Ontslagvirus ROC Zadkine

En zo beste mensen, kan het dus zo zijn, dat van een opleiding die goed draait, iedereen ontslagen kan worden omdat ze een tijdelijk contract hebben. Dus een team dat toevallig allemaal uit mensen bestaat met een tijdelijk contract, tja jammer dan. Mensen die wel een vast contract hebben kunnen dan overgeplaatst worden naar dit soort opleidingen. Dat kan gebeuren op het moment dat ze “overcompleet” zijn. Die mensen hebben daar niet altijd evenveel zin in. Maar alles beter dan geen baan hebben. En dus gaan ze naar hun nieuwe locatie toe. Een soort moetje.

Volgende week krijgen we meer details te horen over de ontslagen die gaan vallen waar en wanneer. En vooral ook hoeveel. Bizar is het wel. Toen voor een paar jaar terug het CGO ons als Foi Gras ganzen door de keeltjes werd geperst, dat gebeurt in het echt met zo’n roestvrij stalen trechter, was alles mogelijk qua personeel, als we maar in godsnaam aan die vervelende CGO wilde meewerken. Nu wordt er terug gegrepen op verhoudingen als 1 leraar op 25 leerlingen. Er wordt niet gekeken naar de specifieke situatie van Rotterdam. Gewoon 1 op 25 bam! Je krijgt gewoon last van je lever, arme gansjes dat we zijn. Maar we zijn niet de enigste school waar het rommelt. Op veel plekken vallen ontslagen nu. Dat is een schrale troost misschien. De kans is klein dat ik zelf ontslagen word. Ik ben wel heel bezorgd waar dit naar toe gaat en wat dit gaat doen met de toch al soms bedenkelijke kwaliteit van ons onderwijs. Daarnaast is een ontslagronde als deze erg demotiverend. En de vraag is natuurlijk of het hierbij blijft.

11 Reacties

  1. Vreselijk!
    Dat zijn echt vreselijke verhalen Linux, ik leef erg met je mee. Bovendien kan ik nauwelijks één opwekkend zinnetje bedenken. We willen graag meedenken, verantwoordelijk zijn, maar we zijn machteloos!

  2. eindelijk tijd om een verdediging op te bouwen
    Al die ontslagen docenten (niet alleen van het Zadline maar ook die van de andere schooltypen) hebben nu wel de tijd om een politieke partij op te richten die alle veranderingen in het onderwijs vanaf het moment waarop de Mammoetwet werd ingevoerd terug wil draaien.
    Seger Weehuizen

    • eindelijk tijd – Seger
      ref : Seger, hierboven

      Een nieuwe politieke partij ? Om het onderwijs te hervormen ? Ik zie er niks in.
      Beter idee :

      Laat die docenten zich groeperen tot inititiatieven, die nieuwe scholen gaan oprichten. Genoeg idee-en, en genoeg vrijheid van onderwijs in de grondwet.
      Het geld komt dan vanzelf, namelijk als de minister (door die initiatieven) gedwongen wordt – immers, zelfs de minister kan zich aan de grondwet niet onttrekken.

      Een dgl. initiatief, met díe motivatie, door thans ontslagen docenten zou iets heel nieuws zijn in het onderwijs landschap.
      Is dat niet een iunieke uitdaging – ook voor BON ? Een unieke kans ?
      Lukt het, dan heeft het onderwijs establishment zijn eigen graf gegraven.

      maarten

      • Een minder goed idee, Maarten
        Ik blijf mijn idee het beste vinden, en wel om de volgende redenen:
        Wil het door jou geschetste verloop plaats vinden dan moet de hele onderwijskleilaag (in figuurlijke zin) geëlimineerd worden. Ik denk dat die laag te taai is en te goed door de politiek beschermd wordt. Daarom moeten we zorgen dat we zelf wat in de politiek te vertellen krijgen En je noemt te veel dingen op die goed zouden moeten gaan om van jouw plan een succes te maken.
        De ontslagen docenten wonen over heel ons land verspreid en geven op verschillende onderwijstypen les. Per stad en per schooltype heb je dus maar weinig docenten om één school van één bepaald type op te richten.
        Als je eenmaal in de kamer zit heb je meer macht en kun je je duidelijk laten horen. Als 10% van de ontslagen docenten zich voor dat ene doel, een paar zetels voor onze “Partij voor Goed Onderwijs” binnen te halen, inzet hebben we waarschijnlijk genoeg mensen bij elkaar om daarin te slagen.
        Seger Weehuizen

        • TOELICHTING
          Het is natuurlijk altijd zo dat je vaak het beste naar bestand van zaken kunt handelen. Als ergens een groot aantal ontslagen leraren een eigen school wil oprichten moeten we die leraren daar zeker bij helpen. Het lijkt me fantastisch als dat lukt en in plaats van de ontslagen docenten schoolbestuurders en managers wegens faillissement van hun school op straat komen te staan. Dat kan als heel veel ouders hun kinderen op de nieuwe school willen inschrijven. Maar zoals ik al eerder gesteld heb, zijn er vanuit Den Haag of m.b.v. Den Haag zo veel nieuwe regels bij gekomen dat de vrijheid om een subsidiabele zelfgestichte school naar eigen inzicht gestalte te geven sterk beperkt is. Je zou echt moeten kunnen starten met een Sondergenehmigung en die zal je moeilijk kunnen krijgen..Ik vind dat de beoordeling van de school helemaal moet afhangen van de evaluatie van de resultaten van leerlingen op een extern centraal afsluitend examen. Verder wens ik ook veranderingen in curricula. Dat zou pas na een langdurig gevecht bereikt kunnen worden. Tussen al die ontslagen leraren zullen echt wel mensen met charisma zitten.
          Onder hoogopgeleide ouders bestaat wel degelijk veel onvrede over het huidige onderwijs. Ze hebben het te druk om verzet te organiseren maar stemmen op een kant en klare politieke partij eist aanmerkelijk minder inzet. Kleine partijen kunnen soms grote invloed uitoefenen, denk aan de kleine op religie gebaserde partijtjes. Zij hebben dan wel een mening over meerdere issues maar slechts één main issue. De partij-trouw is verminderd en er is veel kritiek op de “oude” partijen.
          Seger Weehuizen

          • Vertel de volle waarheid
            Gedurende mijn middelbare-school-tijd zat ik op een school voor hoogopgeleide Noord-Nederlandse immigranten in Zuid-Limburg. De inheemse bevolking hield er, net als de Islamieten willen, aparte scholen voor jongens en meisjes op na. Naar het carnaval van de inheemse bevolking werd door de “import” met dezelfde ogen gekeken als Europeanen kijken naar een offerfeest op Bali. Leuk om naar de optocht te kijken, exotisch, maar van een hele andere wereld. Maar wat ik mij het meest van die school herinner is de soberheid van inrichting en organisatie alsmede de goede kwaliteit en de heterogeniteit van de leraren. Het geld voor het onderwijs kwam duidelijk daar terecht waar het het beste rendeerde, bij de leraren. Leerlingen die slaagden voor het eindexamen hadden niet alleen hard gewerkt maar ook veel geleerd en hun hersens waren behoorlijk opgerekt. Geschikt voor universitair onderwijs.
            Er zijn langzamerhand veel ouders die niet weten hoe het vroeger was. Maar gesteld voor een heldere keus “minder leraren die bovendien ook nog van lagere kwaliteit zijn of afgraven van de kleffe laag van schoolbestuurders, managers en onderwijsfaciliterende instituten met al dat daarbij horende extra personeel” weten de ouders heus wel dat ze voor het eerste moeten kiezen. En zo niet dan moet een Partij voor Goed Onderwijs ouders daarvan kunnen overtuigen. Als alle kinderen in Nederland “leuk” onderwijs krijgen maar er weinig van opsteken zouden er op de binnenlandse markt geen verschuiving voor de kansen voor hun kind zijn. Maar we hebben een Europese “binnenlandse” markt en een mondiale economie. Een politieke onderwijsgeorienteerde partij die ook van het doordringen van het besef daarvan bij de kiezers veel werk maakt heeft een goede kans op veel stemmen. Een economisch volwassen ver oosten is wordt in de toekomst gevaarlijker voor ons dan heetgebakerde Islamieten. Ook die boodschap moet aankomen.
            Seger Weehuizen

