TU Delft wordt gemakkelijker

Zie hier.

Zolang 11 van elke 20 bruggen die je bouwt, blijven staan, ben je een ‘voldoende’ capabel civiel ingenieur.

Ons onderwijs wordt duurder, gemakkelijker en slechter. Bravo, politiek!

3 Reacties

  1. De zoveelste niveauverlaging bij TU Delft, TU/e en UTwente
    Hier vind je wat interessante reacties van mensen die momenteel studeren aan een technische universiteit: forum.fok.nl/topic/1761088

    Een lucht- en ruimtevaarttechniekstudent aan de TU Delft.
    “Niet verrassend.

    Ik hoop ook dat de TU er overdreven veel nadruk op gaat leggen. De TU’s lopen eigenlijk een beetje achter met het verlagen van het niveau, maar ondertussen loopt het niveau toch wel hard terug. Als ik vergelijk wat mijn huisgenoten nu krijgen met wat ik kreeg, dan is het al simpeler. Minder vakken, meer punten voor bepaalde vakken, terwijl de stof hetzelfde is gebleven of zelfs minder is geworden. Tentamens die hetzelfde zijn als het jaar ervoor (Inholland praktijken!). Overigens wil ik niet zeggen dat ik het nou zo moeilijk had, want toen ik tentamens aan het leren was, waren ze al een stuk makkelijker dan de oude tentamens uit bijv. ’98 die op blackboard stonden.”

    Oudstudent van een TU

    “UTwente en Eindhoven doen hetzelfde. UT gaat voor modulair onderwijs, Eindhoven voor keuze-onderwijs en flexibiliteit, zodat ‘struikelvakken ontweken kunnen worden’. Waardeloos, dan kan je alles wat enigzins moeilijk is wegstrepen. :’)”

    Dit is de harde waarheid en ik denk dat het ook wel duidelijk is waarom het niveau zo is en nog steeds wordt verlaagd: het financieringsstelsel, de Zijlstraboete en de prestatiebeurs. Dit alles moet wijzigen, als je echt beter onderwijs wil, maar voor de tussentijd (het gaat vele jaren duren om dat voor elkaar te krijgenn als het al lukt!) zou het veel zoden aan de dijk zetten indien de nominale studieduur voor technische opleidingen met 1 jaar zou worden verlengd. We hebben de keuze: ofwel NOG meer kwaliteit inleveren ofwel die nominale studieduur aanpassen.

    • Lees de oratie van Jan van Maanen
      er nog eens op na, dat is leerzaam denk ik. De link staat onderaan deze post. Ik heb er mijn eigen gedachten bij, maar hij zei/schreef ondermeer:

      In de nieuwe kruisjeslijst stond Natuur en Techniek als het verplichte profiel voor toelating tot de studies aan de Technische Universiteiten. Maar toen eind 1999 bekend werd dat slechts 20% van de examenkandidaten het profiel Natuur en Techniek koos, en de instroom bij de technische studies daardoor onder druk stond, besloten de TU’s dat voor toelating tot de technische studies het profiel Natuur en Gezondheid met het deel- vak Wiskunde B1 voldoende zou zijn. Het ministerie van OC&W deelde dit op 12 juli 2000 mee: “Samen met de TU’s is besloten de universiteiten de mogelijkheid te geven studenten in hun propedeusejaar alsnog een kans te geven aan de toelatingseis te voldoen.” Daarmee kozen de TU’s voor toekomstige studenten die de door henzelf gewenste extra kennis over redeneren en bewijzen en over meetkunde niet hadden. Uit welke hoek komen nu de klachten dat de eerstejaars niet meer kunnen rekenen en redeneren?

      www.fi.uu.nl/publicaties/nieuws/oratie_wiskundeonderwijs_21032007.pdf

  2. Niveau
    Alvorens je kan beoordelen hoe het is gesteld met het niveau van onze technische opleidingen moet je een ijking hebben.
    In dat kader is het interessant om eens te vergelijken met het buitenland. Dat kan gelukkig, voor de universiteit van Gent zijn examens van de laatste jaren op een openbare website geplaatst: vtk.ugent.be/wiki/Hoofdpagina
    Deze examens kunnen als PDF-bestand worden gedownload.

Reacties zijn gesloten.