Wat gebeurt hier allemaal? Ex-bestuurslid BON dient amendement in om weer naar 1040 – uren norm te gaan!!

“Harm Beertema, onderwijswoordvoerder van de PVV, de ophokker die kwantiteit belangrijker vindt dan kwaliteit. Na drie jaren van overleg tussen de politiek, leraren en leerlingen waren we het er in ieder geval over eens dat de urennorm van 1040 naar 1000 moest. 1000 uren van goede kwaliteit, gegeven door bevoegde, bekwame en betrokken leraren. De week vakantiekorting bracht Beertema op het geniale idee om zonder enig overleg met het onderwijsveld een amendement in te dienen om weer 1040 uren te gaan eisen, ook nog eens zonder enige financiële onderbouwing en met alle negatieve gevolgen voor de werkdruk. Hoe kortzichtig en gericht op snel politiek gewin kan een kamerlid zijn? De PVV pakt leraren aan en zet ze aan het werk!”

Bovenstaand stukje komt van de website van LIA (Leraren In Actie)!! Hoe is het mogelijk dat een ex-bestuurslid van BON dit durft in te dienen? Alle overleg en vechten voor de 1000 – uren wordt hiermee teniet gedaan.
Moeten wij niet allen in actie komen? Er wordt ons een week vakantie afgenomen, feestdagen vallen niet meer onder de vakantie regeling, we willen weer 1040 uur als norm. De werkdruk is al enorm hoog, het 0-uren ziekteverzuim percentage daalt alleen maar, hoe komt dit? Wij laten het allemaal gebeuren en wat kunnen we er tegen doen?

33 Reacties

  1. Geen zorg
    Maak je geen zorgen; al die zaken waarvoor de PVV zegt te pleiten zijn allemaal niet door gegaan MET goedkeuring van diezelfde partij. De voorbeelden zijn inmiddels al te talloos om op te noemen. Dit is de zoveelste luchtballon, bedoeld om aanhangers te laten zien hoe ‘die leraren’ aangepakt worden. Die leraren zijn kennelijk nu ook ‘de anderen’.

    • Geen zorgen? Wel zorgen!
      Helaas heb ik gelijk gekregen. Vandaag is door de Kamer het door de PVV, lees hun woordvoerder Harm Beertema, de 1040 – uren norm als wijziging ingediend en goedgekeurd dooreen meerderheid. Dit erwijl onze geliefde minister (ver)Bijsterveldt zelf de 1000 – uren norm was voorgesteld, in ieder geval iets reeëler!!

    • Voorbeeldfunctie
      Fatsoen moet je doen, niet bij wet voorschrijven.
      En als je het van anderen verlangt, zelf het goede voorbeeld geven.
      Harm Beertema heeft dit nog niet begrepen.

      • sancties op tutoyeren?
        Zijn sommige politici zich er wel van bewust dat je met een Haagse maatregel ook overtreders schept? Dat in dit voorbeeld een school waar iedereen elkaar tutoyeert dan een sanctie opgelegd zou moeten krijgen? Of dan een juf beboet wordt omdat zij zich ‘juf Annie’ laat noemen?
        Een sanctie kan ook nog eens helemaal tegen een schoolideaal indruisen. Als een school zich beschouwt als een werkgemeenschap als die van Kees Boeke b.v., zou die school dan bekeurd gaan worden? Absurd.

        • tijdgebonden sancties
          Dat vond ik ook in zeker opzicht een moreel probleem in het onderwijs. Je had ooit kinderen sancties opgelegd voor zaken waarvan men dan later zei dat die zaken niet belangrijk waren.

          Een sanctie is niet niks en zeker een Haagse sanctie niet. Het is altijd wrang te moeten vaststellen dat je een sanctie krijgt opgelegd voor zaken die men ooit normaal vond en zeker niet als overtreding beschouwde. Zoals het ook wrang is te ontdekken dat er ooit sancties werden opgelegd voor zaken die men nu de moeite niet waard acht.
          Daarom moet een wetgeven zeer zorgvuldig handelen als hij nieuwe maatregelen voorstelt. Vanwege de indruk van modieuze willekeur die kan ontstaan bij het opleggen van straffen.
          Bezie een nieuwe wet/regel dus ook vanuit de kant van de nieuw geschapen overtreder.

  2. Gedrag in Parlement
    Helaas, het is te triest voor woorden: Wat is er gebeurd met Harm Beertema? Deze man heeft een tijd in het BON bestuur gezeten en nu gedraagt hij zich alsof hij nog nooit in het onderwijs gewerkt heeft of er überhaupt iets van af weet.
    Vousvoyeren is normaal bij ons op school, maar mede kamerleden vergelijken met aanhangers van Pol Pot is afschrikwekkend, speciaal Groen Links, want dat zijn juist zeer beschaafde mensen. Helaas kunnen we dat van PVV kamerleden niet altijd zeggen (eufemisme!!)

