heel genereus van haar, want eigenlijk vindt ze onderwijs in het Nederlands dus volstrekt oninteressant.
  • Moeten wij wel hardnekkig pogen de Amerikaanse markt van extra studieplaatsen te voorzien? Of heeft de met Nederlands belastinggeld betaalde universiteit allereerst de taak om studenten uit eigen land goed op te leiden en daarmee ook beter voor de buitenwereld toe te rusten?

 

Karl Dittrich (Directeur van de NVAO-accreditatieorganisatie)

  • Het Europese hoger onderwijslandschap is op het eerste gezicht eenvormiger geworden, in de praktijk zijn de verschillen nog vrijwel even groot als vóór de Bologna-verklaring. Meer en meer probeert ook Brussel de regie naar zich toe te trekken. Het Europese register, de stimulans om quality labels op te richten, leidde tot steeds meer gedetailleerde regels over de inhoud van beroepen en steeds meer pogingen tot Europeanisering. Het subsidiariteitsbeginsel komt steeds meer onder druk te staan door de pogingen van de EU om, via haar bevoegdheden voor de arbeidsmarkt, het hoger onderwijs aan regels te onderwerpen. Naar mijn overtuiging kan een dergelijke beweging slechts met kwaliteitsverlaging gepaard gaan. Daarom mag de European Higher Education Area voor mij nog even een papieren werkelijkheid blijven!

 

 

2 Reacties

  1. *Hiernavolgend* een excursie

    *Hiernavolgend* een excursie door de keuken van de *eurocommissaris* (*bankjuriste*, *Cyprus*) voor *onderwijs en cultuur*. De vrijheid van onderwijs spat van het beeldscherm af! 😉

     

    Wednesday 9 May [2012]

    [Denemarken] "The main theme of my speech is ‘how learning mobility can help fight the crisis’. We also listen to a very interesting address and Q&A with Hans De Wit, Professor of internationalization of higher education at the Hogeschool van Amsterdam School of Economics and Management."

     

    Thursday 10 May [2012]

    [Denemarken] "In the evening I attend a dinner organised by Christine Antorini, the Danish Minister for Children and Education, with the ‘social partners’ (representatives of employers and trade unions) to discuss ‘Erasmus for All’ and to prepare for the next day’s Council."

     

    Friday, 11 May [2012]

    "The Council set a new 82% benchmark for the employability of graduates, by which we mean qualifications covering higher second education or above. We need to focus on achieving better qualifications and skills, especially in times of high youth unemployment but also for the long-term because our studies show that the number of jobs requiring high-level qualifications will continue to increase. I am pleased that the Ministers for Education sent a clear signal on this issue because our young people need a future – they are our future."

     

    "A journalist asks me if the Commission is ready to extend its so-called ‘moratorium’ regarding Austria’s quotas for medical students. Such quotas are against EU free movement rules and normally, as the ‘guardian of the Treaties’, the EC would be required to launch steps known as infringement proceedings to make Austria comply with the rules. But Austria faces a very particular situation (influx of German students) and I tell the journalist that I am in favour of giving Austria more time to deal with this issue and to collect data demonstrating the extent to which an end to the quota would adversely affect their public health system."

     

  2. Het opdoeken van Nederlands

    Het opdoeken van Nederlands als taal waarin wetenschap bedreven wordt lijkt me niet iets waarover alleen onderwijsbobo's mogen beslissen. Dat ze dat denken kan ik me echter goed voorstellen. Bij het uitvoeren van hun plannen voor onderwijsvernieuwing hebben ze nooit serieuze tegenstand ondevonden. Is het dan een wonder dat ze gaan denken dat ze het in het onderwijs volledig te vertellen hebben? Zouden we hen dit keer wel duidelijk kunnen maken dat dromen soms dromen moeten blijven?

Reacties zijn gesloten.