Uitspraken (3)

Uitspraken "(1)*"(2)""(3)"  "(4)", *Kritische uitspraken*  –  Rekenen  –  Ict  –   Het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO)  – Het Hoger Beroepsonderwijs (HBO) –  Onderwijskundigen  –  InternationaliseringDuurzaamheid 

———————————————————————–

NIEUWSTE WETENSCHAPPELIJKE INZICHTEN

"Oefentips: – Kruislopen: Om de integratie van linker- en rechterhersenhelft te bevorderen – Masseren van acupressuur-punten bij het sleutelbeen: om makkelijker te denken – Liggende acht: Om makkelijker te schrijven en te bewegen – Water drinken: Spoelt spanning weg" Pedagogisch Adviescentrum Trimensi

"Door een beweging te maken van de linkerpoot van de U helemaal naar beneden door het dal leren we in het nu te zijn en in contact te komen met het ‘innerlijk weten’. Dit is de enige manier om duurzame veranderingen in gang te zetten: je laten leiden door het hoogst haalbare potentieel dat al aanwezig is in jezelf en de toekomst." Dr. Otto Scharmer (Bedenker van Theory U)

”Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) heeft de interne processen blootgelegd die we gewoonlijk 'denken' noemen. U zult merken hoe kinderen eigen, karakteristieke leer- en denkstijlen hebben en hoe ze beter profiteren van het onderwijsaanbod wanneer U ze daarin tegemoet komt. NLP omvat het terrein van de verbale en geschreven communicatie, gedachtepatronen en lichaamstaal. Het certificaat zal worden meeondertekend door Dr. Richard Bandler als bewijs van de kwaliteit van de door u gevolgde opleiding. Het Ministerie van Onderwijs stelt een beurs aan leraren beschikbaar voor het volgen van deze opleiding. De kosten (€ 3.450) worden daarbinnen volledig vergoed." Opleiding 'NLP Practitioner voor Leraren’.

"We zijn niet bepaald geïnteresseerd in wat 'waar' is. Alleen wat bruikbaar is telt." "Als we toevallig iets noemen waarvan je uit wetenschappelijk onderzoek, of uit statistieken, weet dat het onjuist is, realiseer je dan dat we je een ander niveau van ervaring aanreiken." Dr. Richard Bandler, Dr. John Grinder (Grondleggers van het Neuro-Linguïstisch Programmeren)

”Van sollicitanten wordt verwacht dat zij achter de principes van Human Dynamics staan.”  Mariaschool, basisschool te Wateringen

"Het is een hard feit dat kennis wordt opgeslagen in de buurt van de emoties." Bessie Schadee (Oprichter Netwerk voor Effectief/Affectief Leren)

 

 

————————

SPIRITUALITEIT

“Het Stromend Onderwijs Collectief is een inspiratieplatform voor het onderwijs. Wij weten uit ervaring dat het levende, bewegende aspect van het leven niet toegankelijk is vanuit een louter rationeel perspectief. Wij geloven in de kracht van ontspanning: je bereikt meer met de kinderen als er minder hoeft. In reeds bestaande pilots, zoals massage in de klas, mindfulkids en kinderyoga blijkt dat klassen rustiger en evenwichtiger worden. Onderwijs gaat stromen wanneer het aanwezig zijn centraal staat. Pas als we leren aanwezig te zijn komen we in contact met de diepere stroom in onszelf: dan wordt het mogelijk om de geweldige potentie van ‘flow’ herkenbaar en beschikbaar te maken voor leerlingen.”  Het Stromend Onderwijs Collectief

"Nick Drummond en Joan Berland hebben baanbrekend werk verricht in het ontwikkelen van onderwijs waarbij het bewustzijn van leerlingen op een organische manier aangesproken wordt. Zij hebben ontdekt dat er een direct verband bestaat tussen bewustzijn en verantwoordelijkheidsbesef. Zij hebben ervaren dat naar mate meer leerlingen zelf de verantwoordelijkheid meedragen het bewustzijnsniveau van de klas als geheel stijgt."  Het Stromend Onderwijs Collectief

"In de kosmische opvoeding staat de ontwikkeling van een ‘kosmische houding’ centraal. Het gaat om een proces waarbij het kind zich bewust wordt van zijn mogelijkheden en van de verantwoordelijkheid om deze mogelijkheden te gebruiken ten behoeve van de gemeenschap. Kosmisch onderwijs wil een fundamentele ordening aanbrengen in de talrijke, vaak onsamenhangende indrukken die het kind in de wereld opdoet. Zij doet dit door het kind een visie op het gehele universum te geven, het ontwikkelen van een kosmisch besef!"  Uit: 'Kosmische opvoeding en kosmisch onderwijs als leidraad voor onderwijs in samenhang'

 


———————————————————-

    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    • .
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

1 Reactie

  1. New Age springlevend?
    Ik dacht dat we die New Age-gedachten achter ons hadden liggen (Aquarius), maar ze lijken nog springlevend als ik de uitspraken over ‘duurzaamheid’ lees. Dat heb ik vermoed, dat onder het kopje duurzaamheid een holistische filosofie schuilgaat. Ik zeg wel eens spottend dat glas en beton erg duurzaam zijn, maar dat schijnt dan weer niet bedoeld te worden met ‘duurzaam’ wonen b.v.
    De uitspraken van christenen zijn vooral voor eigen parochie: voor het bijzonder onderwijs dat zij (willen blijven) onderhouden.
    Daarentegen denk ik dat die duurzaamheidsfilosofie iets is dat maatschappelijk breed gedragen moet worden. Het is een politieke kwestie en subsidiegeld vloeit rijkelijk als een organisatie iets ‘duurzaams’ wil bereiken.
    Volgens mij zijn veel onderwijsvernieuwers aanhangers van die holistische kijk op de wereld.
    Affijn, het is wel weer interessant die uitspraken op een rijtje te zien. Hartelijk dank daarvoor.

Reacties zijn gesloten.