21th century food

Ons eten is zo ouwerwets. Langzaam begint het tot iedereen door te dringen dat we niet meer kunnen volstaan met aardappelen, rijst en pasta. En deze basis aangevuld met groenten als bloemkool of worteltjes. Daar past dan ook nog een stukje vlees bij. Dat systeem van eten is uitgevonden in de 19e eeuw. De heer de Hond schrok niet lang geleden toen hij bij een gezin te gast was en zag dat dat soort eten daar nog steeds op tafel komt. Zijn dochtertje van vier lust het ook niet, die gaat gewoon met een zak chips bij haar iPad zitten. Ook sir Ken Robinson rekent met veel humor in zijn vlotte babbels met dat soort praktijken af.         

Maar het kan ook anders. Er is nu 21th century food
Een voorbeeld daarvan vond ik in Lekker Weten, de Allerhande van de natuurwinkel om de hoek. 
Je moet voor je dagelijkse hoeveelheid groente en fruit die je iedere dag nodig hebt, een supergezonde smoothie appel-granaatappelsap nemen. Het recept is niet zo ingewikkeld: 1. het True Superfood-poeder eerst goed mengen in een glas met het Himalaya-zout en het kokosmeel. 2. Daarna al roerend het appel- en granaatappelsap toevoegen. 3. Langzaam 'kauwend' opdrinken.

En wat zit er in een sachet True Superfood-poeder? Dat is een typische mix van ingediënten die je in alle 21th century-producten kunt vinden: spirulina, poeder van het sap van tarwe- en gerstegras, chorella, brandnetel, appel, acerola-extract, rijsbes, blauwbes, vossenbes, wortelsap, bietensap, tomatensap, peterselie, spinazie, boerenkool, mergkool, Reishi mycelia, Cordyceps mycelia, Maitake mycela, Shiitake mycelia, broccolikiemen, bloemkoolkiemen, boerenkoolkiemen, amylase, cellulase, lipase en protease. Het is makkelijk mee te nemen dus altijd te gebruiken.

Gisteren vroeg ik een hoge ambtenaar waar dat verschijnsel van steeds nieuwe cursussen met exotische namen vandaan kwam in het onderwijs. Je vergist je, sprak hij. Dat is niet typisch in het onderwijs. Ook ambtenaren en managers worden er mee overspoeld. En niet alleen in het onderwijs, maar ook in de zorg en in allerlei bedrijven. Het heeft te maken met het teloorgaan van de godsdienst. Er is nog altijd hetzelfde potentieel aan religieuze behoeften als vroeger. Dat zoekt naar bevrediging. Nu de geïnstitutionaliseerde godsdiensten terrein verliezen, kunnen handige verkopers van godsdienstigheid hier hun producten kwijt. Je zult altijd mensen vinden die er secptisch tegenover staan. Maar dat is geen probleem. Na een studiedag op een school, zul je altijd mensen vinden die het prachtig vinden. En onder de managers, ook op scholen, is er een groep die vastigheid zoekt en die denkt hier allerlei noden mee te lenigen. 

Toen de ambtenaar weer naar huis was, ging me een licht op. Welke partij heeft allerlei cursusaanbieders in haar gelederen, welke partij levert bestuurders die dat allemaal prachtig vinden, bijvoorbeeld omdat ze ooit van hun geloof (soms een marxistisch geloof) zijn gevallen? En wat is de politieke kleur die je bij veel klanten van natuurwinkels aantreft?

Juist, die partij. Die gaat binnenkort op haar vlag met grote letters de woorden 21th century skills schrijven.

7 Reacties

  1. @Joost, dat klopt. Daar

    @Joost, dat klopt. Daar vinden we "doorlopend" dezelfde zweverige drang tot exotisch vernieuwen. Daar komt nog bij dat met degelijk vakbekwaam onderwijs veel minder te verdienen valt aan methoden, cursussen, duurbetaalde werkgroepen.  Dan moet je weer mensen echt gaan opleiden en dat oogt niet zo sexy.

  2. Elaine K. McEwan, Ed.D,

    Elaine K. McEwan, Ed.D, 'Angry Parents, Failing Schools', Shaw Books, 2000

     

    "What might you find in school today?

     

    *A science class that decorates rocks instead of classifying them.

     

    *A math class that writes essay questions rather than learning math facts.

     

    *A reading book based on guesswork and pictures.

     

    *A school board that seems to have forgotten why it was elected.

     

    What do all these have in common? All are part of an effort to change the way our children are taught and what they learn. Elaine McEwan, a former teacher, principal, and district administrator, has been in the thick of education for decades. Now she writes about the subtle changes in teaching and curriculum that have resulted in nothing short of an overthrow of education as we know it."

     

    A MUST-READ! In a fever to "reform" our schools for "21st century" "higher-order thinking skills", educational bureaucrats have reduced the amount of substantive content in curricula and replaced it with touchy-feelie psychobabble encouraging feelings, writing about problems instead of solving them, and meaningless goals. McEwan, an award-winning school principal takes the educrats to task. Warning: the subject is not inner-city schools; it may very well include the school YOUR kids attend. Yes, YOUR kids!

     

    I found McEwan's book invaluable simply because it is up-to-date, and focused on everyday schools that we would think should be less influenced by wacko theories.

     

    There are some great books that are more detailed and technical (Hirsch, Ravitch) and some that are passionate (Sykes), but THIS is the book to recommend to parents who want to quickly understand the odd practices going on in their own children's school."

     

    Een geruststellende gedachte dat in Nederland (EU) alles een aantal jaar later dan in de VS gebeurt. Neemt de slaafse vertaling van de zegeningen van deze diepgaande wetenschap zoveel tijd? De zegeningen van de mondialisering, en tevens te vermijden verveling van sociaal-wetenschappers.

  3. “We all want progress. But

    "We all want progress. But progress means getting nearer to the place where you want to be. If you are on the wrong road, progress means doing an about-turn and walking back to the right road. There is nothing progressive about being pigheaded and refusing to admit a mistake."
    C. S. Lewis

  4. Het meest maak ik me zorgen

    Het meest maak ik me zorgen om kleuters. Worden straks hun houten blokken afgepakt? Wat doen we met de metalen trapauto? Is knippen en plakken ook niet ouderwets? Mogen ze nog wel op het potje? Hoe leiden we de kinderen op tot de 'captains of industry' van de 21e eeuw? Ik moet ineens aan SF pakken denken. Er ligt nog een aantal uit de jaren zeventig van de vorige eeuw te verstoffen op zolder. Wel eerst de ridderpakken weggooien. Een idee?

Reacties zijn gesloten.