De nieuwe uitdaging

De impact van het coronavirus is inmiddels zo groot dat het hele onderwijs zowat tot stilstand is gekomen. Veel leerkrachten nemen hun verantwoording en proberen op allerlei online fora de leerlingen nog zoveel mogelijk onderwijs en ondersteuning te bieden.  Maar dat heeft een keerzijde. Veel leerkrachten moeten alle zeilen bijzetten om dit voor elkaar te boksen. Inmiddels blijkt ook dat thuiswerken leidt tot ernstige verhoging van de werkdruk.  De meeste scholen hebben binnen een week hun curriculum op het internet geplaatst. Voorwaar een prestatie, want veel scholen waren en ook de leerlingen waar hier nog niet aan toe.  Dit toont maar als te meer hoe belangrijk de leraar in dit proces is en blijft. Zonder hun passie en inzet hadden we dit nooit bereikt.

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel is momenteel ook de gedachte bij veel onderwijsbestuurders.  Zij zien de coronacrisis als een uitdaging om zo snel mogelijk het hele onderwijs op zijn kop te zetten en alle lessen online aan te bieden. In hun visie, lees verdienmodel, kan het niet anders dan dat dit online-maoïsme de grote uitdaging is voor het nieuwe laptopia (vrij naar dr. Ton Bastings) waar de leerlingen thuis 24/7 kunnen inloggen en de onderwijsrobot hun de wetenswaardigheden zal vertellen. De leraar heeft het nakijken in dergelijke visies. De impact van het coronavirus is dus groter en ‘besmettelijker’ dan gedacht.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter