Kamervragen nav De Slag om Nederland

Hierbij mijn Kamervragen nav De Slag om Nederland. Goede uitzending. Antwoord over drie weken.

Vragen van het lid Van Dijk (SP) aan de minister van OCW over “de school als vastgoedmagnaat”

1
Wat is uw oordeel over de uitzending van de Slag om Nederland (aflevering: ‘De school als vastgoedmagnaat’), waarin te zien is dat het Arcus College in Heerlen voor 100 miljoen euro nieuwbouw pleegt, ondanks de enorme leegstand in Heerlen?

2
Waarom is dit megalomane vastgoedproject nodig? Zou dit geld niet veel beter aan onderwijs besteed kunnen worden?

3
Kunt u uiteenzetten welk deel van het onderwijsbudget van het Arcus College wordt gebruikt voor dit vastgoedproject en welk deel voor onderwijs?

4
Deelt u de mening dat de invoering van het competentiegericht onderwijs geen reden kan zijn voor nieuwbouw? Zo nee, waarom kunnen andere scholen wel volstaan met bestaande huisvesting?

5
Deelt u de mening dat u via de Inspectie kritisch toezicht moet houden op de besteding van middelen van scholen, en dus ook op dit soort enorme vastgoedprojecten? Zo nee, zijn bestuurders volledig vrij in het besluit om een dergelijk vastgoedproject aan te gaan?

6
Hoe oordeelt u over de nieuwbouw van het Arcus College in het licht van de schaalvergroting? Deelt u de mening dat kleine scholen verdeeld over meer locaties de voorkeur hebben boven één grote school met duizenden leerlingen?

7
Gaat u in overleg met het bestuur van het Arcus College over dit vastgoedproject? Wilt u zich inzetten voor een betere besteding van het onderwijsbudget?

8
Hoe gaat u dit soort megalomane vastgoedprojecten in de toekomst voorkomen? Deelt u de mening dat het ministerie op enige wijze regie moet houden over huisvesting van scholen, opdat wordt voorkomen dat bestuurders via dit soort vastgoedprojecten enorme bedragen onttrekken aan het onderwijs?

(1) programma.vpro.nl/deslagomnederland/afleveringen/aflevering2.html

23 Reacties

    • Uit het Dagblad De Limburger
      Uit Het Dagblad De Limburger:
      Het argument om acht bestaande gebouwen in Heerlen te verruilen voor een groot nieuwbouwcomplex is het ‘competentiegericht onderwijs.’ „Dat is niet door ons bedacht, maar door Den Haag opgelegd”, zegt een Arcusbestuurder die verder geen interview aan de programmamakers wilde geven.
      Seger Weehuizen

      • ‘Gevarieerde nieuwbouw voor generatie Einstein’
        Limburg onderneemt, ‘Gevarieerde nieuwbouw voor generatie Einstein’*, april 2007.

        “De huidige jeugd wordt wel eens aangeduid met ‘generatie Einstein’,” vertelt Toon Theunissen. “Deze generatie leerlingen is gewend om meerdere dingen tegelijk te doen; multitasking. Ze zijn gewend om op veel impulsen tegelijk te reageren, ze zijn erg praktisch en sterk visueel ingesteld. Omdat de hedendaagse leerling daarnaast ook flexibeler inspeelt op veranderingen, is het onderwijs van morgen gebaat bij een moderne, gevarieerde multimediale praktijkgerichte leeromgeving. De huidige generatie Einstein is net zo leergierig, maar leert zeker niet alleen meer op school. Wij zorgen ervoor dat ook onze docenten meegroeien met de leerlingen.”

        Toon Teunissen, voorzitter van het College van Bestuur van Arcus*.

        * Limburg onderneemt, ‘Arcus zet aanval op uitval in’*, november 2006.
        * Consortium voor* innovatie*.

