(in)competente managers ??

Na het VO en het MBO begint nu het PO te rommelen.

Wat mij meteen opvalt, is het commentaar dat het PO van de andere sectoren ontvangt: wel klagen maar zojuist instemmen met de nieuwe CAO.

Leuk dat iedereen daar zo op reageert. Ziet het er niet een beetje erg bekend uit? Deden jullie nog geen half jaar geleden precies hetzelfde?

Wel stukken schrijven op een forum, maar het vertikken op een je manier tijd te schrijven? Wie houdt de gewerkte uren nu al in de perken, zegt nee?? Is dat alleen voor iemand anders. Of raffel je je lessen af, want leerlingen hebben minder te zeggen dan schoolleiding. Daarmee de basis van al onze werkzaamheden persoonlijk om zeep helpend?

Maurits, op noudatdus.nl, houdt dit jaar zijn uren bij. Aan een ieder de vraag: zou het aantal uren dat hij met 0,9 fte draait afwijken van die je met 0,75 draait? Volgens mij komt dat op hetzelfde neer, behalve op je salarisstrook. Kijk eens naar zijn overzicht en denk mee.

Maurits draait in een sector waar het nakijkwerk minder de diepte ingaat. De hoeveelheid denkstappen die er van zijn leerlingen gevraagd wordt is kleiner dan die van de niveaus erboven. Zijn nakijkwerk zal sneller gaan vergeleken met andere niveaus.

Ik hoop dat hij stug volhoudt. Dit soort dingen hebben we namelijk nodig, al was het niet zijn doel om voor bewijs voor anderen te zorgen.

Er is een website actueel: wij-leren.nl/werkdruk-normjaartaak.php.  Hun tekst is hetzelfde als dat ik een jaar geleden schreef over het VO.

Ook het PO werkt met een normjaartaak. Ook die wordt (onzichtbaar) volgepropt zonder in tijd groter te worden. De veralgemenisering van het taakbeleid kun je ook tegen de werkgevers laten werken, snap je.  Misschien wil het VO zich niet te trots voelen om zich eens te verdiepen in de perikelen van het PO en de overeenkomsten zien?

Let wel: ik ben blij dat er meer stemmen opkomen. Ik nodig de makers van leren.nl uit om mijn gegevens te bestuderen en zo mogelijk samen te werken met mij. Signaleren is namelijk niet genoeg. De uitspraak van de rechter in de eerste aanleg ( Hupkens vs SCOL 30 april 2014, zie www.iemanddoetiets.nl/pdfbestanden/9/vonnis%20Hupkens%20Scol%2030%20april%202014.pdf) laat zien dat het zuiver aanvoeren van de argumenten van een te grote takenlijst direct botst met een werkgever die , zonder verdere onderbouwing, stug volhoudt dat “het allemaal makkelijk kan”.

Dus collega’s VO , PO en MBO, tot nu toe is de boodschap van de rechter dat wij een ongelooflijk gedetailleerd overzicht van verrichte werkzaamheden in moeten leveren tegen een vaag lijstje van het schoolbestuur. Daar gaat het huidige Hoger Beroep op in. Waarom is MIJN overzicht van opgedragen taken en de daarvoor benodigde tijd niet net zo zwaar wegend als dat van de werkgever?

De werkgever schermt met: normeringen en algemeen geaccepteerd, maar komt op geen enkel moment met een specificatie. Ik moet een dagboek meenemen !

Jullie bonden weten dit al. Ze doen er helemaal niks mee. Ze reageren er zelfs niet op. Waarom weet ik niet.

Ik ben al twee jaar bezig. Jullie mogen zelf het hele traject af gaan leggen of meeliften.

In Trouw zie je dat iemand mij lijstje “infantiel”noemt, de rechter vindt ze zelfs nog te vaag. Wat is er nodig om zelfs maar gehoord te mogen worden? Het publiek heet blijkbaar niet in de gaten hoe ernstig de situatie is. Kruip uit de hoek van “zeurende docent”en wordt een geduchte professional die voor zichzelf opkomt. Waarom zijn werknemers in het onderwijs zo overgeleverd aan de luimen van hun werkgevers? Door hun  goedgelovigheid, en vertrouwen in hun werkgevers. Die zich niet kunnen beheersen met de enorme vrijheid van handelen en geld die ze gekregen hebben.

Er stond net in de krant dat een eindredacteur van een landelijke krant hoogst verontwaardigd is over het gebrek aan eigen reinigingsvermogen in de accountantswereld. Laat die meneer eens kijken naar de situatie in het onderwijs.  Wedden dat hij niet snapt dat het zolang heeft door kunnen etteren en nog ettert?

De VO Raad en haar voorzitter twitteren en bloggen vrolijk over allemaal prachtige doelen. Maar willen niet ingaan op de procedurele stukken die verzameld zijn. Dan is het opeens te individueel.

Geklets over de onmogelijkheid van het leveren van de juiste getallen achter feitelijke klassengrootte en werkdruk. Als het zo moeilijk is: kiep elke incompetente klojo die de simpele oplossing niet ziet of begrijpt eruit. Blijkbaar zijn die personen totaal ongeschikt voor de taak die ze hebben. Of hebben ze soms een andere doelenlijst dan wij zien en mogen zien?? Zitten er echt zulke idioten?  Beledigd? Welke hoogopgeleide onderzoeker gaat prat op de onmogelijkheid om de feitelijke klassengrootte in beeld te kunnen brengen? Wat voor soort schoolleider durft zich te verschuilen achter een opslagfactor die niet na te rekenen is, terwijl er tienduizenden mensen mee aangestuurd worden?

Dan ben je toch volkomen incompetent, om een populaire kreet te gebruiken?

Collega’s uit het PO, maak op zijn minst gebruik van alle smoezen, leugens  en ontsnappingspogingen waar ik al tegenaan ben gelopen. Dat scheelt erg veel tijd.

5 Reacties

  1. Je schrijft:

    Je schrijft:

    Wat mij meteen opvalt, is het commentaar dat het PO van de andere sectoren ontvangt: wel klagen maar zojuist instemmen met de nieuwe CAO.

     

    Maar dat is eigenlijk ook heel logisch als je verdrinkt in het werk. Dan heb je immers geen tijd om je te verdiepen in zoiets als een nieuwe CAO. En dan denk je dus: als m'n vakbond met dit onderhandelingsresultaat komt, dan zal het wel goed zijn. Of: als ik nu tegenstem, dan duurt het alleen nog maar langer, en blijft het gezeur maar voortduren; laat ik dus maar ja zeggen om er vanaf te zijn.

  2. Dan nog is het ronduit dom,
    Dan nog is het ronduit dom, en ronduit hypocriet om dan daarna doodleuk verder te gaan met klagen en slachtoffer spelen.
    Maar voor de overgrote meerderheid geldt dat ze niet voor hebben gestemd. Ze hebben alleen -en daar zit de stommiteit- ook niet tegen gestemd. De onderhandelende bonden krijgen al jaren bedroevend weinig respons op ledenpeilingen. En zo kan het gebeuren dat 98% van de leraren toelaat dat de overige 2% hen opzadelt met een CAO die geen verbetering brengt.

    Geen tijd/interesse om zich erin te verdiepen? Hoeft ook niet, in het VO althans. LIA komt al jaren met prima analyses van de onderhandelaarsakkoorden. Jammer dat er nog geen PO-leraren het voorbeeld van de LIA-oprichters hebben gevolgd. Maar ook zonder uitgebreide analyse kan elke PO-leraar binnen vijf seconden zien dat in het akkoord niets stond over kleinere klassen, dat er niet werd voorzien in een substantiele salarisverbetering, en dat het beetje werkdrukverlaging volkomen in het niet viel bij de versobering van de seniorenregelingen.

