Leraren maken het verschil niet

Ik zie, dat er in Utrecht op 30 maart a.s.  weer een symposium  onder de misleidende titel “Leraren maken het verschil” wordt gehouden. Met sprekers van enige naam waaronder het van de tv bekende voormalige schaatsfenomeen Mark Tuitert. Die  gaan de leerkrachten bijpraten over passie en  energie, brainpower, teaching like a champion en nog zo wat. In alle opzichten een positiviteitsboosterprik.  Niks nieuws eigenlijk, een herhaling van de bekende mantra’ s, die we kennen van vorige gelegenheden,  à raison van niet 479 maar slechts 399 euro. En daarvoor krijg je ook nog eens een Mystery Guest. Wie weet een goochelaar, die de ideale docent uit zijn hoge hoed tovert.  Jammer, dat het uitgangspunt van de bijeenkomst niet klopt. Leraren maken  het verschil niet, ook al noem je ze kanjers, kampioenen of sterren. Was het maar waar. Leraren kunnen een hoop, maar niet het verschil maken. Daarvoor moet je bij de politiek zijn.  Daar gehoor vinden blijft moeilijk. Nieuwe veelbelovende namen, maar nog steeds hetzelfde beleid. Een nieuwe lente en een oud geluid. Bij de onderhandelingen over de kabinetsformatie hoorde je vanuit de politiek optimistische geluiden over de lumpsum, die er heel anders uit zou gaan zien. Daar is weinig van te merken. Steeds meer geld  vloeit weg naar de groeiende bedrijfstak bijlessen en onderwijsadvies. Tegelijkertijd wil men het toelatingsniveau tot de pabo verlagen. Hét lijken wel communicerende vaten.  Middelen, bestemd voor het algemeen nut, die wegvloeien naar de markt als verdienmodel.  Daar worden alleen “zakenmensen eerlijk als goud” beter van.*

  • J.W. Holsbergen, 1967. De titel van dit boek is ontleend aan een helaas vergeten film van Laurel & Hardy. Als struikrovers komen zij gewapend achter ’t struikgewas tevoorschijn om een koopman van zijn geld te beroven. Bij hun benadering vraagt de koopman verschrikt: ‘Wie is daar?’ Waarop de dikke hem geruststelt met de woorden: ‘Zakenmensen eerlijk als goud!’

 

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter