Laat Kees Hoogland dit lezen.
Dr Gerdinke van Silfhout is gepromoveerd op de begrijpelijkheid van studieteksten.
In een artikel over haar promotieonderzoek poneert zij de stelling dat leerstof met verhalende teksten en 'opgeleukte' contexten binnen het vmbo niet effectief is. Leerlingen uit het vmbo zijn volgens Gerdine van Silfhout veel meer gebaat met zakelijke tekst zonder opsmuk.
De resultaten van het onderzoek van Silfhout laten zien dat studiematerialen en toetsvragen kort, bondig, en duidelijk moeten zijn. Leerlingen begrijpen dergelijke teksten beter, stellen dergelijke teksten meer op prijs en ervaren ze als gemakkelijker.
Het onderzoek van Silfhout laat verder zien dat het differentiëren van tekstboeken op basis van leerwegen helemaal niet nodig is. Ongeacht leerweg, leesvaardigheid en voorkennis hebben leerlingen het meeste baat bij teksten waarin 'to the point' de leerstof wordt aangeboden. Allerlei opsmuk, details en toegevoegde verhalende ingrediënten kunnen dus achterwege gelaten worden.
Bron: www.wiskundebrief.nl/ 696
Al is de context-leugen nog
Al is de context-leugen nog zo snel, de reken-waarheid achterhaalt hem wel.
Het is dieptriest dat onderwijskundigen met hun gepruts en getreutel zoveel schade hebben kunnen veroorzaken aan het onderwijs. Gaat heen en schaamt U diep.
Kees Hoogland zit nog steeds
Kees Hoogland zit nog steeds in de Commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland.
Wel goed dat ze hier sprak:
Wel goed dat ze hier sprak:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/panama2015
Met “ze” hierboven bedoelde
Met "ze" hierboven bedoelde ik Gerdineke. Dappere meid.
Kees Hoogland is 1 van de 4 referenties in www.onderwijsinontwikkeling.nl/wp-content/uploads/2013/07/Rekenen-vroeger-en-nu.pdf
Ik hoor dat Hoogland volgende
Ik hoor dat Hoogland volgende week in Eindhoven promoveert.
Verkeerd gehoord gelukkig.
Verkeerd gehoord gelukkig.