4 Reacties

  1. Om te beginnen snap ik de zin

    Om te beginnen snap ik de zin "Dit project beoogt grenzen tussen disciplinaire contexten te overbruggen en zo ononderbroken leerlijnen te bevorderen" niet. Daar heb ik voorbeelden voor nodig. Sonate gaat blijkbaar over samenhangend onderwijs in natuur en techniek. Ik weet niet welke zaken ik daarbij als voorbeelden in gedachten moet nemen maar ik ben er van overtuigt dat het bij het leggen van verbindingen tusssen wiskunde en andere vakken het wenselijk is om bij het onderwijzen van wiskunde elementen uit andere vakgebieden alleen te gebruiken als ze helpen bij begripsvorming of als voorbeeld dienen voor de ongelofelijk vele toepassingen van wiskunde. Maar dan gaat het om zijsprongetjes en wordt er gauw weer teruggesprongen naar de grote wiskundige lijn. Er moet een keurig wiskundig bouwwerk worden afgeleverd. Leerlingen moeten op eigen kracht zien waar ze de wiskundige in een andere discipline kunnen gebruiken. Een VWO-er moet daarvoor intelligent genoeg zijn. Bij het natuurkunde-onderwijs moet van gestileerde voorbeelden gebruik gemaakt worden om de betekenis van natuurwetten te duiden en bekende wiskunde niet geschuwd worden. Levensechte toepassingen kunnen vervuilend werken bij het doorgronden van de wetten. Ze leiden af bij het onder de knie krijgen van de elementaire begrippen. Een VWO-leerling die al zijn vakken streng binnen de vakdiscipline geleerd heeft moet in staat zijn daarmee multidisciplinaire problemen te lijf te gaan. Als, zoals in sommige leerboeken gebeurt, de Stelling van Pythagoras onderwezen wordt alsof het om een experimenteel bepaalde natuurwet gaat en niet als een bewezen stelling probeer je van leerlingen warhoofden te maken en verpest je het leervak voor de heldere koppen.
     
  2. Het lijkt zo visionair: de

    Het lijkt zo visionair: de samenhangen tussen de verschillende disciplines te zoeken en over de grenzen van vakken heen te integreren. Ik geloof er niet in. In een vaksectie wiskunde maakte ik ooit mee dat de tijdplanning in de brugklassen fout liep. Pasen valt elk jaar anders, samen met een aantal daaraan gekoppelde feesten als Karnaval, Hemelvaart en Pinksteren. Ik had de sectieleider gewaarschuwd dat hij met zijn tempo te traag was. Hij meende echter dat we vorig jaar met Pasen goed zaten zo. Via een collega vernam ik dat de man mij te star vond. Na de Paasvakantie moest er met spoed vergaderd worden. Er was paniek. We liepen in de brugklassen zwaar achter. Als ik met collega’s van aanverwante disciplines moet coördineren, heb ik daar bar weinig fiducie in.

  3. “Het project … is in

    "Het project … is in september 2001 van start gegaan en geëindigd in september 2004"; dus klaar is kees.

    Het prototype voor samenhang tussen de vakken wiskunde en natuurkunde is mechanica en op een hoger niveau analytische natuurkunde. Dank zei alle vernieuwlingen is deze band ondertussen volledig doorgesneden.

    Mijn eigen ervaringen bij de drie exacte secties lopen parallel met die van neker en laat. De abstractie van wiskunde is vervangen door een verwarrende overvloed aan "toepassingen" die het zicht op diepere overeenkomsten verduisteren. Jammer maar helaas. Gelukkig krijgt nu vrijwel iedereen een diploma.

    Lees ook: 

    www.welt.de/vermischtes/article142471730/Alle-Kraft-fliesst-in-die-Leistungsschwachen.html#disqus_thread

     

Laat een reactie achter