WAAR zit het probleem precies?

Laten we eens op een rij zetten, wat de verschillende oorzaken zijn van een normjaartaak, waar mensen ziek van lijken of dreigen te worden.

Als je mensen uit het bedrijfsleven hoort protesteren, dan valt het allemaal best mee in het onderwijs. Zij moeten zelf veel meer uren werken. Ik zal deze week, stap voor stap, duidelijk maken waardoor dat zo lijkt, maar niet zo is.

Ik zal uitleggen, op welke manier er gegoocheld wordt met getallen en welk gevolg dat gegoochel heeft. Daarbij zal ik zo min mogelijk met getallen strooien, want ik heb aan mijn collega's gemerkt dat dan veel personen een wazige blik in hun ogen krijgen. Zo ongeveer de blik die ik krijg, als iemand mij een route probeert over te brengen. Mijn hersenen gaan dan volkomen op zwart. De eerste afslag kan ik nog net onthouden, de tweede is de limiet, bij de derde ben je me kwijt.

Waarschuwing: de uitkomst is schokkend. Niet geschikt voor mensen met een hoge bloeddruk en/of een zwak hart. De gemiddelde docent in het voortgezet onderwijs werkt tussen de 10 en 15 weken gratis voor de baas per persoon per jaar. Mochten er mensen zijn die graag in getalvorm mee willen lezen, aan het eind van de week kun je me vragen om het excel bestand te sturen. Misschien wil BON plaats maken, we zullen het wel zien.

Voor de mensen die nu geirriteerd hun schouders ophalen en zuchten: wat moet ik daarmee, daar heb IK niks mee te maken.

Dat heb je wel.

Ik heb al eerder gemeld hoe het rechtssysteem werkt. Je moet bewijzen hebben. Daarnaast lijkt bijna geen docent te beseffen dat door het onzichtbaar laten van de gegevens, je elke leidinggevende en elke bewindsvoerder, die helemaal geen zin heeft om een hoop moeite te gaan doen zijn eigen rotzooi / fouten op te ruimen, de ruimte geeft voor de volgende tekst: Ik wist het niet.

Zolang die personen de ruimte krijgen om zo'n uitspraak te doen zullen ze het doen. dat wijst de tijd inmiddels wel uit.

De enige manier waarop je je werkgever en de politiek verplicht om anders te fungeren, is ze het excuus uit handen te slaan. En dat gebeurt niet.

Het andere hardnekkige misverstand is  de opvatting dat je het onderwijs niet helpt, door de boel eens door elkaar te schudden. O, pardon. Het is vast veel beter, dat leerlingen een examen van 1998 niet meer kunnen maken, omdat het te moeilijk is. Het is beter, dat op dit moment vrijwel iedereen het normaal vindt, dat de normering pas gesloten wordt, als uitgerekend is hoeveel voldoendes en onvoldoendes er zijn. Ooit weleens van kwaliteitsbewaking gehoord? Of denk je echt dat die glijdende schaal voor alle andere mensen geldt, maar niet voor jou.

Het is beter, dat de overheid een school die te goed presteert net zo afstraft als een school die te slecht presteert. Alweer die verdomde getallen: door het wissen van een minteken, worden de goede scholen en de slechte scholen op 1 hoop gekiept. Hoe dat precies rijmt met excellent onderwijs weet ik (nog) niet. Ik ben wel erg nieuwsgierig. In mijn rechtlijnige opvatting bijten die zaken elkaar, maar wie weet.

Behalve dat docenten te lief zijn, zijn ze te beroerd om gericht praktisch te handelen. We gaan pas staken als het de ouders en de leerlingen uitkomt. We protesteren tegen een maatregel,  op basis van niet al te stevige gronden, maar heel simpel al je eigen werkzaamheden opschrijven, zodat de boodschap duidelijk wordt: we maken de rotzooi zichtbaar en bestuur en politiek, ga verdomme je werk doen, DAT is teveel gevraagd.    Ik hoop dat er door de uitleg van de komende week, meer collega's de noodzaak van een volledige urenregistratie zullen beseffen.