Het evangelie volgens FOLETA

FOLETA is een programma, dat door een groeiend aantal scholen gebruikt wordt om de voor hen noodzakelijke formatie uit te rekenen.

Voor de leek:

Het programma rekent uit hoeveel docenten je uiteindelijk nodig hebt om al het werk af te krijgen.

Ik heb een hoofdstuk van de handleiding van internet geplukt en gelezen. Ik voeg het bestand toe voor de liefhebber.

Op het eerste gezicht is het een doodgewone handleiding.

Lees echter sommige stukjes even rustig door. De tekst is er letterlijk uitgeplukt. Voor zover de cijfers kloppen, viel mij op dat er nergens ook maar 1 opmerking wordt gemaakt over de gevolgen van de handelingen voor een personeelslid.

Het programma hoeft uiteraard geen inlevingsvermogen te hebben, de gebruiker wel. 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

bladzijde 3: ……..In deze module concentreren we ons op de onderste helft. Daar wordt het aantal fte OP uitgerekend.

…We gaan ervan uit dat er aan de inkomenskant niets te wijzigen valt. We moeten het doen met die 29fte. Dan zit er niets anders  op dan bezuinigen en wel zodanig dat het benodigd aantal fte daalt naar ongeveer 29,0. Want we kunnen pas beginnen met het uitdelen van lessen en taken als we er zeker van zijn dat we niet te veel uitgeven. Daar gaat deze module over: welke mogelijkheden zijn er om het benodigd aantal fte te verminderen.

5.4     bladzijde 5

….U ziet dat er 36 lessen verzorgd worden in 3H. dat is een beetje veel, want het gebruikelijke aantal is 32 lessen….

>> Pas de lessentabel aan…..door het aantal lessen met 4 te verminderen in beide periodes. Kies zelf de vakken.

5.7

U kunt ook minder uren aan taken besteden.

  • verminder in … het aantal klokuren voor taken met 500. Maak zelf een keuze welke taken hiervoor in aanmerking komen. Het aantal benodigde fte OP daalt naar 34,3

5.8.2

 De standaardopslag voor lessen verlagen

  • verlaag de opslagfactor van 0,6600 naar 0,6000.

… we zien dat de gewogen opslagfactor daalt naar ….

Inmiddels staat de benodigde formatie op 33,3

 

5.8.3            De deskundigheidsbevordering wijzigen.

Sinds enkele jaren is het niet meer verplicht om 10% van de aanstelling te besteden aan deskundigheidsbevordering. De verlaging van de deskundigheidsbevordering komt direct in de taakruimte terecht.

>> wijzig het aantal uren van 166 naar 100

>> de formatie is nu 31,8

 

5.8.4   De algemene schooltaken aanpassen.

De school gaat het aantal klokuren voor algemene schooltaken wijzigen. Nu krijgt elke docent 100 klokuren, afhankelijk van de netto aanstelling. Dat wordt als onrechtvaardig beschouwd voor de parttime docenten, van wie verwacht wordt dat ze bij de algemene vergaderingen en schoolactiviteiten aanwezig zijn. Het volgende idee is geboren: docenten met een erg kleine baan verschijnen niet op dergelijke bijeenkomsten. Van 0,2 tot 0,6 aanstelling krijgt iedereen 40 klokuren. De andere medewerkers krijgen 60 klokuren.

>>het effect is een daling naar 31,5.

…we zien nu ook iets anders. Boven budgettair neutraal laat een negatief getal zien. dat betekent dat er niet voldoende taken zijn om aan de docenten toe te delen. Bezuinigen op taken heeft nu geen ziin meer.

 

5.8.5  De opslagfactor wijzigen

Er is een aantal vakken waarnauwelijks sprake is van voor- en nawerk. We kunnen de opslagfactor van zo’n vak wijzigen.

>> wijzig de opslag factor voor de vakken BSM, LO en OSB in 0,2000

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zelfs al geef je geen wiskunde, iedereen die dit leest ziet de getallen staan:

alinea 5.7  laat met 1 druk op de knop 500 uur wegvallen.

alinea 5.8.2 , laat de collega die lessen van 50 minuten verzorgt, 45 uur per jaar minder tijd krijgen voor dezelfde taken als voorheen.

alinea 5.8.3 kiept 66 uur van de deskundigheidsbevordering in een andere bak dan eerst.

alinea 5.8.4 is de afgelopen jaren het meest enthousiast toegepast: elke fulltime medewerker levert 40 uur per persoon in, onder het motto van rechtvaardigheid voor de parttimer. Die ook inlevert.

in alinea 5.8.5 lees je dat de opslagfactor helemaal niet zo statisch is als dat het lijkt, met een paar tikken pas je de boel aan.