    • Pol Pot
      De communistische partij nederland (CPN) is opgegaan in Groen Links. De CPN was overigens niet maoistisch zoals Pol Pot, maar stalinistisch. Beertema had de groenlinksers dus beter uit kunnen maken voor aanhangers van Stalin. De SP was maoistisch. Misschien was Harm in de war.

      • Wat je zegt ben je zelf
        Het onderwijs probeert scheldpartijen en pesterijen zoveel mogelijk te voorkomen.
        En wat doet een oud-voorman van BON en oud-leraar? (als je kunt afgaan op de pers)
        Zelfbeheersing is een essentiële competentie voor elke onderwijzer!

      • Beetje erg ouwe koek
        Weet je wel hoe lang het geleden is dat de drie partijen één werden? Het overwicht in de fusie kwam van de uiterst bedachtzame PPR en de vredesactivisten van de PSP. De CPN was werkelijk maar een kleine factor in het geheel. Het geheel werd weer heel anders dan de som der delen.

        Zeer velen zijn na de fusie actief geworden bij GroenLinks. Geen enkele binding met koude oorlog, communisme of wat dan ook. De heer Beertema heeft hier werkelijk gigantisch de plank misgeslagen. Blunder van de eerste orden!

    • hand
      Vroeger hadden we in het Montessorionderwijs een mooie gewoonte om aandacht, respect en verbondenheid uit te drukken. Als leerlingen de klas in kwamen of verlieten kregen ze allemaal een hand ter begroeting. Het voortgezet Montessorionderwijs kende dit niet door vele docentenwisselingen.
      Kinderen worden door begroeting gezien.
      Kees Boeke heeft het tutoyeren in het IVO-onderwijs ingevoerd, iedereen was “werker”en gelijk, in plaats van gelijkwaardig maar ongelijk. Het Montessorionderwijs heeft die gedachte overgenomen.
      Nu is het altijd makkelijker iets af te schaffen dan in te voeren, maar die hand spreekt mij wel aan.
      Maar ik zie er helaas nog maar weinig kans voor in de huidige multiculturele omgeving.

  3. Wel erg in de war
    In zijn onhandige weerwoord had hij het niet alleen over Pol Pot, maar ook over Hoksma. Althans dat verstond ik. Een of andere Fries dus.
    Na nog eens afluisteren begreep ik dat hij het over Hoxha had, spreek uit Hodzja, de Albanese stalinist.
    Ook dat sloeg is als een tang op een Chinees varken.
    Erg ongelukkig, slecht voorbereid en verblind door een poging om zo beledigend mogelijk te zijn.
    Moet GroenLinks nu antwoorden met een jij-bak?

    • Jij-bak
      Die verleiding is natuurlijk wel groot, als een partij die zelf haat zaait naar de culturele en intellectuele elite een andere partij met Pol Pot wil associëren, wat toch een gotspe is.

  4. in de verkeerde richting
    ik ben met een pijnlijke gebroken arm op vakantie in de oost en reageer daarom maar kort. het voorschrijven van het aaantal lesuren is in strijd met het idee dat een school moet worden agerekend op haar resultaten. hoe ze dat flikt doet er niet toe.. al zouden de leraren de gehele dag qat kouwen. b.v. 80 % van de voor een bepaald schooltype geschikt scoliern die voor het bij dat schooltype behorende staatsexamen worden opgeleid moeten binnen de nominale tijd dat staatsexamen halen. ik zie dat onder de huidige omstandigheden als de enige weg waarlangs het onderwijs snel verbeterd kan worden. onze tegenstanders zouden blij moeten zijn met zo’n regeling.
    Seger Weehuizen

    • Zorg voor impact!!!!
      Zouden die stakingsdagen niet een veel grotere inpact hebben als de leraren zouden weigeren om de leerstof die zij in die 3 dagen hadden willen behandelen alsnog te behandelen en zij ook zouden weigeren om vragen van de leerlingen over die leerstof te beantwoorden? Of zijn er wettelijke bepalingen die dat onmogelijk maken? Voor mij is het volstrekt logisch wat ik voorstel omdat ze voor het in die 3 dagen behandelen ervan geen salaris gekregen hebben. Als ze die leerstof alsnog zouden behandelen zouden zij eenzelfde totaal aan leerstof in een kortere tijd moeten behandelen. Dat is exra zwaar en daar worden ze niet voor betaald. Maar het ergste is dat als de leraren de leerstof voor de gestaakte dagen toch zouden behandelen het schadelijk effect van de uitgevallen lessen op de prestaties van de leerlingen niet aan te tonen is en daardoor zouden die 3 gestaakte dagen op niemand indruk maken. En de schoolbesturen zouden blij zijn dat ze wat geld op de lerarensalarissen bezuinigd hebben. Als de leraren de niet behandelde leerstof weigeren in te halen zouden sommige ouders zich gedwongen voelen compenserende bijlessen te betalen. Dan worden ze plotseling partij in dat conflict en dat moeten we hebben!
      Seger Weehuizen

