Na de KNAW over het reken-onderwijs: de toekomst

Op 30 juni 2014 hield de KNAW een thema-bijeenkomst over rekenen, om terug te kijken op 5 jaar sinds het rapport van Jan Karel Lenstra over het rekenen uit 2009.

In 2009 was de stelling dat het niet uitmaakte of je realistisch rekende of ouwerwets zoals Jan van der Craats wilde, maar dat het verschil werd uitgemaakt door de leraar. Toch werd een raamwerk van toetsen opgetuigd om op de middelbare school te herstellen wat op de basisschool foutgaat. De conclusie in 2014 lijkt te zijn dat doorgegaan moet worden met zulk toetsen.

De KNAW link met enkele teksten en sheets is hier:
www.knaw.nl/nl/actueel/agenda/themabijeenkomst-rekenen-en-rekenonderwijs

Mijn eigen verslag is dat de aanpak van de KNAW niet deugt:
thomascool.eu/Papers/Math/2014-07-02-KNAW-Rekenen-deugt-niet.html

Kijkend naar de toekomst neig ik ertoe te adviseren het land plat te leggen, maar laat ik toch maar terugvallen op mijn eerdere advies tot een parlementair onderzoek naar het onderwijs in wiskunde:
www.ipetitions.com/petition/tk-onderzoek-wiskundeonderwijs

Het zou mooi zijn wanneer collega leraren wiskunde de zomer ook een beetje gebruiken om te lezen in mijn boeken "Elegance with Substance" (2009) en "Conquest of the Plane" (2011). De PDFs staan op mijn website, zie boven. Ook de "boekbesprekingen" in Euclides zijn opgenomen, zij het met enig commentaar. Goed lezen blijft moeilijk.

Het zou nog mooier zijn wanneer ook leraren natuurkunde, scheikunde, biologie en economie, die allen wiskunde gebruiken, ook eens gaan lezen. Een probleem is immers dat de collegae wiskunde onvoldoende zelfkritisch zijn, en een deel van hun problemen afwentelen op de andere vakken.  Ook de wiskundigen bij BON vormen deel van het probleem.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.