 

Mag ik erop wijzen dat 40 uur een volledige werkweek is?

Met alleen al deze simpele handleiding

  • "verdwijnt "er ruim 85 uur werk per docent.
  • verschuift er 66 uur van de deskundigheidsbevordering naar de taakruimte

vergis je niet. De 66 uur is er niet neergezet om de 85 uur taken op te vangen. De 85 uur is weggegumd; WEG.

Als je deze twee dingen even optelt: heb je in vergelijking met het jaar ervoor 85 uur meer werk te verrichten in dezelfde tijd. EN krijg je er  66 uur taken bij, want die komen bij je deskundigheidsbevordering vandaan. Waarbij als toetje : die 66 uur taken wordt op een zelfde manier uitgerekend. 

Met al mijn gegevens verstrekken heb ik me niet heel populair gemaakt, ik moet even met mijn advocaat overleggen.

Daarnaast concentreer ik me nu op de volgende procedure. Ik zal, terwijl ik daarmee bezig ben, regelmatig getallen voorbeelden uploaden. Ik doe het per klein stukje omdat ik wil dat ook de personen zonder getalgevoel het kunnen volgen. En omdat het voor mij een hoop werk is om het op die manier leesbaar neer te zetten.

Nou moet dat toch gebeuren; bij de rechtbank mag ik niet met een hele stapels cijfers komen waar geen wijs uit te worden is.

Denise

 

3 Reacties

  1. beste Denise,

    beste Denise,

    Ik zal het maar verklappen, ik heb zelf drie jaar het taakbeleid in elkaar gezet, alle trucjes en wissewasjes die je hier aan de kaak stelt kloppen als een bus. In mijn columns en op mijn blog heb ik dit al een aantal keer aan de kaak gesteld, zelfs op de inrichtingsvergadering van de onderwijscooperatie heb ik mij hier druk over gemaakt. Zonder al te veel reactei trouwens. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? 

    Jij als (ex) MR lid weet toch ook dat jouw bestuur wat dit betreft, trouwens blijkt hier ook weer uit jouw omschrijving, nooit of te nimmer in het formatieplan dit alles stelt in keiharde centen maar in fte's. Een perfecte manier om te verduisteren dat elke uitgespaarde minuut ook uitgespaarde centen zijn. Er verdwijnen uren en er komt vrijgevallen geld voor in de plaats, want die fte's krijgen ze echt wel op hun bankrekening gestort ( zie de lump sum regelingen) Wanneer ik het als bestuur voor elkaar krijg 10 fte betaald te krijgen en het werk van de 10 te laten doen waar eigenlijk 11 fte voor staat heb ik 1 fte gewonnen ( in geld dan wel te verstaan). Dus het bestuur past het taakbeleid een beetje aan, geeft een paar vervangingsuurtjes er bij, trekt wat af bij voor en nawerk, sjoemelt een beetje met de deskundigheidsbevordering en klaar is kees, en piet. 

    Oplossing: Het bestuur maakt het formatieplan op in fte's EN keiharde euro's. Aan de ene kant wat er binnenkomt en aan de andere kant wat er volgens het formatieplan uitgaat. O ja, deze opmerkingen zoals ik ze hierboven beschrijf hebben mij mijn baan in het VO gekost, maar dat mag de pret niet drukken, is het niet?

     

  2. Hai,

    Hai,

     

    ik ben geen MR lid, ook nooit geweest. Ik ben een doodgewone docent wiskunde 2e graad, die van rekenen houdt, goed kan lezen en niet als vuil behandeld wenst te worden.

    Mijn baan is ook afgelopen. Geen erg gezonde ontwikkeling. En nee, dat mag de pret niet drukken. Ik kijk bij andere zaken waarop het stukgelopen is en probeer het anders te doen.  Denise

  3. Beste Denise,

    Beste Denise,

    Het is helaas nog erger dan je beschrijft. Ook bij het vaststellen van het aantal beschikbare fte's wordt gesjoemeld. Dat kan door de leerling/docent ratio aan te passen. Bij het omrekenen van harde euro's naar fte's valt er ook het nodige te ritselen. Reken je met een gemiddeld salaris dat hoger is dan in werkelijkheid betaald dan hou je op het eind van het jaar geld over. Het is ook handig (voor het betsuur) om het ziekteverzuim alvast toe te rekenen. Wordt een zieke docent niet vervangen: hou je ook geld over. Kortom: de lumpsum en het taakbeleid is een grote mislukking. Daar moeten we dus vanaf.

Reacties zijn gesloten.