5 Reacties

  1. Begrijp ik goed dat Aafke

    Begrijp ik goed dat Aafke Romeijn Neerlandica is? Dan heb ik een goed advies. Die onbeschrijflijke chaos zou prachtig materiaal leveren voor een comedie. Zie eens Molière: de ingebeelde zieke, de burgermijnheer, de vrek, etc. Er zit tragiek genoeg in haar ervaringen, tot walgens toe. De ellende doortrekken tot in het absurde kan op een lerarenopleiding geen problemen geven. Personages zijn er zat: de accrediteurs, de managers etc. etc. Het kan een kostelijke comedie worden. Vreselijker dan zo zul je het niet gemakkelijk kunnen krijgen. Een gouden kans!

  2. Ik volgde de postdoctorale
    Ik volgde de postdoctorale lerarenopleiding in dezelfde stad, maar dan pre-accreditatiecommissie. “Verstand op nul, geef ze wat ze willen horen” was toen ook al de manier om het jaar door te komen, en ook toen gaf men blijkbaar de voorkeur aan een hele rits oppervlakkige afvinkopdrachten boven een paar die echt ergens over gingen. (Ik stelde eens naief de vraag of men dat deed om ons voor te bereiden op de onderwijspraktijk waarin je waarschijnlijk ook in een hele berg taken de belangrijke zou moeten leren onderscheiden van de onbelangrijke. Een verbaasde blik was mijn deel.)
    Zo te lezen is het sindsdien alleen maar erger geworden. Nou denk ik helaas wel dat het soort docenten dat deze lerarenopleiding hiermee aflevert -mensen die ofwel uit braafheid ofwel uit pragmatisme binnen de lijntjes kleuren- precies het type is dat de Sander Dekkers van deze wereld voor de klas willen zien staan: op papier een academisch denkniveau, maar in de praktijk vooral geen zelfstandig kritisch denker.

  3. (Maak van mijn laatste
    (Maak van mijn laatste woorden: “geen blijk gevend van zelfstandig kritisch denken”. Want het is er vaak wel, men heeft alleen geleerd het niet te uiten.)

  4. Voor iemand die nog nooit van

    Voor iemand die nog nooit van het woord rubrick gehoord heeft is het moeilijk om zich er een goede voorstelling van te maken. Misschien kan iemand er een voorbeeld van geven.

    "Leerlingen met en zonder diagnose moeten allemaal samen naar school". Wordt hier bedoeld “komen in ongedifferentieerde klassen zodat ze in elke klas als leerling aanwezig kunnen zijn”? 

  5. Volkomen de weg kwijt in

    Volkomen de weg kwijt in zinloze rituelen, is mijn bescheiden mening.

    Als vakinhoud weer leidend zou zijn, zouden diverse didactische ontwikkelingen bijna vanzelf volgen, althans voor mensen met een onderwijsbegaafdheid.

    Eerst vakinhoud. De rest volgt bijna vanzelf.

    Maar hier begint men dus aan de verkeerde kant van het 'proces': bij alle (vaak psychologische)  randvoorwaarden. Men draait werkelijk eindeloos om de hete brij heen, zich verliezend in deze onzinrituelen, suggererend dat men met 'belangrijke kwesties' bezig is.

    Het hele beeld doet denken aan een groep mensen die eindeloos vergadert, maar nooit tot actie komt. Wat een enorme verspilling van overheidsgeld.

    Zou je ook overspannen kunnen worden van een totaal gebrek aan inzet en de totale vrijblijvendheid? Ik denk van wel. Ik denk dat je ook overspannen kunt worden van bezigheidstherapie zonder enig nuttige functie en waarbij geen enkel duidelijk resultaat te ontdekken valt. Eindeloos halfslachtig zaniken over bijzaken; wat een enorme verspilling van tijd en geld!!

    Schande.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.