SE – CE

De Inspectie over verschillen tussen schoolonderzoek en centraal schriftelijk examen:

“Escalatieladder SE-CE:
3 jaar of 5 jaar met meerjarig gemiddelde groot of zeer groot verschil dan verliest de school tijdelijk de examenlicentie (-> staatsexamens)
Achtergrond: het CE is het ijkpunt voor de diplomawaarde – voorrecht van de eigen ruimte voor de school, maar wel op niveau – het ‘andere’ karakter van het SE is geen excuus voor een ander beoordelingsniveau.”

“Bij alle vakken waarvoor een schoolexamen en een centraal
examen bestaat, wordt de verschilscore genomen.”

“Absolute norm: groot verschil > 0.5 punt; zeer groot verschil > 1,0
Groot verschil wordt als onvoldoende beschouwd.”

“Bij (zeer) groot verschil: na 3 of 5 jaar vervalt het recht om te examineren (dus ook schoolexamen) en diplomeren gedurende 2 jaar (geen schooldiploma!!)”

Bron: lezing Leny Tabak, directeur Toezicht VO, Inspectie Onderwijs, op examenconferentie Aob, zie goo.gl/5Bfe9

Op deze conferentie gaf Jaap Dronkers een analyse van de problematische situatie rond die verschillen tussen SE en CE (voor de stukken, zie eveneens goo.gl/5Bfe9).

In het Aob-blad wijst Jaap Dronkers er in zijn eerste zin op dat het probleem zijns inziens ligt bij te lage cijfers voor het CE. Let daar goed op, want in de visie van de Inspectie is de regelgeving nodig/bedoeld om te hoog cijfergeven voor het SE tegen te gaan.

Zoals ongetwijfeld vele anderen heb ik het idee dat de Inspectie tot deze regelgeving is gekomen juist door analyses zoals Jaap Dronkers deze in het verleden ook al heeft gegeven (o.a. De Lange en Dronkers, 2006; zijn afscheidsrede aan de UvA 1999; zie ook goo.gl/p8dOo). Jaap wijst mij er echter op dat de Inspectie juist een heel andere gedachtengang heeft, SE-cijfers te hoog, waar hij het nadrukkelijk mee oneens is. Waarom zijn die CE-cijfers volgens Jaap Dronkers dan te laag: omdat het onderwijs tekortschiet, niet omdat de normering van het College voor de Examens niet deugt.

Zie ook 7634#comment-62281

In zekere zin doet de Inspectie hetzelfde als die GGD die hele scholen gaat testen op psychologische problemen ( zie 7529 ). Ook dat is typisch een onprofessionele handelwijze met als resultaat zeer veel onterechte ‘diagnoses’. Onderzoek alleen wanneer er aanwijzingen zijn dat er mogelijk zus of zo aan de hand is. Dat zou de Inspectie ook moeten doen: een langjarig gemiddelde als een aanwijzing zien dat verder onderzoek op de betreffende scholen misschien gewenst is.