      • Re: Zorg voor impact!!!!
        Het kan niemand wat schelen of leerlingen op school iets leren Seger. School is vooral kinderopvang. Drie dagen geen kinderopvang verzorgen zorgt voor chaos in Nederland (moet van alle tweeverdieners er 1 thuisblijven om op de kinderen te passen).

        • Het gaat
          om een staking in het voortgezet onderwijs. Geen ouder die thuis blijft om op die kinderen te passen. Het effect zal dus klein zijn, maar het is een begin.

          • Thuisblijven voor de kinderen
            Dat weet ik zo net nog niet of er geen ouder thuisblijft…
            Het lijkt mij niet verstandig om kinderen van 12 tot 18 jaar drie dagen ‘alleen’ thuis te laten. Ouders hoeven misschien niet heel veel te doen voor hen, maar aanwezigheid van de ouder en aanspreekbaarheid lijkt me nog erg gezond, zo niet nodig voor deze leeftijdgroep die merendeels uit kinderen bestaat.

          • laten we proberen iets te bedenken!!!
            Het kan goed zijn dat ik helemaal fout zit met de aard van mijn impactvoorstel. Dat neemt niet weg dat het LIA moet proberen een actie te bedenken die met zo min mogelijk schade voor de leraren zichtbaar en op korte termijn ouders en overheid zo veel mogelijk schade moet berokkenen. Het is daarbij onvermijdelijk dat de leerlingen collatorale schade zullen lijden. Schade op korte termijn die gecompenseerd kan worden door beter onderwijs in de toekomt.
            Ik heb ook even gedacht over een staking van een jaar door alle docenten wiskunde.
            Maar dat zal op het WO geen impact hebben want de wiskunde stelt daar niet meer zo veel voor en de ander, veel taliger geworden vakken, steunen daar niet meer op. Misschien zouden de wis- en reken-docenten op de lagere vervolgschooltypen kunnen weigeren om rekenen te oefenen. Rekenen werd immers traditioneel afgerond op de lagere school en leraren in het vervolgonderwijs zouden er niet mee belast moeten worden. Rekenen blijft bij de andere leervakken el nodig.
            In een nuttig effect van de 3 voorgestelde dagen sec heb ik geen enkel vertrouwen.
            Seger Weehuizen

          • Ik zou het geen slecht idee
            Ik zou het geen slecht idee vinden wanneer leraren wiskunde en Nederlands vanaf volgend jaar ostentatief zouden weigeren om nog achterstand van het basisonderwijs te beperken.
            Het is een goed pressiemiddel naar de basisscholen toe, veel ouders zullen terecht bij die scholen gaan klagen.
            In Vlaanderen mag zo’n beetje iedereen in elk niveau van het onderwijs instromen, het niveau van het onderwijs waarin de leerling/student instroomt ligt echter min of meer vast. Het zijn de scholen die de instromende leerlingen leveren die zich aanpassen in plaats van dat de scholen die deze instromende leerlingen/studenten leveren repareren.

    • Staken?
      Ik heb gemerkt dat de leraren woedend zijn over de gestolen vakantieweek en de lesuren. Op mijn oude school gaan de leerlingen staken en daar blijkt het merendeel van de leraren de oproep van LIA te beantwoorden. Wel hebben daar twee collega’s, een die lid is van de ABOP en een die lid is van de CNV-onderwijsbond, hun vakbonden gevraagd mee te doen en niet zo benepen te zijn eigen acties te ondernemen.
      Dezelfde geluiden hoorde ik gisteravond, toen ik door twee 5havo-meisjes van een school in West-Friesland werd geïnterviewd voor hun Profielwerkstuk. Ze vertelden me dat ook op die school unanieme verontwaardiging bestond bij leraren en leerlingen. Beide schoolleidingen onderschrijven het protest.
      Ik hoop dat die twee scholen representatief zijn.
      Nu nog de Onderwijscoöperatie.

Reacties zijn gesloten.