Boekbespreking: “Gaat een kind naar de basisschool”

GAAT EEN KIND NAAR DE BASISSCHOOL

BON’ner Herman Nijman schrijft informatiegids basisonderwijs

Speciaal voor ouders schreef oud-onderwijzer en orthopedagoog Herman Nijman een bijzonder toegankelijk boekje over het wel en wee in het basisonderwijs. Nijmans uitgangspunt was om ouders de meest geschikte basisschool voor hun kind te helpen kiezen. Waar moet je op letten en hoe herken je een goede school? Het boekje is echter veel meer geworden dan een keuzegids boordevol tips. Nijman schrijft op luchtige toon over de geschiedenis van ons basisonderwijs en toont feilloos aan waar de zwakke plekken zitten in ons onderwijsstelsel. Het voornaamste BON-uitgangspunt, dat de leraar de baas dient te zijn in de klas, komt prominent aan bod. Nijmans schrijfstijl varieert van nuchter zakelijk tot humoristisch en is gelardeerd met het nodige cynisme. Doordat de auteur zijn visie onderbouwt met veel praktijkvoorbeelden uit zijn rijk onderwijsverleden, komt hij zeer geloofwaardig over. Het  boekje is bedoeld als keuzegids, maar is eigenlijk meer een inwijding in het beroep van leraar basisonderwijs geworden. Derhalve zou het op de boekenlijst van iedere PABO moeten prijken. Verplichte leesstof voor alle docenten in het basisonderwijs. Wat de gids zo leesbaar en aantrekkelijk maakt, is dat achter de soms wat cynische ondertoon een onvoorwaardelijke liefde voor het schoolkind schuilgaat. Het doet sterk denken aan het non-fictiewerk van Theo Thijssen. Thijssen schreef in De Bode, De Nieuwe School en in School en Huis over dezelfde schoolproblemen die Nijman aankaart in zijn werk. En met dezelfde herkenbare warmte en oprechte betrokkenheid.

Ton Bastings