Nuggets voor Klatergoud

Er zijn nog twee klompjes goud over van het onderwijs van vóór de Mammouthwet. Zij heten Latijn en Grieks. Nuggets die de meeste mensen overbodig en soms zelfs onogelijk vinden maar die in de ogen van eerstgenoemden bijdragen aan intellectuele en culturele vorming en Bildung en zorgen voor verdieping van het talenonderwijs. Toen de Mammouthwet ingevoerd werd zaten de onderwijsvernieuwers met die vakken in hun maag want de vijfjarige HBS werd afgeschaft en al het door hen bedachte VWO werd zesjarig en hen stond een programma voor ogen waarin geen plaats voor Latijn en Grieks meer was. Het gebrek aan ruimte, tijd en geld voor de Klassieke Talen  werd nog nijpender bij de invoering van de basisvorming. Soelaas werd verkregen door van Gymnasiasten te verlangen dat ze de andere vakken in minder lesuren onder de knie zouden krijgen. Daarmee kreeg het Gymnasium ondanks de gelijkschakeling in het nieuwe VWO de status van een VWO-opleiding voor leerlingen die wel wat extra’s aankonden. In steden waarin zelfstandige Gymnasia bleven bestaan bood die school leerlingen meer kennis en een intellectuele en culturele ambiance terwijl die in de scholengemeenschappen waar het sociale accent steeds meer gericht werd op “gelijkwaardigheid” wegkwijnden.

Er is nu een asymmetrie ontstaan in wat een goede VWO-leerling aan extra’s kan doen.

Aan de talenkant kan hij de lessen in de levende talen verdiepen door de studie van twee oudere talen en zich daarbij toe te leggen op vertalen. Zo leren leerlingen van meer woorden de afkomst en krijgen ze bij het zoeken naar passende woorden en kloppende zinnen bij alle talen een beter gevoel voor nuance en precisie.

Aan de exacte kant ontbreekt de mogelijkheid tot verdieping en wordt in de onderbouw slechts de schertswiskunde van het Freudentalinstituut onderwezen. Leerlingen krijgen geen enkele notie van de struktuur en de eigenheid van de wiskunde en denken dat wiskunde hetzelfde als puzzelvaardigheid is. Zij hebben er geen enkel vermoeden van dat wiskunde ook esthetische bevrediging kan geven. Leerlingen met aanleg of verborgen potentiële belangstelling voor wiskunde zouden net zoals dat wat betreft de talen mogelijk is voor leerlingen met aanleg voor talen zich in de grondslagen en de geschiedenis van wiskunde moeten kunnen verdiepen. De nuggets aan de exacte kant zouden Euklidische Meetkunde en formele logica kunnen worden en zijn dan de tegenhangers van Grieks en Latijn. Niet verplicht maar aanbevolen en verkrijgbaar.

De Nederlandse staat heeft geen cent over voor goede leerlingen. Extra lessen in echte wiskunde subsidiëren zit er dus niet in. Op verzoek lessen in echte wiskunde in plaats van Trauertalwiskunde gaat in tegen de hype van “Gelijkwaardigheid” waarmee het onderwijs doordesemd is . Ook schoolbesturen zullen niet gauw iets voor goede leerlingen doen als dat extra geld kost en geen subsidie vanuit “Den Haag” voortbrengt. En als ze iets extra’s voor goede leerlingen doen is dat vaak in de vorm van projecten. Daarmee willen scholen zich van andere scholen onderscheiden om meer leerlingen binnen te krijgen.

Het zal dus voorlopig niet lukken om de Trauertalwiskunde in het VWO te vervangen door echte wiskunde. Wat scholen wel zouden moeten kunnen doen is leerlingen wel echte lessen in wiskunde aan te bieden maar ook te eisen dat leerlingen die dat aanbod aannemen zich zelf de voorgeschreven “wiskunde” leren en de toetsen daarin met voldoende gevolg afleggen. Die stap is niet zo verschrikkelijk groot want tijdens de donkere dagen van de basisvorming “die het pijl van het onderwijs aan de Nederlandse jeugd zou verhogen” was het toegestaan het aantal lesuren van de overige vakken te verminderen en te gebruiken voor de extra vakken Latijn en Grieks.

BON zou een Freudenberg-programma van echte wiskunde dat naast het Trauertal-programma van de  voorgeschreven pseudowiskunde onderwezen wordt kunnen verwezenlijken door:

1.       Te wijzen op de a-symmetrie in diepgang en mogelijkheden bij de α-richting t.o.v. de β-richting

2.      Een zesjarig leerstofcurriculum Wiskunde en Logika, genaamd Freudenbergwiskunde,  te ontwerpen en bij de politici aan te bevelen

3.      Leden met succes te verzoeken om de benodigde leerboeken te schrijven

4.      Gedaan te krijgen dat de Freudenbergwiskunde een keuzevak voor het eindexamen wordt

BON-leden of vrienden van BON  hebben zich eerder ingespannen om een betere rekenmethode te ontwikkelen. Aan leerlingen die het Freudenberg-programma voor wiskunde willen volgen moet de eis gesteld worden dat zij in rekenen even goed zijn als leerlingen die vroeger met gunstig gevolg het onderdeel rekenen van het toelatingsexamen voor de HBS of het Gymnasium aflegden.

2 Reacties

  1. Jammer dat niemand te kennen

    Jammer dat niemand te kennen geeft zich te willen inzetten voor het in het leven roepen een Stichting Goed Pre-universitair Wiskunde Onderwijs zou zoals dat bij rekenen bestaat onder de naam Stichting Goed Rekenonderwijs.

  2. De asymmetrie tussen de

    De asymmetrie tussen de talenkant van het VWO en de exacte kant ervan is volgens mij een krachtig maar nog niet in stelling gebracht argument voor de invoering van het vak echte wiskunde. Er zijn wel technasia maar die richten zich meer op praktische toepassingen. Technasia gaan niet diep in op bij voorbeeld thermodynamika met het geheimzinnige begrip entropie en bereiken niet de diepgang die het leren van Latijn en-of Grieks biedt. V00r de toelating tot een Gymnasium woorden hogere eisen gesteld en dat zou natuurlijk ook mogen gelden voor het meedoen aan Echte Wiskunde. Maar waarom een leerling wel als hij pienter genoeg is Latijn en/of Grieks erbij mag nemen maar geen Echte Wiskunde wordt bij mijn weten nergens uitgelegd. Ook van de leerlingen die extra wiskunde willen volgen kan men eisen dat ze voor de andere vakken minder lessen volgen zonder dat hun prestaties voor die vakken te laag worden.

    VWO-scholen kunnen in dat geval moeilijk weigeren Echte Wiskunde aan te bieden als er voldoende leerlingen dat vak willen volgen en "Den Haag" zich er achter stelt. "Den Haag moet zich wel krachtig uitspreken want de schoolbesturen zijn niet gewend om nieuwigheden in te voeren als daarvoor de subsidiekraan niet een beetje verder wordt opengezet.

    Maar als "Den Haag" ooit zo ver komt dat het gelijkberechtiging van de α-kant en de β-kant van het pre-universitaire onderwijs wil doorvoeren zullen de schoolbesturen trachten hun ideeën over wat Echte Wiskunde is door te drukken. Op dat moment is het dringend gewenst dat BON daarvoor een uitgewerkt plan voor alle 6 leerjaren heeft klaarliggen.

Reacties zijn gesloten.