        • ict verblindt
          Iemand die dergelijke voorstellingen van zaken doet over de moderne jeugd, ziet vooral beelden voor zich van jeugd, spelend met ICT.
          Vol verbazing ziet de oudere garde kennelijk hoe die jeugd met computergenen lijkt te zijn toegerust.
          Maar WAT doet die jeugd precies??
          Die vraag is veel belangrijker.
          Spelletjes (vroeger speelden ze bordspelletjes; toch was dat geen reden om in zwijm te vallen over hun spelletjesvaardigheden).
          Kwebbelen via de modernste technieken.
          Pamfletten lezen op internet.
          Reclamefolders lezen op internet.
          Internet gebruiken als encyclopedie, waarbij snelheid het voornaamste pluspunt is.

          Het kunnen schiften van informatie is van groot belang als men internet als kennisbron wil kunnen gebruiken. Want men vindt er allergrootste nonsens naast degelijke feiten.
          Op basis waarvan kan de jeugd al die meningen en al die informatie schiften?
          Op basis van niets als de ICT leerbron bij uitstek moet zijn.

          Daarom blijft de schoolse kennis nog steeds van groot belang.

          Leerlingen zouden praktischer zijn?
          Ja, vooral praktisch met consument-gemak-gestuurde-producten!
          Ze zijn net zo praktisch als de IKEA-meubelmaker die een voorgefrabiceerd product in elkaar kan zetten.
          Vroeger hadden we plastic bouwdozen.
          Het bestaan van folders, woordenboeken, telefoon, bouwdozen, lego, bordspelletjes, encyclopedie-en, landkaarten enz. was echter GEEN aanleiding om schools onderwijs maar achterwege te laten.

          Die ICT-verblinding is hoogst genant, maar schijnt veel ‘gogen’ in de ban te hebben gebracht.

  1. De stemhebbenden in het grote onderwijsland
    SDe PvdA is onder de onderwijsgevenden lang erg populair geweest. Nu veel leraren in plaats van vastgeroest in de PvdA ervan losgeroest zijn hoop ik dat veel leraren in plaats van op de PvdA op de SP gaan stemmen. Hervormingen in het onderwijs voorstellen die de bureaukratie de nek omdraaien en de leraren hun oude verantwoordelijkheden teruggeven zouden daarvoor kunnen zorgen. Ik denk dat er tegenwoordig ook veel ouders zijn die goede scholen prefereren boven leuke scholen en die willen dat hun kinderen de tijd die zij op school doorbrengen goed gebruiken en de school verlaten met waardevolle diploma’s. Kortom een onderwijsplan van de SP bij de komende verkiezingen waarin zij zich tot het bovengenoemde verbindt zou van grote invloed kunnen zijn. Het plan voor Black Box Scholen voldoet aan de eisen en kan bovendien voor snel resultaat zorgen.
    Seger Weehuizen

  2. Goeie actie
    van die SP en van Jasper van Dijk in het bijzonder.

    Ik neem aan dat wel duidelijk is dat het ARCUS college slechts één van de vele voorbeelden is. Er zijn veel meer scholen waar deze processen zich op dezelfde manier voltrekken.

    • Vragenuurtje
      Harm Beertema heeft vanmiddag tijdens het vragenuurtje ook opheldering gevraagd over deze kwestie. De voorspelbare niets-aan-de-hand-antwoorden van Marja waren onthullend voor iedereen die nog enige illusie had dat deze minister de desastreuze ontwikkelingen in onderwijsland ten goede zou willen keren.

      • Niet aan de hand?
        Bankierende schoolbesturen, gebakken lucht verkopende kennis- en pedagogische centra, het kabinet kan maar geen andere partners kiezen. Het maakt het er voor de onderwijscooperatie niet eenvoudiger op.

        • Hoe rijk is mijn schoolbestuur?
          AOb, Hoe rijk is mijn schoolbestuur*.

          “Op deze site kunt makkelijk inzicht krijgen in de financiële situatie van uw schoolbestuur. Door te kijken naar de rentabiliteit (hoeveel houdt het bestuur over op de begroting) en de kapitalisatiefactor (heeft het bestuur voldoende of te veel reserves ten opzichte van de inkomsten) of de solvabiliteit (het eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen). Groen is gezond, rood staat voor problemen, oranje betekent dat men boven de normen zit.”

        • Goed bestuur
          “Dit wetsvoorstel* wijzigt de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) met een regeling betreffende het interne toezicht op basis van goed bestuur binnen instellingen in de sector beroepsonderwijs en (volwassenen)educatie (BVE) te introduceren.

          Met dit voorstel komen nieuwe bestuurlijke verhoudingen bij instellingen in de BVE-sector. De te introduceren regeling bevat bepalingen over een branchecode voor goed bestuur, een college van bestuur, een raad van toezicht en een bestuursreglement.” (Wet van 12 maart 2009*; iwt: 31 maart 2009: WEB*).

  3. Idee zoekt politieke partij
    Het lijkt mij goed dat wij ons realiseren dat wat op het Arcuscollege gebeurd is nooit gebeurd zou zijn als we in plaats van het Arcuscollege meerdere Blach Box Scholen gehad zouden hebben. Bij een Black Box School komt uiterlijk aan het eind van de cursusduur het uur des oordeels voor de betreffende opleidingen. Een opleiding die duidelijk ondermaats gepresteerd heeft is dan ten dode opgeschreven. No cure no pay is immers de basis van zo’n schooltype. Leidinggevenden zouden bij een duidelijke wanprestatie persoonlijk financieel verantwoordelijk kunnen worden gesteld. Tussentijdse externe examens zouden de verliezen van de overheid kunnen beperken. Externe examens zijn veel goedkoper dan andere wijzen om een opleiding extern te bewaken. Laatstgenoemde kunnen dan worden afgeschaft. Scholen hoeven ook niet gecontroleerd te worden op wat ze met de Lump Sum uitspoken. En ook het aantal lesuren, de opleidingen van de docenten en de duur van de vakanties hoeft niet extern te worden vastgesteld. Alleen het resultaat geldt en leerlingen moeten kunnen kiezen tussen meerdere scholen voor dezelfde opleiding. Als het bestuur ervan denkt dat nieuwbouw tot betere extern controleerbare en te controleren resultaten leidt: Het doen maar!
    Nu het bestuur van BON niet enthousiast lijkt te zijn voor het concept van de BBS hoop ik dat er een politieke partij zal komen die zich achter dat idee stelt. Wilders stelt dat de kans op nieuwe verkiezingen vifty-vifty is. De SP heeft geen schone lei op het gebied van onderwijs maar wel een beschreven lei die zij aan iedereen kan tonen. Misschien wil zij voor een doorbraak zorgen.
    Seger Weehuizen

  4. Heerlen is niet blij…
    … met de kamervragen van Van Dijk (SP) [Binnenlands Bestuur – 24 januari 2012]
    Volgens onderwijswethouder Riet de Wit (SP) was de VPRO-uitzending ‘heel slecht voor het imago van de stad’.
    Als de reacties op de site kloppen, wordt behoorlijk heen en weer gechanteerd…

    De minister is not amused met de vragen van Beertema (PVV)
    Gelukkig bereikte de brief van het ROC-bestuur nog tijdig de burelen van de minister…
    [Debat Gemist – 24 januari 2012]

    • Onderwijswethouder
      Gaat Jasper van Dijk die SP onderwijswethouder tot de orde roepen? Of geeft dit aan dat wanneer de SP bestuursverantwoordelijkheid gaat dragen voor het onderwijs zij even erg is als alle andere partijen?

    • new newspeak
      Uit Floors Managementjargon:
      Synergie (συνεργια)
      Veel gebruikt om de nadelen van minder voor de hand liggende fusies mee te verhullen, volgens de formule 1+1=3. Van de .mergers’ die wel zijn door gegaan zijn de ervaringen met het verzilveren van de synergetisch voordelen niet altijd klinkend geweest. Het organisatorische aspect om van een lappendeken van bedrijfjes een concern te maken blijkt niet eenvoudig te zijn.
      Seger Weehuizen

    • re Heerlen is niet blij
      Wat een brief, opnieuw een fraai staaltje nieuwtaal. Gewone Van Dale-woorden die moeten voorkomen dat de leugenachtigheid van wat wordt bedoeld je in het gelaat springt. Van Bijsterveldt trapt daar onder geleide van haar ambtenaren wel in of weet niet beter.
      Lees vooral eens pagina 4 (punt 1 t/m 7) waar Arcus uitlegt waarom kwaliteit van het onderwijs de hoofddoelstelling is van dit ROC. Virtuele shit (punt 1 t/m 4) plus een dosis gewone shit (punt 5 en 6).

