Onder rekenprofessoren

Rekencoordinatoren? Tussendoelen? 1040 uur? Rekenmachines? Bekwaamheidseisen? Wizwijs? Ouders met hun handen in het haar! www.beteronderwijsnederland.nl/node/8335

En toen lazen we: “Ik was rekenonderzoeker” Onlangs de kop boven de Wending in de NRC. Daarin ondermeer: “Mijn promotie was het begin van de neergang. Er kwam een nieuwe hoogleraar, ik paste niet in haar plaatje. Roddel, achterklap. Zeven jaar heb ik in conflict gelegen. Onder professoren, inderdaad. Op raadselachtige wijze verdween mijn plek aan de universiteit. Dit red ik niet, dacht ik. Ik heb me ziek gemeld en onderhandeld over een vertrekregeling.”

Meer over rekenprofessoren in 7948 maar het bovenstaande kan alleen op Marja van den Heuvel-Panhuizen slaan. Het genoemde promotieonderzoek wordt HIER besproken. De recensie in de NRC van vrijdag 24 februari van “The man of numbers” (over Fibonacci) noemt de conclusie van de schrijver dat de dominantie van Europa sinds de 16-de eeuw voor een belangrijk deel het gevolg is geweest van nieuwe rekenmethoden die door Fibonacci rond 1200 aan de man waren gebracht. Of dat helemaal waar is? Wie weet. Maar het betreft cijfermethoden. Cijfermethoden die door de rekenprofessoren in de afgelopen 40 jaar zijn afgeschaft. En dat is definitief gemaakt in de referentiekaders van Meijerink: 7883.

Wat ik me blijf afvragen is hoe het heeft kunnen gebeuren dat deskundigen die het onderscheid tussen 2/3 en 0.66 of 0.67 niet wensen te maken hun invloed houden op ons rekenonderwijs (7677). Als taalexperts zouden verkondigen dat “ik word niet goed” (van zulke fouten) net zo goed als “ik wordt niet goet” kan worden geschreven zouden ze geen voet aan de grond krijgen, toch? PS. Doe de Grote Rekenkwis.

2 Reacties

  1. Onwelgevallige conclusie
    “De conclusie die kan worden getrokken moet helaas luiden dat het onderwijs bij de leerlingen niet heeft geleid tot de gewoonte om eerst een opgave te analyseren, alvorens met uitvoerend rekenhandelen te beginnen: er is bij de leerlingen geen sprake van een ‘probleemanalyserende instelling’, ‘persoonlijke hoofdrekenhouding’ of ‘wiskundige attitude’.”

    Dit is een vorm van blaffen tegen de baas die niet getolereerd wordt door een baas die zwak in haar schoenen staat. Ontslag ligt voor de hand want de hele broodwinning staat op het spel.

    Het is verbluffend dat er onderwijsgeleerden bestaan die menen dat je de hogere rekenvaardigheden kunt aanleren door de basale vaardigheden te verwaarlozen.

    • Citaat
      Voor de duidelijkheid: het citaat in het bericht van Hendrikush komt uit het proefschrift van de persoon beschreven in het artikel “Ik was rekenonderzoeker”.

Reacties zijn gesloten.