Fascinating Marian

 

Ik was eens uitgenodigd voor de Nationale Wiskunde Dagen om een verhaal te houden over een van de grote open problemen in de wiskunde, de Navier-Stokes vergelijkingen, die de stroming van ook ons nu bijna koninklijk water beschrijven. In een e-mailwisseling met de persoon in de organisatie (lees FI) die de sprekers van instructies voorzag opperde ik

"Zou je instructie niet veel meer richting leren en bijspijkeren moeten zijn, gebruikmakend van die fascinatie. Kortom, een herbezinning op doel en middelen?"

Het antwoord was onder meer

"Ik denk inderdaad dat de vakinhoud bijhouden een onderdeel kan zijn van de registratie. Leren en bijspijkeren past m.i. niet bij de doelstellingen van de wiskundedagen en is volgens mij niet het doel van de registratie. Ook daar neem ik aan dat op de hoogte blijven van ontwikkelingen de hoofddoelstelling is."

Daarna werd het vinniger en kreeg ik de suggestie de opdracht terug te geven. 

Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, maar ik blijf van mening dat een herbezinning zoals ik voorstelde meer dan ooit gewenst is. Gezien het lage vakinhoudelijke niveau van de lerarenopleidingen is het van het grootste belang dat juist ook op de NWD vol ingezet wordt op het verhogen van vakinhoudelijke kennis van de leraar, en dat kan prima samengaan met fascinatie als middel.

Het stukje dat ik destijds schreef, met daarin ook wat verwijzingen naar de cascaden van inscripties van Latour en Gravemeijer nodig voor het beschrijven van de 3-dimensionale chaotische werkelijkheid, staat bij de miljoen hier: 

www.few.vu.nl/~jhulshof/nascholinglinks.php

Ik kwam op die dagen natuurlijk ook de directeur van het FI tegen. Naar aanleiding van mijn nieuwste poging (met www.math.vu.nl/~jhulshof/als.pdf) een brug over woelige wateren te slaan voegde hij me toe: "Je schiet op alles wat beweegt" gevolgd door nog meer fraais. Vlak daarvoor was ik op de markt (waar het betreffende boekje "Rekenen is leuker als je denkt" werd gesigneerd) er al getuige van geweest dat een senior FI-er de voorzitter van de resonansgroep een "Blonde Greet" toevoegde. Later kreeg ik zelfs deze reactie uit Utrecht (of was het Groningen?): 

"Ha Joost, er zijn eerst andere zaken die mijn aandacht en energie vragen. De eerste is jullie Grote Leider en Leugenaar … .. …… Eerst weg met hem, dan zijn er pas andere zaken aan de beurt."

Dat was het antwoord op een onschuldige e-mailvraag over: 

www.beteronderwijsnederland.nl/node/8125

Uiteindelijk kwamen ook de Godwins, eerst nog van de CBEgroup weliswaar, een verhaal apart:

Alle 13 goed? Doe de CBE Academica quiz!

De Godwin uit Utrecht kwam naar aanleiding van de Boaler hoax:

When Academic Disagreement Becomes Harassment and Persecution

Natuurlijk weet Marian Kollenveld dit allemaal ook wel. Maar die wijst liever anderen terecht:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/fijnproevers-en-het-lerarenregister

Maak eens een realistisch rekensomrijtje Marian:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-nrc-vandaag-18-117

Couzijn schrijft elders op dit forum: "Het invoeren van een bepaalde ideologie – het sovjetcommunisme, het liberale marktdenken, het Nieuwe Leren, het Realistisch Rekenen – gaat steevast gepaard met een tot in den treure volgehouden blindheid voor de desastreuze gevolgen ervan."

NVvW-bestuurslid en FI-icoon Henk van der Kooij wuift dit alles weg als details. Elk jaar organiseert hij de studiedag voor de vereniging.

Daar kwam ik een keer tussen.

Bij de gratie van zijn FI mocht ik optreden, niet van te voren aangekondigd, en met een kleine verrassing in petto vlak voor ik op ging: "Laat maar zien dat je het beter kunt". Driehonderd man waren erbij in de zaal, de rest keek naar het scherm in de hal, u heeft het elders wel gelezen.

Suggesties mijnerzijds daarna aan Kollenveld en Henk voor een meer zinvolle invulling van de studiedag zijn genegeerd. Mijn e-mail correspondentie met het bestuur daarover wordt natuurlijk als vertrouwelijk gezien.

Zoals het hoort in Marian's besloten FI-circuit, dat ook het rekenen in de andere vakken onder de hoede heeft:

Rekenbewust vakonderwijs op de studiedag van de NVvW

Elke voorzomer komt er een e-mailtje van Marian's FI over de volgende studiedag. Een mailtje aan alle leden van de NVvW. Dus ook aan mij. Daar reageerde ik natuurlijk op, die reactie heb ik later gepost onder het verslag op de BON-site:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/joost-hulshof-plenaire-voordracht-op-de-jaarlijkse-studiedag-ned-vereniging-v

Het dankwoord daar was gemeend. Later werd ik erop gewezen dat de vork anders in de steel zat. Dat hoor ik maar liever niet. Maar dat de suggesties die ik doe genegeerd worden verbaast me niet meer. Kollenveld geeft niet thuis. Toen niet, nu niet, nooit niet. TI/FI/APS zijn belangrijker voor het bestuur van de NVvW dan inhoudelijke kwaliteit. Het jaar na mijn optreden was het al weer business as usual, met Drijvers en zijn denkactiviteiten, up North deze keer, waar het weer vast goed was.

Maar goed Marian, het voorstel staat nog steeds. Ik mail het je zo. Misschien voor volgend jaar?

 

 

 

 

 

 

1 Reactie

  1. Hoe de NWD mee moeten tellen

    Hoe de NWD mee moeten tellen voor registratie is een punt van discussie.

Reacties zijn gesloten.