een gewijzigde definitie: de opslagfactor.

 Voordat ik later op de dag FOLETA schrijf, plaats ik een voorbeeld dat slaat op de tekst van gisteren.

Ik voeg een documentje toe: CAOKAART3.

 dat is een brochure van enige jaren geleden, waarin de Aob een en ander uitlegt over onderwijs zaken.

De alinea waar het mij om gaat is:

""Wat wordt samen met de P(G)MR vastgesteld?

In artikel 6.5 staan de elementen van het taakbeleid die het schoolbestuur in overleg met de P(G)MR vaststelt. De belangrijkste punten zijn.

• De lesdefinitie: dit zijn alle ingeroosterde momenten waarop je contact hebt met leerlingen, zoals les, excursie, toetsing, begeleiding. • De honorering van het voor- en nawerk. Dit is de opslagfactor in tijd per gegeven les en de inhoud van het werk. Bijvoorbeeld:

voor een les van 50 minuten geldt een opslagfactor van 0,7 = 35 minuten. Deze 35 minuten besteed je aan voorbereiden, nakijken en invoeren van gegevens.""

Hier is duidelijk te lezen, dat een opslagfactor uitsluitend slaat op enkele basale zaken.

 

Ik haal de opslagfactor van Visser 't Hooft Leiden anno 2012 erbij. Visser 't Hooft heeft een 45 minuten rooster.De opslagfactor is 0,7559. Dat lijkt hoog. In minuten is het: 34.

bestemd voor:

pauze surveillance  ; 
excursies helpen begeleiden  ; 
invalwerk  ; 
sportdagen bijwonen  ; 
vieringen bijwonen    ;
   overflow alle soorten vergadertijd   ;
   overflow mentoraat   ;
overflow kernteamwerk ;
   overflow overleg leerlingen   ;
   surveillance leerlingfeest   ;
   al het nakijkwerk  ;
   alle lesvoorbereiding   ;
   plannen   ;
   magister   ;
   bijwonen diploma uitreiking   ;
   lezen stukken   ;
   verplaatsen tussen locaties   ;

 

 

overflow betekent: als de tijd die je voor een taak toegewezen krijgt niet genoeg blijkt te zijn, dan haal je de rest uit de opslagfactor.

Denise