Indoctrinatie

Je hoort niet veel meer over burgerschapskunde als 21ste eeuwse vaardigheid. Het blijkt bijzonder moeilijk om een zo vaag begrip binnen een curriculum inhoud te geven   Des te interessanter is het initiatief van een leerling van het Stedelijk Gymnasium in Schiedam, die een instagram-account heeft geopend tegen “linkse indoctrinatie” op school. Natuurlijk werd dit bericht vooral positief ontvangen in de “rechtse” media als De Telegraaf en De Dagelijkse Standaard. Dat maakt het initiatief niet minder interessant. Het belangrijke ervan is, dat het een noodzakelijke discussie op gang wordt gebracht. Het getuigt van een maatschappelijk en politiek bewustzijn bij jongeren, waar we blij mee mogen zijn, ook al  sporen de ideeën dan misschien niet helemaal  met jouw kleur of club. Democratische burgerschapskunde moet niet een van bovenaf opgelegde, in beton gegoten, maatschappijvisie zijn. Een contradictio in terminis. Wat deze jongeren aan de orde stellen, is het problematische van het hele idee van burgerschapskunde als opdracht voor het onderwijs in een pluralistische samenleving. Zelfstandig denken bevorder je niet door politieke en ideologische standpunten van welke signatuur dan ook  als feiten te brengen en op deze manier te verweven in de lesstof. Het schijnt een maatschappelijke trend te zijn, dat mensen het steeds moeilijker vinden om het eigen standpunt te relativeren en open te staan voor de ideeën en argumenten van anderen. Dat lijkt me in het kader van burgerschapskunde nu eens een mooi thema.

Ik ben uiteraard tegen kliklijnen en spioneren met mobieltjes.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter