Platform Wiskunde Nederland

Sono twitter.com/joost_hulshof

Hieronder wat input waar PWN om vroeg in verband met gesprek met SLO-directie op 4 maart 2015:

Het onderwerp om aan de orde te stellen is de rol van APS in het schoolonderwijsbeleid voor rekenen en wiskunde. APS, wat is dat? Stel de vraag aan het veld:

Met dit dedain voor de leraar wordt de rode loper uitgelegd voor kwakzalvers

Wat wiskunde betreft, op de site van PWN staat deze presentatie:

www.platformwiskunde.nl/files/Examenprogrammas/Denkactiviteiten/Denkactiviteitenplenairhoezodenkactiviteitenpdf.pdf

U ziet dat APS de nazorg van cTWO, de Commissie voor de Toekomst van het WiskundeOnderwijs nu heeft overgenomen. Over cTWO is nog wel het een en ander te vertellen, maar dit was de volgende fase. De invulling van een en ander was in de handen van SLO, APS, en het gebruikelijke circuit van vakdidactici. Wiskundige DenkActiviteiten vormen nu het speerpunt in de nieuwe examenprogramma's voor Wiskunde A, Wiskunde B, Wiskunde C en Wiskunde D. Meer over die vakken in deze presentatie over de aansluitingsproblematiek VO-WO:

staff.fnwi.uva.nl/j.vandecraats/VU13112012.pdf

Meer over WDA in de nieuwe programma's vindt u door te googlen op het onderwerp. Opvallend is de grote rol van gemankeerde examenopgaven bij de invulling van WDA in het materiaal dat door SLO wordt verspreid. Eerder viel ook de prominente rol van de grafische rekenmachine al op in de WDA digibijlage van het nieuwe didactiekhandboek. Een recente presentatie over WDA heb ik hier bewaard:

www.beteronderwijsnederland.nl/sites/beteronderwijsnederland.nl/files/WDAgoogle.pdf

Ik kan de oorspronkelijke link zo gauw niet terugvinden, maar opmerkelijk in de presentatie is de verwijzing naar dit proefschrift:

dare.uva.nl/record/1/393998

Een proefschrift verdedigd op de UvA met als promotor een emeritus van de Eindhoven School of Education: Koeno Gravemeijer was de andere TAL-projectleider.

TAL, wat is dat eigenlijk? Goede vraag. Niemand  buiten het circuit las de TAL-stukken, maar ik wel. Ik bespreek TAL hier, in een artikel geweigerd door Euclides vanwege het onderwerp. TAL is niet bespreekbaar:

www.few.vu.nl/~jhulshof/TAL.pdf

Met Gravemeijer zijn we terug bij de merkwaardige rol van 18 (later 17 maar nu weer 18) hoogleraren in de rekenproblematiek. Ik schreef daar al eens over voor de Stapel affaire. Gravemeijer ging, in tegenstelling tot de andere TAL-professor, het gesprek wel aan, maar kreeg daar spijt van. Meer daarover hier, met een oproep aan PWN:

www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

Breukrekenen is afgeschaft door de TAL-hoogleraren. Rekenen met tellers en noemers doen we vrijwel niet meer, laat staan dat dat delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde nog tot de standaard routines hoort. Routines en algoritmen zijn sowieso uit den boze.

Onder regie van een TAL-promovendus werd vervolgens de kennisbasis rekenen voor de PABO in de TAL-doctrine verankerd. En wat dat rekenen betreft, in de nummer 697 van www.wiskundebrief.nl staat een advertentie van APS. We lezen:

Stop met de discus­sie over de reken­toets. Maak werk van goed onder­wijs in functio­neel rekenen. Deze studie­middag staat in het teken van recente inzich­ten in instruc­tie aan leerlin­gen om (veel) beter te worden in het aanpak­ken van talige rekenop­gaven.

Doorklikkend op "lees meer" komen we terecht bij

www.aps.nl/agenda/-/event/1806772

Ik denk dat de stelling gerechtvaardigd is dat we bij WDA en de rekentoetsen te maken hebben met de facto dezelfde firma. Op enig moment moet de academische gemeenschap dat onder ogen willen zien en daar conclusies aan verbinden.

De samenstelling van de Commissie Onderwijs met APS vindt u hier:

www.platformwiskunde.nl/onderwijs.htm

 

 

 

2 Reacties

  1. Wiskunde achteruitgang in

    Wiskunde achteruitgang in Canada, vanwege curriculum dat gericht is op problem-solving, kritisch denken, het gebruik van meerdere strategiën, het gebruik van de calculator en het niet meer van buiten leren van de tafels.

    "Dozens of math professors across that province signed a petition asking for the changes."

    "Math experts say part of the problem is a change to math teaching across the country that places too much emphasis on problem solving and not enough on basic math skills kids need to succeed."

    "The new method of teaching math is counter-intuitive and makes it very complicated for children."

    "“If a child is able to do long division well and understands it, then he or she should be able to move on and actually use those skills to problem solve not dwell on finding different ways. Problem solving is what you do with that knowledge, that skill, once you have mastered it.”"

    “Some of the things you see are a lot of convoluted methods for doing simple problems that end up being really confusing for kids,” Stokke (Math professor) said last week. "Overly complicated teaching techniques using blocks to solve arithmetic problems instead of doing it with pencil and paper are making it tough for kids to learn basic maths, she said."

    “Giving people addition or subtraction or multiplication questions and then giving them a calculator to do them is not testing them on the basics. It’s testing them on whether or not they can use a calculator,” Stokke added.

    Provincial governments use meaningless buzzwords like “problem solving” and “critical thinking” when teaching math.

    “You don’t acquire problem-solving skills by being thrown into a classroom with a bunch of blocks and given no help from a teacher. You acquire good problem-solving skills by being given a good foundation by a teacher and given the tools to actually solve those problems and they’re missing that part.”

    Bron: m.ottawasun.com/2015/02/28/you-do-the-math—-because-our-kids-cant#.VPMW8_XAZBM.twitter

Laat een reactie achter