      Willem Smit

        • Is dat niet fantastisch?
          In 2015 al 25 procent goed!
          Als ze dat ook eisen in de toetsen van hun studenten, dan krijgen ze straks fantastische examenresultaten.
          Waar zeuren we over?

    • De volgende regels op
      De volgende regels op bladzijde 1 en 2 zijn volgens mij vrij cruciaal:
      “De ontgroening binnen de regio…
      Hierdoor ontstaat een unieke situatie: VMBO, MBO, HBO en WO op een plaats bij elkaar.”

      Met het WO wordt gedoeld op de OU die wilde participeren aan dit project.

      Op bladzijde 4 legt deze school uit waaruit zou blijken waarom de kwaliteit van onderwijs de hoofddoelstelling zou zijn. ze noemen wel 7 punten maar geen van deze punten zegt echt iets over de kwaliteit van het onderwijs: het halen van de urennorm, lage lesuitval, tevredenheid van leerlingen en werkgevers.
      Er wordt in dez opsomming zelfs een argument gegeven waaruit afgeleid zou kunnen worden dat de kwaliteit van het onderwijs niet zo goed is: de school kreeg slechts een voldoende van de Onderwijsinspectie en ze streeft er naar dat ze in 2015 voor 25% van de criteria een goed scoort.
      Verder een hoop geklets over procedures.
      Ik wil vooral weten wat het opleidingsniveau van de leraren is, ofdat het vak wat ze geven aansluit bij de opleiding die zij hebben gehad, hoe er geëxamineerd wordt, hoe die examens zijn opgesteld enz.

  5. Arcus college slechte beoordeling in keuzegids mbo-studies
    Bron: hetnieuweberoepsonderwijs.ning.com/ .

    “De keuzegids mbo-studies 2012 komt vandaag uit. Allerslechtste van de ranglijst is het ROC Flevoland. En ook het Arcus College krijgt een slechte beoordeling.”

    www.automatiseringgids.nl/nieuws/2012/04/mbo-ict%E2%80%99ers-zoeken-het-langst-naar-baan .

    Automatiseringsgids:

    “De meest kritische ICT-leerlingen volgen een opleiding aan het Arcus College in Heerlen en aan de ROC ASA in Utrecht.”

    • Sympathisant en jl
      Bovenstaande bijdrage ‘Gevarieerde nieuwbouw voor generatie Einstein’ van Sympathisant en de slechte beoordeling van jl sporen met de observatie van Trouw bij het laatste scholenonderzoek: de innoverende scholen die denken dat hun leerlingen Einsteintjes zijn, scoren het slechtst.
      Ik heb het ook nog even gecheckt in het recente Elsevier-onderzoek, voor het Voortgezet Onderwijs. Dat leidt tot dezelfde conclusie. Dat geldt voor de hele riks ‘vernieuwende scholen’, met één enkele uitzondering.

      • Arcuscollege liegt
        Het College van Bestuur van het Arcuscollege heeft tegen de minister gelogen. Ze proberen hun niet deelnemen aan De Slag om Nederland te verklaren door de tegenstand te bagatelliseren. Het zou gaan om slechts een tweetal personen met individuele klachten. Ze verzwijgen dat er al maanden een website is: www.betermboparkstad.nl waarop fundamentele kritiek wordt geuit. Het personeelsbeleid, financieel beleid, huisvestingsbeleid en het onderwijsbeleid staan ter discussie. Op de website komen steeds meer reacties. Deze reacties zullen worden gebundeld en dan kan Arcus niet meer ontkennen dat er iets grondig mis is.
        Hans Duijvestijn

Reacties zijn gesloten.