Transfer en transitie

Lees deze blog ook in relatie tot het eindrapport van cTWO, de commissie voor de Toekomst van het Wiskunde Onderwijs:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/denken-en-doen-siersma-en-de-rekenmachinelobby

2012 eindigde met de commotie over de verplichte rekentoetsen. Voor een samenvatting zie

www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/verplichte-rekentoetsen

Niemand kan meer ontkennen dat het rekenonderwijs in de afgelopen 40 jaar verwoest is en wat de rol was van het Freudenthal Instituut in dat proces. Onduidelijk nog is hoe op het FI het roer in 2013 om gaat. In Utrecht heet het wiskundegebouw nu de Hans Freudenthal Building. Marja van den Heuvel-Panhuizen, de projectleider van het veelbesproken TAL-project waarmee de verwoesting definitief in gang werd gezet, is tijdelijk geparkeerd bij sociale wetenschappen. Denk aan Theo Wubbels die ook het pamflet ondertekende waarin gesteld werd dat dat realistische rekenonderwijs echt het beste van het beste is. Paul Drijvers (cTWO, CvE, management FI) vertrekt naar CITO en er schijnt een nieuwe directeur gevonden te zijn die de huidige interim directeur Harry Eijkelhof (denk aan het mislukte ANW) gaat opvolgen. Zou daar nog advies over gevraagd worden in het land?

Een nieuwe lente, een nieuw geluid?

Hier zijn een paar (ongeveer 10) aandachtspunten:

1. Herstel van het rekenonderwijs. Onderscheid tussen trucjes en methoden.

2. Herstel van het wiskundeonderwijs voor scholieren die geen harde beta vervolgstudie kiezen.

3. Wakker worden uit het denkactiviteitendromenland.

4. Ook wiskunde voor iedereen moet wel wiskunde zijn.

5. Houd op over een ondersteunende rol van de GR bij algebraische vaardigheden. Niemand gebruikt later die GR. 

6. Terugdringen van de invloed van de realistische rekendidactiek in de andere schoolvakken.

7. Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.

8. Ophouden met flauwekulcontexten (driehoekige koffievlekken en zo).

9. Alleen met abstractie wordt wiskunde (weer) betekenisvol (op school).

Leek me wel relevant, in de nasleep van de Boaler affaire. De blog over deze hoax blijft leerzaam:

When Academic Disagreement Becomes Harassment and Persecution

Overigens, Drijvers blijft op het FI wel onderzoek doen naar ICT en algebra. Meer over dit onderwerp hier:

www.few.vu.nl/~jhulshof/algebra.pdf

18-1=17:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-nrc-vandaag-18-117

www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

 

 

 

13 Reacties

  1. Nummer TIEN

    Nummer TIEN

    Oefenen, oefenen, oefenen; het enige dat leidt tot echte vaardigheid!

     

  2. APS controleert nog steeds
    APS controleert nog steeds het Platform Wiskunde Nederland. Het is niet anders.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.