          • Een aspect van de grote
            Een aspect van de grote macht van de schoolbesturen dat op deze website niet of onvoldoende aan de orde is gekomen is de opmars van de huichelarij in het onderwijs. Leraren worden bang om er uit gewerkt te worden en zeggen tegen hun superieuren dat al die nieuwlichterij een zegen voor het onderwijs is terwijl ze het onderwijs zo snel mogelijk willen verlaten omdat het niet meer zo is zoals ze zich dat hadden voorgesteld, niet geloven dat de vigerende onderwijsideologie voor de leerlingen goed is en het geven van onderwijs binnen de door de ideologie gestelde kaders niet leuk vinden. Dat betekent dat ze gedwongen zijn om leerlingen een slecht voorbeeld te geven. Want de leerlingen weten heus wel dat de leraren gecouilloneerd worden en pretenderen dat er niets aan de hand is. Een leraar moet ook een voorbeeldfunctie hebben en moet die oneerlijke bange leraar nu het voorbeeld voor de leerlingen blijven voor de manier waarop zij zich later moeten gedragen?
            Ook dat is wat een eventuele Partij voor Goed Onderwijs bij de verkiezingen zou kunnen en ook moeten aandragen.
            Seger Weehuizen

          • Systeem
            Wakker gemaakt door een onverlaat die de alcohol niet kon verdragen, de buurt loopt wakker te schreeuwen. Maar goed, ik heb deze beschonken persoon aangesproken op zijn gedrag en hij is stil. Even overleg gehad met de politie, “doe je het rustig aan?” aan de andere kant van de lijn. “Ja hoor”, als het mij niet lukt bel ik wel even terug.Hij is rustig nu. Terug in dat hok dat beest.

            Ik ken hele aardige schoolbestuurders die binnen het systeem waarbinnen ze zich bewegen, hele destructieve dingen doen voor het onderwijs. Anarchist dat ik ben geef ik het systeem de schuld. De bestuurders denken dat ze het juiste doen. Maar wij weten wel beter, de leerlingen en ouders ook en niet te vergeten de bedrijven en instellingen die te maken krijgen met leerlingen van het nieuwe leren indoctrinatie.

            Er zijn foute bestuurders die hun zakken vullen met geld. Dit kunnen ze o.a. doen door een falende controlerende systeem. Fundamenteel fout binnen het huidige onderwijs is dat de wortels met de werkvloer zijn doorgesneden. Als ik de verhalen beluister van mijn oudere collega’s die vertellen hoeveel leerlingen er vroeger waren en hoe weinig management er was. Als er nu weer een nieuwe teamleider komt ga je weddenschappen afsluiten hoe lang hij blijft, kortom het hart is eruit getrokken.

            En dat onderwijshart is wezenlijk voor het onderwijs. Anders krijg je niets gedaan. Dan werkt het niet. Het systeem heeft de grote fusies in gang gezet onder het mom van efficiëntie. We weten allemaal dat dit systeem zo inefficiënt is als ik weet niet wat. Een school bestuurder zie ik slechts als uitwas van het systeem. En die uitwassen kunnen soms ook nog heel aardig zijn en heel menselijk. Mensen die binnen het onderwijs werken en dat gevoel kennen dat er tijd, geld en vooral veel energie verspild wordt, begrijpen wat ik bedoel. Sta eens stil in bv een open leercentrum en voel de verveling die je waarneemt, dat buurthuisgevoel, die onzin allemaal.

            Het wordt tijd voor verandering!

          • Sombere gedachten
            Bij op een ideologie gestoelde dictatoriale systemen vraag ik mij als buitenstaander af of de leiders zelf in hun ideologie geloven. Ook onderwijsland heeft een dictatoriaal systeem. Zouden zo’n Doekle en zo’n Slagter echt geloven in wat ze uitkramen of beschermen zij met hun ideologie alleen hun toppositie en hun topinkomen? “Linux” kent Schoolbestuurders wier geloof in de de vigerende onderwijsideologie de motor voor hun verkeerde dadendrang in Onderwijsland is. En hoe is met het middenkader, de managers? En op de werkvloer? Zijn daar trouwe gelovigen die achter de ideologie staan omdat ze weten dat ze 50 jaar geleden met hun povere kennis niet op de werkvloer zouden zijn toegelaten?
            Als je als ontevreden afnemer van het onderwijs kijkt of je op de hedendaagse scholen bondgenoten kunt vinden voor onderwijsverbetering zal teleurstelling je ten deel vallen. Want of de hoogste top wel of niet in zijn eigen verhaaltjes gelooft, ze zullen zelf nooit erkennen dat zij maar verhaaltjes vertellen. En de ECHT “aardige” schoolbestuurders geloven in wat zij doen en zullen niet gauw van hun geloof afvallen. De jonge leraren op de werkvloer kennen alleen maar de huidige toestand of, zo niet, vrezen terecht dat ze met hun BIO-bevoegdheid en lage leervakkennis geen ideale kandidaten voor een BON-school zouden zijn. Ik denk dat zij willen dat alles blijft zoals het nu is. Zou het alleen maar mogelijk zijn om met BON-lid-leraren BON onderwijs te starten?
            Seger Weehuizen

