Geef weer `gewoon les`

"Het gebrek aan structuur, het tekort aan training in concentratie en aandacht, de verwaarlozing van uit het hoofd leren van woorden, grammatica en spelling, de afwezigheid van een inspirerende docent die onderwijs geeft en weet heeft van wat kinderen moeten kennen, hebben er mede toe geleid dat de schoolklassen zijn gevuld met kinderen die rugzakjes hebben vanwege aandacht- en concentratieproblemen, die geen fatsoenlijke Nederlandse zin meer kunnen spreken en schrijven en andere tekorten in hun schoolse ontwikkeling hebben."

Deze vernietigende conclusie is in de Volkskrant te lezen over de wanprestaties van de onderwijskundige vernieuwlingen.   Wordt dat stapelgekke vakgebied nou eindelijk eens uitgemest?

www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3500123/2013/08/29/Steve-Jobsschool-Ze-leren-het-ook-nooit-in-het-onderwijs.dhtml

10 Reacties

  1. De staatssecretaris staat

    De staatssecretaris staat positief ten opzichte van onderwijsexperimenten en kijkt hoe hij de aanwezigheidplicht voor leerlingen kan 'moderniseren'zodat het Sint Job concept hier wel aan voldoet.

    Ik krijg agressieve neigingen bij dergelijke desastreuse waanzin, en dat zegt veel voor een voormalig erkend gewetensbezwaarde militaire dienst ;-),

     

  2. Zulke politieke

    Zulke politieke lichtgewichten drijven mee op de stromen van de ontwikkelingen inplaats van de ontwikkelingen vorm te geven. Waar zijn de tijden dat er in Nederland dijken werden gebouwd en dammen werden aangelegd om ons te beschermen tegen het geweld van de natuur? Het onderwijsmoeras is toe aan herinrichting door jongens van Jan de Wit. Waar vind je die?

     

  3. Als het aan Maurice de Hond

    Als het aan Maurice de Hond ligt, worden opa's en oma's die de tafels nog kennen, net zo'n bezienswaardigheid als opa's en oma's die de topografische rijtjes uit het hoofd konden opzeggen, of de opa's en oma's die hele gedichten uit het hoofd konden voordragen.

    Zelfs het leren schrijven vindt Maurice achterhaald want 'onderzoek heeft aangetoond' dat 'we' nog heel weinig zelf schrijven.

    Ik zou eens willen voorstellen aan kinderen te vragen hoe zij hun lievelingsboek het liefste lezen: met een boek of met een ik-pad. Ik denk dat het boek het gaat winnen. En wat is er mooier dan zelf te kunnen schrijven; dat is zelfs creatiever dan altijd afhankelijk te moeten zijn van het toetsenbord.

  4. Wat is toch in de VVD gevaren

    Wat is toch in de VVD gevaren? Een VVD-staatssecretaris die het goed vindt dat leraren niets te zeggen hebben omdat ze "conservatief" zijn en vervolgens zich met enthousiasme achter het vernieuwende O4NT-gedoe van de Hond schaart. 

    Ondertussen blijken de Jobse scholen die bezocht worden door de media of waarover bericht worden, wel verstandiger te zijn. Ze breken geen muren af, ze gebruiken het apparaat als een extra hulpmiddel, maar dat kon meneer Dekker niet weten toen hij zo positief reageerde (overigens volgde de hele kamer hem, met uitzondering van Jasper van Dijk van de SP en Harm Beertema van de eenmanspartij).

    In Amstelveen is het experiment – volgens het Parool van gisteren, maar de journalist die het schreef moet me maar corrigeren – een halt toegeroepen door onenigheid in de MR. Ik citeer letterlijk de kop "Geen Steve Jobsschool voor dochter de Hond". "Dat heeft de directeur  (…) ouders per brief verzekerd. (…)"De intentie om iPads te gebruiken als aanvullend leermiddel blijft, maar al na de herfstvakantie en niet na er een concrete didactische uitwerking is. Bovendien zullen ouders worden geraadpleegd over de wenselijkheid van een eigen iPad voor ieder kind. (…) De gemoederen liepen gisteravond hoog op bij een vergadering van de medezeggenschapsraad. (…) Diverse ouders deden hun beklag over de gebrekkige informatievoorziening". 

    Ook hier was een VVDer, de wethouder van Onderwijs, een stuwende kracht.

    Wat is er aan de hand met de VVD? Een nieuwe vorm van "gewoon jezelf zijn" voor kinderen in dit geval?

  5. Het gemak waarmee de

    Het gemak waarmee de ingezette weg wordt verlaten is tekenend voor het gemak waarmee de weg in eerste instantie is ingezet. Het kan natuurlijk ook een schijnbeweging zijn, bedoeld om de ouders te bedotten en conform het geleerde op de cursus verandermanagement 101 door de schooladviesdienst. Dus: óf ze doen maar wat en zijn daarmee gediskwalificeerd voor hun functie, óf ze belazeren de boel en zijn daarmee gediskwalificeerd voor iedere functie.

  6. Of ze willen een monument

    Of ze willen een monument voor zichzelf oprichten, zoals onze Tineke dat indertijd met de Tweede Fase deed.

  7. Zie de dames die de tweede

    Zie de dames die de tweede kamer verlaten omdat ze hun zin niet kunnen doordrijven. Het is schandalig dat dit gebeurt; je wordt geacht het algemeen (partij-)belang te dienen in een openbare functie en dat vraagt soms om je eigen belang ondergeschikt te maken.

    Met een lerares die jankend de klas uitloopt komt het meestal ook niet meer goed.

  8. @ 29. augustus 2013 – 16:00 |

    @ 29. augustus 2013 – 16:00 | hendrikush

    Waarom die 2 dames van de PvdA de kamer verlaten is niet geheel helder. Maar er is een voor hen positievere (en voor "de politiek" negatievere) verklaring mogelijk dan wat jij geeft. Het kan zo zijn dat deze dames idealen hebben en de politiek in zijn gegaan om deze idealen te verwezelijken. Als kamerlid van een regeringspartij mag je verwachten dat in zekere mate mogelijk is. Als dan blijkt dat dit niet zo is, dan lijkt het me logisch dat je vertrekt. Het heeft dan namelijk geen enkele zin om politicus te zijn.

  9. Toen ik lang geleden alle

    Toen ik lang geleden alle voordelen van het hebben van een digitaal portfolio aan het uitleggen was, zei een wat slimmere student tegen me "waarom geeft u eigenlijk niet gewoon les". 

Reacties zijn gesloten.