Twee opmerkelijke berichten

Twee opmerkelijke berichten in de WiskundEbrief.

Opmerkelijk bericht 1. Een bijdrage van Jenneke Krüger waarin staat

Op verzoek van, en in samenwerking met, SLO voer ik dit onderzoek uit.

Volgens haar LinkedIn pagina werkte deze Jenneke Krüger van April 2001 tot Januari 2011 voor SLO. Sinds Februari 2011 heeft ze haar eigen ‘curriculum research & consultancy’ bedrijfje. Dat dus blijkbaar opdrachten krijgt van haar voormalige werkgever SLO. In Engeland was er onlangs een schandaaltje over het feit dat dit soort dingen op behoorlijk grote schaal voorkomt: publieke instellingen die (vaak tegen erg hoge tarieven) oud-medewerkers via hun eigen bedrijfjes inhuren.

Opmerkelijk bericht 2. Het ministerie van OCW houdt een internetconsultatie over onder andere:

Een verplicht leerlingvolgsysteem op deze vakken [Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen] in de onderbouw [van het voortgezet onderwijs].

Zo een leerlingvolgsysteem zal de vrijheid van de docent ernstig inperken (zeker wanneer er maar 1 leerlingvolgsysteem komt). Dit komt heel dicht in de buurt van staatspedagogiek.

1 Reactie

  1. Jammer dat de reacties weg

    Jammer dat de reacties weg zijn. Zie

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-toekomst-telt-tic-toc-dudoc

    Jenneke had de regie bij het met een beroep op peer review afwimpelen op verzoek om contact met zogenaamde experts geraadpleegd i.v.m. de invulling van het vak NLT. Bij de velddraadplegingen over de cTWO-tussendoelen wiskunde hield ze unanieme verzoeken van het veld uit de stukken. Zo gaan die zaken in het circuit rond FI en SLO. 

Reacties zijn gesloten.