Zwemles

De rechtszaak tegen het verdronken 9-jarige meisje, zal velen in het basisonderwijs bezig houden. Ik ken de zaak niet volledig, dus moet ik terug grijpen naar eigen ervaringen. Als meester zat je naast het zwembad, met moeders die voor de meisjes als vrijwilliger mee gingen. Naast het zwembad gezeten, had je weinig overzicht over het hele bad. De badmeesters en -juffen hadden wel het volledige overzicht, want zij liepen langs de rand van het bad. Die badmeesters en -juffen konden echter niet alle kinderen herkennen, vanwege het aantal schoolklassen dat aan hen voorbij trok. Ik, als meester, kende wel alle kinderen ( de begeleidende moeders niet, want die wisselden steeds), maar had niet het goede overzicht over het bad. Ik had dan ook langs het bad kunnen wandelen, maar beschouwde dat weer als een inbreuk tegen het vertrouwen dat ik moest tonen in het badpersoneel. Te veel bemoeizucht kon leiden tot irritaties. Irritaties die ik kon begrijpen, want ook ik kom inmenging van buitenaf maar slecht verdragen.
Dat was de situatie bij de zwemlessen die ik vele malen heb bijgewoond als meester.
Ik ken de specifieke situatie niet, maar ik zou willen dat de buitenwelend, en de rechter, op de hoogte is van deze situaties. Tevens heb ik nooit een duidelijke verklaring die de diverse verantwoordelijkheden duidelijk hadden gemaakt. Had ik geweten dat de leerkracht de volle verantwoordelijkheid draagt, had ik naast het badpersoneel, steeds langs het bad gelopen. Maar zo was de situatie volgens mij maar zelden in het basisonderwijs.
Ik wil niemand zomaar vrij pleiten, maar stel me voor hoe mijn positie, als meester, geweest zou zijn. Waarbij ik vermoed dat deze gangbaar was in het basisonderwijs.
Of er sprake was van grove nalatigheid, daarover kan ik verder niet oordelen, aangezien ik niet alle feiten ken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie