Bij de tijd

Het argument, dat iets niet meer van deze tijd zou zijn, is in beleidskringen erg populair Kennis is uit de tijd want snel verouderd, klassikaal onderwijs is 19de eeuws en ook werknemersrechten, cao’s,  en andere collectieve arrangementen kunnen naar de rommelzolder van de geschiedenis worden verwezen. Het hoort allemaal bij “de nieuwe tijd” , die weer heel wat anders in moet houden dan wat Henriette Roland Holst bedoelde met “de nieuwe kracht die ons omhoog zal dragen”. Dat gaat zelfs met onderwijs vanaf drie jaar niet lukken.

Martin Sommer doet in de Volkskrant van afgelopen zaterdag verslag van wat hij zoal hoorde op een recente Bildenbergconferentie, waar de toppen van  bedrijfsleven en de politiek bijeen waren om over de toekomst te praten. Sommer vermeldt dat daar heel wat van dergelijke  pasklare ideeën of “idées reçues”, zoals Flaubert ze 150 jaar geleden noemde, de ronde deden. Dit verschijnsel heeft de tijd dus wel ruimschoots overleefd en floreert zelfs in volle glorie. Kenmerkend voor een idée reçu is dat het in bepaalde kringen bij voorbaat op algemene en enthousiaste instemming kan rekenen. Sprekers die dit soort ideeën verkondigen zonder op tegenspraak te rekenen bezondigen zich eigenlijk aan een bepaalde vorm van demagogie. Zoals bij voorbeeld sir Ken Robinson doet met zijn “inspirerende” speeches. Opmerkelijk is ook dat  ze juist vanwege dat demagogische element op warme instemming onder de aanhang kunnen rekenen. Wat nu eigenlijk de waarde van die ideeën is wordt niet meer kritisch onderzocht. De realiteitswaarde ervan berust niet in de eerste plaats op het intrinsieke waarheidsgehalte ervan, maar op een soort geloof.

Echt riskant wordt het wanneer het beleid gebaseerd wordt op  in beleidskringen gangbare opvattingen, die duidelijk onwaar zijn. De schade, die daarmee kan worden aangericht zal later moeilijk weer te herstellen zijn. Clichés over die wonderbaarlijke generatie Einstein hoor je nog maar zelden, maar het manifest onware idee dat kennis in twee jaar verouderd is  met het competentie denken als consequentie, staat in beleidskringen nog rotsvast overeind. De boom van Dekker die de contouren moet aangeven van het onderwijs in de toekomst draagt er de wrange vruchten van. Voor de Commissie Dijsselbloem 2 , die over een aantal jaren mag proberen het puin enigszins te ruimen zullen ook de beleidsmakers van nu van de prins geen kwaad weten.

Vraag: “Maar u wist toch dat het niet waar kan zijn, dat alle kennis binnen twee jaar verouderd is?”                           Antwoord: “Met de kennis van nu kunnen we dat wel zeggen ja, maar met de kennis van toen natuurlijk niet. Die is nu verouderd”.  Zo halen ze toch nog hun gelijk.

8 Reacties

  1. ‘Idées reçues’ in onverdunde

    'Idées reçues' in onverdunde vorm (beleid dat door Europese Commissie wordt overgenomen), verwant aan Bilderberg Conferentie waar een aantal van deze bedrijven aanzit, ook bij TTIP en TiSA. Een aantal hiervan is tevens betrokken bij European Schoolnet (netwerk van 31 onderwijsministeries voor meer ICT in onderwijs in Brussel, waaronder OCW).

     

    De multinationale partners van European Schoolnet:

    Lego Education; UPC; Intel; ERT; Elig; ETNO; GSMA; Polyvision; Acer; Amgen; BASF; Apple; Mimio; Telefónica; Kaspersky Lab; RIM; Promethean; Vivendi; CompTIA; Samsung; Shell; Cisco; HP; Google; Dell; Digital Europe; Microsoft; Volvo; Nokia (ook); ISFE; Cable Europe; Facebook; EurActiv; Cefic; Umicore; Smart; Isis; eInstruction; Vodafone (ook); Sony; Adobe; Blackboard; Buongiorno; Oracle; Yahoo; Liberty Global; T Mobile; Toshiba; Philips; Teachtoday; ECDL Foundation; Imba illuminaté.

     

    "European Schoolnet has evolved to become one of the key organisations involved in transforming teaching and learning at school and in using the integration of ICT as a force for improvement." 
    Giovanni Biondi and Marc Durando, Chair & Executive Director of European Schoolnet

  2. Waar gaat de bibliotheek heen

    Waar gaat de bibliotheek heen met de kennis? Economiseren, en met informatie is meer te verdienen.

     

    Alka Sehgal Cuthbert (writer and researcher), ‘The future of libraries – no books, no knowledge’, Spiked Online, 15 December 2015

     

    “The Carnegie UK Trust has published its final report in its Enterprising Libraries series, a project aimed at making libraries more fundable by having them offer services that promote ‘economic wellbeing’.”

    “This report embodies the library sector’s newfound contempt for the public, for librarians and for knowledge (which, unlike information, cannot be ‘borrowed and shared’ in some enterprise hub). It is an invitation for libraries to sign their own death warrants.”

  3. Frank Furedi, ‘The

    Frank Furedi, ‘The philistines have taken over the classroom’, Spiked Online, 3 April 2013

     

    "It is possible to make a distinction: knowledge is accomplished through learning principles, concepts and facts, while skills represent the capacity to use that knowledge in specific contexts. But in reality, these two things are inextricably bound together. The gaining of knowledge, particularly deep knowledge, requires such skills as the capacity to conceptualise, compare and critically engage.

     

    Contrary to the NUT [National Union of Teachers] executive’s prioritisation of skills provision, it is knowledge that provides children with the capacity to conceptualise, compare and abstract. Knowledge is logically prior to analytical skills."

     

    "Knowledge is not simply the sum total of a body of facts; it is based on concepts, theories and specific structures of thought. So even if some of the content of knowledge changes in line with new developments, its structure and concepts can retain their significance for very long periods of time. Geometric theorems may be contested over time, but they nonetheless express a body of knowledge that transcends centuries."

     

    "In essence, the main mission of education is to preserve the past so that the young have the cultural and intellectual resources they need to deal with the challenges of the future. This understanding of education as renewal stands in direct contrast to the current trend for elevating change and unpredictability in the curriculum. Too often in modern Anglo-American societies, curriculum-planning is about cultivating an ethos of flexibility towards the future; of course, the capacity to adapt is a valuable asset, but exercising this capacity requires that we have an intellectual and moral grounding in knowledge and past gains."

     

    "Once society is able to uphold an education system that values itself and the acquisition of knowledge, policymakers and the public can start thinking about what practical steps might be required to deal with current challenges in the classroom."

  4. Is dit de reden waarom

    Is dit de reden waarom kranten niet over de overname van het onderwijs publiceren? Is een ICT-bedrijf (ICT en telecom) één van de weinige bedrijven die advertenties in de media plaatst?

     

    [het is nu aan anderen om op de mooie bijdrage van Verkroost reageren. Verontschuldiging voor de cascade van berichten. Ik wilde het voorgaande graag delen / 'sharen' ;.]

  5. Als ik terugdenk aan mijn

    Als ik terugdenk aan mijn eigen schooltijd van decennia geleden, en ik probeer te bedenken wat er verouderd is aan wat ik toen leerde, kan ik niets bedenken.

     

    Het is vooral alle apparatuur die om ons heen snel veroudert. Vergeleken met apparatuur (of in iets bredere zin, met technologie) gaat kennis van de basisschool en middelbare school juist opmerkelijk lang mee.

     

    Ik ben altijd benieuwd wat onderwijsgoeroe's zelf snel vinden verouderen aan hun eigen onderwijsvernieuwingsideeën.

  6. “Wat U voorstaat is niet van

    “Wat U voorstaat is niet van deze tijd” is typisch retorica. Het is net zoiets als: “U bent de enige met dit bezwaar.” Iemand wil je overreden tot iets en probeert je dan te prikkelen met de angst dat je niet bij de groep, de kudde hoort. Moge de kreet “niet meer van deze tijd” spoedig uit de tijd zijn.

  7. Retorica moet je soms met

    Retorica moet je soms met retorica beantwoorden:

     

    "Het ís ook niet van deze tijd; het is zijn tijd vooruit!" (scherpje er bovenop)

     

    "We moeten ook geen slaafse volgers van de tijd willen zijn; laten we de tijd zelf vórmgeven" (kudde = dom)

     

     

  8. “Negative spin: A story is

    "Negative spin: A story is given a negative spin in the hope that the audience will reject and condemn the person or people charged, on the basis of the accusation alone, instead of looking at all of the evidence." (7.0 Spin; 7.1 Negative spin, uit: Spinfluence; The hardcore propaganda manual – met handig tienstappenschema! 🙂

Reacties zijn gesloten.