    Er is geen enkel excuus. Waar leraren allerlei excuses kunnen aanvoeren om niet mee te doen met stakingen en manifestaties (te druk, bang voor represailles, inkomensderving), kan er geen enkel excuus zijn om niet eventjes, volkomen anoniem, in twee seconden op ‘nee’ te drukken. Wie zelfs die moeite niet neemt neemt zichzelf als professional niet serieus.

  3. Llle ontwikkelingen zijn in

    Llle ontwikkelingen zijn in het PO begonnen. Diejuffen en meesters kon me  kennelijkngemakkelijk om de vingers winden zo moest ik ervaren. nauwelihjks weerstand vanuit die hoek, want de bezieling was er erg groot. Uren schrijven vanwege een bezieling vond en vindt men er veel te ambtelijk.  Men werkt zich te pletter vanuit idealisme en niet vanwege te schrijven uren.

    Daarna zijn deze ontwikkelingen het VO binnen gedrongen. Ik waarschuwde daar al vroeg voor, maar leerkrachten PO worden sowieso laatdunkend bekeken vanuit het VO, hoewel ik waarschijnlijk een hogere vooropleiding heb genoten dan menig VO-leerkracht.

    In de wereld der blinden kan eenoog geen koning zijn. En zo wordt iedereen platgewalst onder de lieden met verbale gaven die over alle tijd van de wereld beschikken EN … over het overehiedsrecht de financien te verdelen.

  4. @classica

    @classica

    Ik heb zelf voor het VO nog wel een excuus: die website van LiA. Al jarenlang sta ik in de startblokken om me aan te sluiten bij LiA en mijn collega's daar ook toe over te halen, maar wat me tegenhoudt: die afschuwelijke foto's van die leerlingen bovenaan hun webpagina's. Niet dat ik nou een hekel heb aan leerlingen, integendeel; anders was ik ook nooit in het onderwijs gaan werken. Maar wat hebben leerlingen te zoeken op een website van een vakbond? Het is te kinderachtig voor woorden. En ik zie het als een vorm van zwakte: "We doen het niet voor onszelf, we doen het voor de leerlingen." Want voor jezelf opkomen, dát is natuurlijk iets verschrikkelijks; dat dóe je toch niet? Alsof men het valse verwijt dat vanuit de politiek, de VO-raad en de samenleving alvast even vóór wilde zijn. Foto's van die leerlingen eraf, en ik word lid.

    Wat de PO-leerkrachten bezielt; ik weet het niet. Maar misschien is wat ze doen juist wel goed vooruitgedacht, namelijk inschatten dat hun collega's toch niet willen staken, en dat nee-stemmen dan toch geen zin heeft. En als nee-stemmen geen zin heeft, dan heeft stemmen überhaupt geen zin, dus dan maar onthouding van stemmen. De ja-stemmers zijn er mentaal wellicht nog niet aan toe om onder ogen te zien dat ze afgevallen worden door én de politiek, én hun schoolbestuur, én hun vakbond en ook nog door hun collega's. Onderwijs vindt iedereen toch belangrijk? Toch…?

     

    @moby

    Ik ben zelf ook te lui om mijn tekst zó vaak te herlezen totdat ik 'm foutloos op dit forum plaats, maar er zíjn grenzen…

  5. Concluderen dat het geen zin

    Concluderen dat het geen zin heeft omdat 95% van de collega's niet actiebereid is, OK. Dat was destijds ook mijn conclusie, waarop ik het onderwijs heb verlaten. En dus ook niet meer klaagde. Maar heel wat leraren, in PO en VO, blijven wel doorgaan met klagen. Niet stemmen omdat het geen zin zou hebben, en wel klagen terwijl dat net zo goed geen zin heeft, dat is onzin. Wie de moeite neemt om te klagen, zou ook de moeite mogen nemen om te stemmen.

Reacties zijn gesloten.