4 Reacties

  1. Geen verrassing. Het

    Geen verrassing. Het tekstboek kent vele voordelen: de opbouw staat er vast (de zaak raakt niet in verwarring als je letters, woorden of cijfers tikt). De volgorde staat eveneens vast, waarbij de volgende hoofdstukken voortbouwen op de eerdere. Het internet geeft toe aan het ongeduld van de mens die als instant-koffie direct het eindresultaat wil zien en de stappen daar naartoe vooral hoogst vervelend vindt. Zo verbood ik het mijn leerlingen bladzijden verder te gaan neuzen, in het besef dat alle ontwikkelingen naar de plot voor altijd onaangeleerd zouden blijven. 

     Psychologisch: het lezen van een boek geeft op een merkwaardige manier meer voldoening dan een avondje internet. De psyche schijnt liever een goed boek te hebben. En ik ben allesbehalve uniek , dus zullen velen eenzelfde ervaring hebben. Een nog groter voordeel van een boek of een landkaart vind ik het overzicht; je hebt het totaal in handen, kunt gemakkelijk bladeren. Bij het IT schermpje blijft het een raadsel wat er allemaal achter die ene bladzijde zit. Sterker: achter dat ene schermpje blijkt de gehele doos van Pandorra te zitten. De kinderen zijn voortdurend 1 klik verwijderd van de totale doos van Pandorra. Over chaos gesproken.

    Dan is het boek het paradijselijke overzichtelijke eiland.

     

  2. alles behalve uniek is een

    alles behalve uniek is een contradictio in terminis; iemand die alles is is immers zo zeldzaam dat hij/zij waarschijnlijk unique is. Verder ben ik het 1oo% met je eens, niet een slechts 99%.

  3. Op staatsscholen zijn in het

    Op staatsscholen zijn in het VK nauwelijks meer tekstboeken te vinden. Leraren zijn bang dat bij een inspectie boeken worden gesignaleerd. Het is een kwestie van ideologie, zegt minister van onderwijs Nick Gibb.

     

    'Is Ofsted's war on textbooks over?', The Telegraph, Alex Wynter, 23 February 2015

     

    "By stealth, textbooks have largely been banished from state schools, despite their success in countries around the world; why the hostility, asks Alex Wynter.""

     

    "Gibb has characterised the hostility to the use of textbooks in English schools as "ideological". (…) The road leads to the government inspectorate, Ofsted.

     

    The history teacher and education researcher, Robert Peal, told me: "For years it was widely acknowledged within staffrooms that a teacher would be committing career suicide by teaching a lesson from a textbook during an Ofsted inspection."

     

    Truss blamed the lingering influence of the 1967 Plowden report, progenitor of ‘child-centred’ progressive education, or to educational traditionalists the font of all evil. In the Plowden-ite view, she said, textbooks are seen as "regimented, old-fashioned, stifling creativity"."

     

  4. Internationale vergelijking

    Internationale vergelijking tekstboeken wiskunde en (bèta?) wetenschap. Engeland niet zo best.

     

    "an international report (TIMSS) showing that, on average, 75 and 74 per cent of teachers in the countries studied used textbooks as the "basis for instruction" in maths and science respectively.

     

    In maths for German 10-year-olds, it was 86 per cent; in Poland 78 per cent; in Sweden 89 per cent; in South Korea 99 per cent. In England it’s 10 per cent.

    Eighty-eight per cent of South Korean 14-year-olds use textbooks in science lessons; in Hong Kong 87 per cent; in Malaysia 83 per cent; in Taipei 92 per cent. In England it’s a mere 8 per cent. [zie]

     

    Ook: Schools told: reintroduce traditional textbooks in lessons, 20 Nov 2014; No textbooks? No wonder children aren't learning, 22 Nov 2014; Reintroduce traditional textbooks in schools, minister says, 02 Dec 2013; Rote learning will bring pupils 'on par with peers in Far East', 18 Feb 2014

     

Reacties zijn gesloten.