  3. Lid Raad van Toezicht ROC Zadkine over CGO
    Frans Meijers:

    “De ontbrekende aandacht voor gebouwen heeft te maken met het feit dat nog niemand weet wat CGO is. De kern van het verhaal is: ‘is onderwijs wel leuk?’ Leerlingen moeten het gevoel krijgen dat ze voor zichzelf leren en niet voor de school.”

    “Het eerste doel van een leerproces is het verlangen. Als je van de zee gaat houden wil je vanzelf een boot gaan bouwen. Als je leerlingen vraagt wat zij nodig hebben krijg je een betere leeromgeving.”

    “In de traditionele onderwijsmethoden gaat theorie voor ervaring en gaat men van simpele naar complexe leerstof. Maar hoe hebben we zelf dingen geleerd? Op de omgekeerde manier.”

    “In de 100-jarige geschiedenis van het onderwijs gold het centrale motto: wij ruilen kennis tegen orde.”

    “Ik kan laten zien dat dat oude leren volstrekt inadequaat is, gezien de eisen die tegenwoordig aan beroepsbeoefenaren worden gesteld. Vroeger werkte het ook niet, maar toen viel het niet op omdat er andere eisen werden gesteld. De patiënt verandert en verlangt maatwerk van de arts en de verpleegkundige. Mijns inziens is het vooral de verpleegkundige die dit maatwerk probeert te leveren, want artsen bakken hier nog niet zo veel van.”

    “De eisen die aan werknemers worden gesteld, zijn veranderd. Een timmerman moet niet alleen timmeren, maar ook in de gaten houden hoe het werk vordert, wat er morgen gedaan kan worden. En een tegelzetter moet bijvoorbeeld met klanten kunnen omgaan.”

    “De theorie moet ‘just in time and just enough’ worden aangeleverd.”

    “In theorie biedt competentiegericht onderwijs de perfecte leeromgeving. De praktijk is weerbarstiger. Het onderwijs heeft de leermethode op een industriële manier ingevoerd.”

    • jl’s citaat van Frans Meijers
      Er zullen wel verschillen zijn tussen eindonderwijs (opleiding tot verpleegkundige) en voorbereidend onderwijs (VWO voor artsen). En mogelijk zijn er aangeboren verschillen in leerstijl tussen de verschillende leerlingen die aandacht behoeven. Ik begrijp de zin “In de 100-jarige geschiedenis van het onderwijs gold het centrale motto: wij ruilen kennis tegen orde.” niet. Ik denk nog steeds dat ik de meeste (ook de meest bruikbare) kennis opdoe als dat gestructureerd gebeurt, als het in een ordelijke vorm in je hersens geplaatst wordt. Anders zou ik zelf moeten puzzelen om een orde in de leerstof aan te brengen. Dat kost veel tijd. Nu kan ik me voorstellen dat je iemand die opgeleid wordt tot wetenschapsbeoefenaar voor één vak laat modderen zodat hij zich in dat ordenen oefenen kan. En als dat dan niet lukt bestaat zijn kennis van dat vak uit weetjes. Als leerlingen in korte tijd veel moeten leren is gestructureerde aanbieding noodzakelijk en effectief. Dan krijg je juist eerder momenten van “dat snap ik”. 100 jaar geleden ging het vooral om de kennis der klassieke talen. Toen werd de vormleer er ingestampt en door oefeningetjes ingeslepen maar ook toen werd de leerstof geordend. Ik zie hier geen uitruil van kennis en orde en de kennis van die vakken was toen enorm. Er werd geoptimaliseerd; lesmethode en gewenst resultaat waren goed met elkaar in overeenstemming.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.