2 Reacties

  1. Een grotere rol van de
    Een grotere rol van de computer in het wiskunde-onderwijs kan ik niet ondersteunen. Ik ben juist een tegenstander van het gebruik van elektronische hulpmiddelen wanneer je het vak nog moet leren. Elektronische hulpmiddelen zijn leuk voor mensen die hier beroepsmatig mee bezig zijn, het zijn m.i. geen geschikte educatieve middelen, al is het misschien voor studenten (universiteit dus) een noodzakelijk kwaad.
    Ik zou juist willen pleiten voor het verbannen van het rekenmachientje bij het wiskunde-onderwijs (ja, ook het gewone rekenmachientje) en het vergroten van de calculuscomponent in het programma naar het niveau van voor de Tweede Fase of het niveau van wat je in Vlaanderen krijgt wanneer je tijdens de laatste twee jaar van het ASO voor 6 of 8 lesuur wiskunde per week kiest.
    Het meetkunde-onderwijs zou moeten veranderen met een grotere focus op het meten van afstanden en hoeken, vectoren en kegelsneden.
    Bovenal moeten de methodes veranderen. Leerlingen moeten op een heldere manier de thoerie krijgen uitgelegd via stellingen en definities en vervolgens met teksarme oefeningen technieken oefenen, met een goede opbouwende moeilijkheidsgraad.

    Een parlementair onderzoek naar het onderwijs in het algemeen en het reken- en wiskunde-onderwijs kan geen kwaad, het verbaast me dat dat jaren geleden werd afgewezen gezien iets anders waar wel een parlementair onderzoek naar werd ingesteld. Met de huidige formulering van de petitie kan ik niet instemmen.

  2. @Bart
    Er staat dat er voorwaarden geschapen moeten worden opdat een wijze implementatie komt van wat nodig is. Een van de nieuwe doelen kan zijn dat leerlingen gaan programmeren, en dan is een computer wel handig.

    Dus probeer s.v.p. geen spoken te zien, alleen maar omdat het woord ICT gebruikt wordt. Er staat nergens dat coute que coute alle ICT geimplementeerd moet worden die er beschikbaar is…

    Zie “Beating the software jungle” in “Elegance with Substance”, www.dataweb.nl/~cool/Papers/Math/Index.html

Reacties zijn gesloten.